Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ulkolämpötilan anturi näyttää väärin ja pumppu menee vastuksille  (Luettu 8529 kertaa)

Poissa mikhoman

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Olen tässä viime päivinä pistänyt merkille, että pumpun oma ulkolämpötilan anturi näyttää näillä keleillä (-18-20c) reilu kolme astetta enemmän kuin esimerkiksi talon ulkomittari ja antiurin viereen asettu elohopeamittari. Sikäli tuo heitto tuntuu nyt merkitykselliselle, kun pumpun sähkövastuksen menevät herkästi päälle kun pakkasta on tuo reilu 20 ainakin pumpun mukaan. Onko ideoita mitä pitäisi tehdä? Onko pumpun asetuksista esimerkiksi mahdollista korjata tuota virhettä? Talossa tuntuu lämpöä riittävän ilman sähkövastuksia kun ulkoanturi näyttää -20 astetta ja vaikka sisälämpötila on sisäsäätimestä (fe7) säädetty tällä hetkellä 19 asteeseen, lattiasta mitattuna lämpötilat talon huoneissa 22-24 astetta.  Pumpun nousukertoimeksi on tällä hetkellä säädetty 0.22.  Huonevaikutus on säädetty 5:een.
Maalämpöä elokuusta 2014
Stiebel WPC 07
Omakotitalo 183 neliötä, rakennusvuosi 2003
vesikiertoinen lattialämmitys

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
Olen tässä viime päivinä pistänyt merkille, että pumpun oma ulkolämpötilan anturi näyttää näillä keleillä (-18-20c) reilu kolme astetta enemmän kuin esimerkiksi talon ulkomittari ja antiurin viereen asettu elohopeamittari. Sikäli tuo heitto tuntuu nyt merkitykselliselle, kun pumpun sähkövastuksen menevät herkästi päälle kun pakkasta on tuo reilu 20 ainakin pumpun mukaan. Onko ideoita mitä pitäisi tehdä? Onko pumpun asetuksista esimerkiksi mahdollista korjata tuota virhettä? Talossa tuntuu lämpöä riittävän ilman sähkövastuksia kun ulkoanturi näyttää -20 astetta ja vaikka sisälämpötila on sisäsäätimestä (fe7) säädetty tällä hetkellä 19 asteeseen, lattiasta mitattuna lämpötilat talon huoneissa 22-24 astetta.  Pumpun nousukertoimeksi on tällä hetkellä säädetty 0.22.  Huonevaikutus on säädetty 5:een.

Saman verran se meilläkin näyttää enemmän. Mitä kylmempää ulkona, sitä enemmän näyttää mielestäni väärin. Tai väärin ja väärin, mikä se on se oikea lämpötila.
Ei sitä pääse pumpusta korjaamaan millään.
Jos et halua vastuksia päälle liian aikaisessa vaiheessa, niin rajoita niitä valikosta, että menevät vaikka vasta -25 asteessa päälle.
Tästäkin olen havainnut, että vaikka minulla oli asetettu raja -20, niin otti välillä vastukset apuun -19,2 asteessa... En ymmärrä miksi.

Kylläpä pääset matalalla käyrällä, 0,22! :)
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa mikhoman

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Tuota lämpökäyrää olen itekki ihmetellyt että miten tuo voi riittää kun lämpöeristeet pitäisi olla kuiteski vuoden 2003 mukaiset.  Nyt kun on ollut tämä pakkasjakso, niin on vonut kokeilla tiputtaa tuota käyrää matalemmalle pikkuhiljaa ja ainakin näillä pakkasilla näyttäs sopivalle. Tuota vastuksien mukaan tuloa ei voi laittaa minulla kuin -20 asteeseen, ilmeisesti isommassa pumpussa pysyy säätämään tohon -25c.
Maalämpöä elokuusta 2014
Stiebel WPC 07

Poissa StiebelWPC10

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Oletko kokeillut säätää huonevaikutusta isommaksi? Eikö se ollut asteikolla 1-20? Luulisi että jos se on kasissa tai kympissä niin silloin sinun 19 asteen painoarvo kasvaisi ja vastaavasti ulkoilman "merkitys" tippuisi. Itselläni ainakin noudattaa hyvin tarkkaan pikkupakkasilla pyyntiä. Nyt kun on ollut kovat pakkaset ja poltan takkaa (=haluan sallia pyyntiä kovemmat lämmöt) niin olen vähentänyt FE7:n painoa (onkohan kakkosessa nyt). Ja minulla siis pyynti on koko ajan just se mitä haluan 21,8 on nyt. Onhan sinulla muuten ohjelmakäytöllä MLP ja FE7 automaattitilassa - ennen kuin laitoin nuo kohdilleen  niin minullakin oli FE7:n pyynti täysin "irrallaan" todellisuudesta.

Poissa mikhoman

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Taisi tuo lämpökäyrän liikutus tohon 0.22:een auttaa tohon vastuksille menemättömyyteen kun sähkölukemat kokonaissähkönkulutuksesta olivat eilen 40kwh kun toissa päivänänä se olu 120kwh (lämpötila sama eli ka noin -21). En ole tota huonevaikutusta ennen kokeillut muuttaa. Eilen laitoin se kasille ja samalla nostin huonelämpötilapyynnin takaisin 20:een . Mutta silti tuntuu pumpun ilmoittama huonelämpötila (+18) olevan alle fe7 pyynnin (+20) ja eikä pumppu sen kummemmin tunnu reagoivan ainakaan kovin nopeasti vaikka alle pyynnin ollaan reippaasti. Pumppu on ohjelmakäytöllä ja fe7-säätimestä sellanen aurinkoikoni. Onko oikein? Ennen vuodenvaihdetta sisäsäätimen lämpötilasäädöllä oli paremmin vastetta sisälämpötilaan. En tiedä sitten onko asentajan käynnillä jotain yhteyttä nyt tähän (vaihtoi pumpun ns. aivot) säätimen reagoimattomuuteen...
Maalämpöä elokuusta 2014
Stiebel WPC 07

