Palataanpa tähänkin asiaan vihdoin. Viime keskiviikkona saatiin kone viimein käyntiin -
kolmen viikon hiljaisen kauden jälkeen

LämpöÄssällä ei siis ollut korvaavaa kompressoria missään varastossaan. Hajoamista seuraavan viikon tiistaina valtuutettu Lässän huoltofirma kehoitti etsimään apua jostain muualta?

Selvittelin Danfossin kautta korvaavaa tuotetta ja sieltä ehdotettiin mallia MTZ80-4. Varmistin tuon toimivuuden sähköpostilla Lässän Lapuan tuesta ja samalla kehoitettiin vaihtamaan uudet kylmäaineet, kompressorin öljyt ja paisuntaventtiilin suutin. LVI-Dahlilta kompressorin olisi saanut 15.2 mutta onneksi Onniselta malli löytyi heti. Komressori tilaukseen tutun hydrauliikkafirman kautta ja asentajan kyselyä paikallisesta maalämpöasennusfirmasta. Lupasivat asentaa laitteen viimeistään seuraavan viikon tiistaiksi, mahdollisesti jo aikaisemminkin (toivoa vastuksen varassa oleville). Tiistaina asentaja tuli (kyselysoiton jälkeen) ja sai kylmäaineet rikkinäisestä laitteesta ulos ja kompressorin irroitettua kaapista. Lupasi uuden asennusmiehen tulevan seuraavana perjaintaina... Ei siis tullutkaan tiistaiksi valmiiksi

Perjantaina asennusmiestä ei kuulunut. Puoliltapäivin soitto liikkeeseen, josta lupasivat tarkistaa asian ja ilmoitella tilanteesta. Kahteen mennessä soittoa ei tullut, joten soitin yrityksen toimarille ja ihmettelin asennushiljaisuutta. Toimari lupasi selvittää asian ja palata... Ei palannut. Laitoin vielä kuudelta illalla tekstarikyselyn, mutta siihenkään ei vastattu (jonkinlainen käyrä oli nyt tällä asiakkaalla huipussaan

)
Maanantaiaamuna uusi soitto ja ihmettelyä asennuksen viipymisestä. Nyt luvattiin tulla keskiviikkona ja niin lopulta tultiinkin. Uusi kompressori oli ulkopuolisilta liittimiltään täysin identtinen vanhan kanssa. Laite paikalleen ja tarvittavat kilkkeet vaihtoon (se paisuntaventtiilin suutin). Kylmäaineeksi tuli R407C. Kylmäainetta sai ujuttaa sisään suhteellisen pitkään. Piti lasketella kuumaa vettä viemäriin, jotta saatiin kone käymään riittävän pitkään (purettiin siis varaajasta lämpöä). Asentaja kehoitti vielä soittelemaan seuraavana päivänä käyntiaikoja.
Kone on nyt siis ollut päällä kolme päivää. Muuten toiminut mutta se pätkäkäynti vaivaa näillä lähellä nollaa olevilla keleillä. Nyt kone käy keskimäärin reilut 4 min. ja huilailee 10-15min. Asentaja sanoi, että naillä kylmäaineilla minimikäyntiaika pitäisi saada vähintään seitsemään minuuttiin. Muutoin öljyn ja kylmäaineen seos tulee jossain vaiheessa tukkimaan suuttimen. Onkos täällä asiantuntijoilla nyt konkreettisia ehdotuksia mitä tuolle pitäisi tehdä? Termostaatti digitaaliseksi ja käynnistysrajaa jotenkin alemmaksi? Puskurivaraaja väliin ja lämmitetään sitä, jotta käyntiaika tulisi pidemmäksi? Sailori heitti tuolla viestiketjun alkupäässä ohjauksen modaamisesta uudemmaksi ja mahdollisesta Opation modauksesta.
Tuo kolmen viikon jakso mentiin siis vastuksella, jolla todennäköisesti on vain kaksi tilaa - päällä tai pois. Ainakin sähkömittari pyöri kiitettävästi. Tuli 16 vuotisen seurantajakson korkein kuukausilukema. Tämän kokemuksen myötä jäi miettimään maalämpölämmittäjän vaihtoehtoja tilanteessa, jossa osia ja asentajaa (varsinkaan merkkihuoltajaa) ei meinaa löytyä mistään ja samaan aikaan ulkona paukkuu 30 asteen pakkanen. Meidän onni oli, että kovaa pakkasta kesti "vain" kolme päivää ja sitten oltiin jo lähellä nollaa.