Kommentteja:
ATS
Olettamukseni on että:
-EP15 toimii oikein
-EP14 paisuntaventtiili päästää liikaa kylmäainetta läpi
Väittämä
fraatti
*kun paisuntaventtiili säätää venttiiliä suuremmalla niin tulistus laskee ja imukaasun lämpötila laskee
Tämä ilmiö on myös 100-EP14:ssä
rsaarela
EP14 imukaasun lämpötila on _USEITA_ asteita alempi, kuin lähtevän liuoksen lämpötila......miksi...?
Höyrystimeen menee enemmän kylmäainetta kuin mitä höyrystin kykenee höyrystämään. Höyrystimen teho loppuu kesken eikä tulistusta tapahdu. Höyrystimen paine määrittää imukaasun lämpötilan kun tulistusta ei tapahdu. Asian näkee log-ph kaaviosta, jos osaa tulkita sitä.
rsaarela
Eli johtopäätökset:
EB100 - EP14 = liian pieni kylmäaineen virtaus
EB100 - EP15 = liian suuri kylmäaineen virtaus
Kysymys; kumpi on vaarallisempaa ?
Juuri päinvastoin
EB100-EP15 toimii oikein ja siinä on oikea kylmäaineen virtaus.
EB100-EP14 liian suuri kylmäaineen virtaus. Tämä on vaarallinen tilanne, koska kompressoriin menee pisaramuodossa olevaa kylmäaineetta. Pisaroiden höyrystyessä syntyy paineiskuja, jotka ajan kuluessa murentaa kompressorin metallipintoja (saman tapainen vaikutus kuin kavitaatiolla)
tk
Miten nibessä tuo imukaasun tulistus toimii? Onko nuo lauhduttimelta palaava kaasulinja ja kompressorille menevä jotenkin yhdessä? Voiko tuossa tulistuksessa olla jotain vikaa?
Kuvan mukaan imukaasu menee suoraan höyrystimeltä kompressorille, ei ole lauhteella tapahtuvaa imukaasun esilämmitystä. Tulistuksessa voi olla vikaa, bulppi huonosti kiinnitetty tai rikki, paisuntaventtiilille ei tule takaisinkytkentää imukaasun lämpötilasta.
fraatti
Pikaisella katsauksella koneissa on eri kylmäaineet. Lienee turha verrata koneita joissa on eri kylmäaineet.... Vain 60kW koneessa on R410A muissa pienemmissä koneissa on R407C
Pitää verrata toisiinsa vain näitä kahta konetta, joissa on sama kylmäaine R410A
EB100-EP14 ja EB100-EP15
fraatti
Periaatteessa höyrytimeltä optimitilanteessa ei oteta kuin se energia mitä vaaditaan siihen että nestemäinen kylmäaine muuttaa olomuotoaan kaasumaiseksi. Sieltä kuitenkin otetaan hiukan ylimääräistä energiaa jotta voidaan olla varmoja siitä että kaikki kylmäaine on höyrystynyt mennessään kompressorille. Tämä ylimääräinen energia on sitten tuo imukaasuntulistus?
Jos tuo nyt jotakuinkin meni edes oikein... 
Juuri näin.
Höyrystimen tehon tulee olla suurempi kuin mitä vaaditaan kaiken kylmäaineen höyrystämiseen. Ylimääräisellä teholla sitten tulistetaan kylmäainetta muutama aste.
euroshopperi/fraatti
Miten tuo kylmäaine piiri käyttäytyy eri määrillä kylmäainetta?
mutua.
Mutulla sanoisin että vajauksella kuumakaasun lämpötila jää alas?
Liian suurella täytöllä tarvittavaa tulistusta ei enää saavuteta?
Kylmäaineen vajaus -> kuumakaasun lämpötilanousee
rsaarela
Yritin lisätä maapiirin virtausta sulkemalla kaikkien 3;n sammuksissa olevan koneen maapiirin hanat, jolloin tämän yhden koneen höyrystimen virtaus nousi niin, että dt putosi 2,4 ast. asti, tai vaikka vieläkin alemmas, jos olisi antanut mennä. Imukaasun lämpöön tuolla tempulla ei ollut mitään merkitystä.
Eikös paisuntaventiiliä voi säätää, kun avaa sen "korkin"..... 
Vai tuleeko kaasua silloin "ulos" ?
Ei, en ole kokeilemassa sitä, kunhan vaan kyselen.. 
Minusta höyrystimen keruupuoli toimii oikein, virtauksen lisääminen ei oleellisesti muuta tilannetta.
Paisuntaventtiilin korkin voi avata, ei tule kaasut ulos. Mutta jos sinne menet ronkkimaan niin silloin pitää tietää mitä on tekemässä.
Maalaisjärjen käyttö on sallittua jopa suotavaa.
ATS