Ensimmäinen viesti täältä, moi kaikille ja kiitos hienosta foorumista.
Minulla on suunnittelu maalämmön osalta lähtemässä konkreettisesti käyntiin.
Lähtötiedot ovat:
- 1975 -valmistunut tiiliverhoiltu, puurunkoinen talo noin 1000m2 -tontilla.
- suorasähkö
- 1 kerros
Olen tässä miettinyt, että mihin tontilla sijoittaisin lämpökaivon. Kaipaisin tähän jonkun muunkin mielipiteen.
LIITETIEDOSTON kuvassa on miten eri tekijät sijoittuvat tontille.
-
PUNAINEN PISTE = maalämpökaivon sijaintiehdotukseni.
- Ajattelin sijoitusta näillä perustein:
1. Kiinteistön tuleva rakentaminen
- koettaisin välttää tekemästä kaivoa kiinteistön pohjois/itäosaan, koska sinne voi olla haluaisin jatkossa rakentaa jotain. Ilmeisesti olisi hyvä, jos lämpökaivo ei jää rakennuksen alle.
- 4 metriä tontin rajasta saa kaavan mukaan rakentaa ilman poikkeuslupaa, niin sitä aluetta koettaisin "varjella" tulevaa rakentamista varten.
2. Koettaisin sijoittaa kaivon mahdollisimman lähelle "pannuhuonetta":
- 3 metrin päähän talosta
- 2 metrin päähän talousrakennuksesta/autotallista
--- tämä menee suosituksen (säädöksen?) alle, pitäisi ilmeisesti olla 3 metriä vähintään.
--- onko tämä 2 metrin etäisyys kylmästä tallista hyväksyttävä ? Meneekö läpi kaupungille?
--- Siinä on lähellä katto (vain 1 metri) ... vieressä on "katos"... piirsin kuvaan, mitenköhän mahtuuko siihen poraamaan?
--- ja mahtuuko kokonaisuudessaan noin 3 metriä leveään tilaan poraamaan? ( asuintalon katon reuna - autotalli välinen etäisyys on 3 metriä)
--- mutta porauskone saisi olla vähän leveämpi kuin tuo 3 metriä, jos se kone mahtuu "katoksen alle" osin.
5. Olen miettinyt sellaista, että kylmän autotallin ehkä saattaisin haluta tulevaisuudessa eristää, ja lämmittää maalämmön avulla
- onko kaivon sijainti siltä kannalta vähän huono?
- pitäisikö jo kaivon/teknisten laitteiden rakennuksen yhteydessä ottaa huomioon tekemällä vaikka joku putki odottelemaan maan alle, niin että ottaisin sen ehkä sitten joskus käyttöön?
- sellaistakin olen miettinyt, että koko kylmän talousrakennuksen voisi ehkä pistää lekalla nurin ja rakennuttaa nykyaikaisemman (johon tulisi sitten lämpö, maalämpö)
6. Vantaalla saa tehdä 7.5 metrin päähän rajasta lämpökaivon (=sisempi vihreä neliö)
- niin tämän sisemmän neliön sisälle pitäisi kaivo siis sijoittaa
7. Kallio on noin metrin tai alle päässä maan alla "ympyröidyllä" alueella
- kylmän autotallirakennuksen pohjoispuolella ihan rakennuksen vieressä on noin 1m2 pläntti jolla kallio jopa hieman pilkistää maan alta.
8. Autotalli on myös itse asuinrakennuksessa, kuvassa vasemmassa reunassa. Se tarkoittaa, että autolla pitäisi satunnaisesti ajaa maalämpökaivon "yli".
- onko ongelma?
Ei tarvitse jokaiseen kysymykseen vastata... aika pitkä ensikirje

Mutta jos joku näkee jotain epäjatkumoja ajattelussani, niin mielellääni siitä kuulisin.
Kiitos!