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
Taisi tuo lämpökäyrän liikutus tohon 0.22:een auttaa tohon vastuksille menemättömyyteen kun sähkölukemat kokonaissähkönkulutuksesta olivat eilen 40kwh kun toissa päivänänä se olu 120kwh (lämpötila sama eli ka noin -21). En ole tota huonevaikutusta ennen kokeillut muuttaa. Eilen laitoin se kasille ja samalla nostin huonelämpötilapyynnin takaisin 20:een . Mutta silti tuntuu pumpun ilmoittama huonelämpötila (+18) olevan alle fe7 pyynnin (+20) ja eikä pumppu sen kummemmin tunnu reagoivan ainakaan kovin nopeasti vaikka alle pyynnin ollaan reippaasti. Pumppu on ohjelmakäytöllä ja fe7-säätimestä sellanen aurinkoikoni. Onko oikein? Ennen vuodenvaihdetta sisäsäätimen lämpötilasäädöllä oli paremmin vastetta sisälämpötilaan. En tiedä sitten onko asentajan käynnillä jotain yhteyttä nyt tähän (vaihtoi pumpun ns. aivot) säätimen reagoimattomuuteen...

Sen verran pitää sanoa, että Fe7-säätimestä pitää olla valittuna se kellon kuva.
Jos se on auringon kuvassa, eli päivämoodissa, niin muistaakseni se muuttaa sisälämpötilan todellista arvoa asteen ylöspäin.
Ja taas sitten kuun kuvassa, eli yömoodissa asteen alaspäin.
Tämän havaitsin kerran, kun laitetta räpläsin.
Ja voi olla, että muistan nuo väärin päin ja että muutos olikin vain puoli astetta suuntaan jos toiseen.
Mutta kokeilemalla tuo selviää.

Sitä olen ihmetellyt, että pitääkö muka pumpusta olla valittuna "Ohjelmakäyttö"?
Minulla pumppu on "Mukavuuskäyttö" -tilassa ja silti vaikuttaisi toimivan ok.

Mielestäni lattialämmityksen kanssa kannattaa olla tarkkana sen sisälämpötilan vaikutuksen kanssa.
Ei kannata laittaa liian suurta arvoa, koska lattialämmitys kuitenkin reagoi hitaasti kaikkiin muutoksiin.
Itsellä se on tällä hetkellä seitsemässä.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa StiebelWPC10

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Joo, eli "kellon" kuva FE7:ssa. Silloin ainakin minulla on vain yksi lukema - ei siis erikseen FE7:n pyyntiä ja pumpun pyyntiä. Tämä oli minulle se iso askel talon lämmönhallinnassa ja silloin siis (ainakin minulla) ainoa muuttuja on se FE7:n huonevaikutus. Nyt kun ulkolämpötila tippui huippupakkasista tänne -12:sta enkä ole polttanut takkaa muutamaan päivään niin minulla kävi niin että huoneen lämmöt (FE7:stä mitattuna) tippui melkein puolikkaan asteen pyynnin alle (joka jo iso heitto meillä). Tämä johtui siitä että FE7:n huonevaikutus oli "vain" nelosella. Nyt nostin huonevaikutuksen kasiin jolloin selkeästi pumppu tekee enemmän töitä. Nyt vaan kun taas polttaa takkaa niin pitää laskea huonevaikutusta jotta kellarikerros ei mene ihan kylmäksi kun 5m päässä takasta (jossa minulla FE7) on esim. asteen verran pyyntiä enemmän lämpöä. kaiken kaikkiaan FE/ on minusta huppuinvestointi - mitä lie 20€.

Poissa StiebelWPC10

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Sen verran lisään vielä, että ihan hallussa ei minulla kuitenkaan ole tämä FE7. Nyt kun pakkaset hellitti hieman ja kämppä viileni sen puolikkaan asteen niin nostin hieman pyyntiä ja samalla FE7:n huonevaikutusta - jolloin logiikkani mukaan pumpun pitäisi käydä "väkisin". Vaan ei se niin mennyt. Eilen aamulla kun pakkanen oli taas kiristynyt niin ei se pumppu kovasti ollut käynyt vaikka pyyntiin olikin puolikas aste matkaa. Vaan annas olla kun laskin FE7:n huonevaikutuksen ysistä neloseen niin heti hyrähti pumppu päälle. En ihan osaa selittää...

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
Sen verran lisään vielä, että ihan hallussa ei minulla kuitenkaan ole tämä FE7. Nyt kun pakkaset hellitti hieman ja kämppä viileni sen puolikkaan asteen niin nostin hieman pyyntiä ja samalla FE7:n huonevaikutusta - jolloin logiikkani mukaan pumpun pitäisi käydä "väkisin". Vaan ei se niin mennyt. Eilen aamulla kun pakkanen oli taas kiristynyt niin ei se pumppu kovasti ollut käynyt vaikka pyyntiin olikin puolikas aste matkaa. Vaan annas olla kun laskin FE7:n huonevaikutuksen ysistä neloseen niin heti hyrähti pumppu päälle. En ihan osaa selittää...

Ei kyllä tuo ysistä neloseen voinut aiheuttaa pumpun käynnistymistä. Veikkaan, että oli ihan sattumaa ja käynnistyminen aiheutui normaalista paluuveden viilenemisestä.