Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: WPC10, FE7 ja yökäyttö  (Luettu 6257 kertaa)

Poissa StiebelWPC10

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
WPC10, FE7 ja yökäyttö
« : 06.10.15 - klo:13:24 »
Hei! Yritän nipistää sähkölaskussa ja säätää WPC10 & FE7 yhdistelmän tekemään lämpöä ja vettä aamuyön tunteina hieman ekstraa. Perusjuttu varmasti mutta silti ei ota heti onnistuakseen... Lisämausteen varmasti tuo tuo FE7. Minulla nyt FE7 siis automaattitilassa. Jos rajaan asetuksista (servicewelt:in kautta) kursoreita (jotka määrittävät aikaa jolloin mukavuuskäyttö on päällä) yön tunneiksi niin FE7:n asetuksissa näkyy kyllä eri pyynti eco -tilalle ja tällä mukavuustilalle mutta ne ovat nurinpäin. Nyt päivällä oli (ohjelmakäyttö) mukavuuskäytön pyynti. Ohjeissa sanotaan minusta selvästi että aikaahaarukka määrittää mukavuuskäytön ja muuten on eco-tila. Ottaako joku tolkkua sepostuksestani...  ???

Poissa Kimmo_L

• Konkari
  • Stiebel Eltron WPC 7
Vs: WPC10, FE7 ja yökäyttö
« Vastaus #1 : 06.10.15 - klo:15:13 »
Onko sinulla tosiaan FE7, joka on ilman näyttöä oleva kauko-ohjain, jossa on vain kaksi pyöritettävää säädintä?  Vai kuitenkin FEK, joka on näytöllinen kauko-ohjain?

Minulla on "vanhemman" mallin pumppu, jossa ei ole ISG:tä eikä serviceweltiä, joten niiden käytöstä en tiedä. FEK:iä käytettäessä lämmityspiirien säädöt pitää tehdä FEK:in kautta.

Miten sinulla näkyy se ohjelma FEK:in näytöllä? Siinä kellossa, minkä kellonaikojen kohdalla on tumma reuna? 

Tummalla reunalla merkitty aikaväli on mukavuuskäyttö ja ilman reunaa olevalla ajalla eco-tila. Näiden lämpötilapyynnöt voit tarkistaa FEK:istä avaamalla luukun ja menemällä lämpötilavalikkoon.
215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #2 : 06.10.15 - klo:15:24 »
Itselläni on myös tuon FE7:n opettelu menossa.

Mutta tuohon eco-tilaan.
Minäkin olen ymmärtänyt juuri noin, että lämmitykselle annetaan kellonaikaväli, jolloin lämmittää mukavuuskäytön mukaan.
Muussa tapauksessa tekee eco-lämpöistä vettä.
Sellainen huomio tuohon, että itselläni on aina ollut etupaneelista valittuna mukavuuskäyttö, eikä ohjelmakäyttöä.
En tajunnut, että tehtaalta tullessa koneeseen oli esiasetettu tietyt aikavälit, jolloin mennään mukavuuskäytöllä, oisko ollut klo 6-22.
Ihmettelin, kun kämppä ei tahdo lämmetä millään ja sitten joku täällä foorumilla vinkkasi, että muutapa kellonaikaa koneessa ja ongelma alkoi selviämään, eli sehän pudotti yöksi lämmöt eco-moodin mukaisiksi.

Katsoin juuri manuaalia ja siellä sanotaan, että jos on valittu mukaavuuskäyttö, niin pysyisi aina mukavuuslämmöissä.
Ei mielestäni omalla kohdalla kyllä näin tehnyt vaan yöksi putosi lämmöt.
Vai käviköhän siinä sitten niin, että lopetti lämmityksen kokonaan... ei kai sentään... kun en enää muista.

Tänään vielä tajusin senkin, että FE7:ssa pitää olla valittuna automaattitila. Minulla se oli ollut koko ajan päiväkäytöllä ja silti se toimi.
Nyt kun vaihdoin automaattitilaan, niin huonelämpötila kohosi anturin mukaan 0,5 astetta ylöspäin? Mitä ihmettä...? Tekeekö sinulla vastaavaa?

Sori, tää nyt meni vähän tajunnanvirraksi tämä vastaus, jossa ei edes kunnon vastausta tullut! :)

Kokeilisin sinuna ehkä siten, että laitat FE7:n huonevaikutuksen nollille, eli säätää pelkästään käyrän mukaan.
Sen jälkeen testaa vielä miten toimii, jos valitsetkin etupaneelista mukavuuskäytön, etkä ohjelmakäyttöä.
Tai voiko sinulla olla sitten Serviweltissä väärin päin ne määritykset jotenkin? Kun en ole sitä koskaan itse nähnyt, niin paha ottaa siihen kantaa.

Ja nyt välähti mieleen vielä se, että jos aikamäärityksiä tehdään yli vuorokauden vaihtumisen, niin sen määritykseenhän oli joku oma kikkansa.
Katso vielä manuaalista, siinä piti jotenkin kahdessa osassa laittaa aikaväli, en muista miten sekään tehdään.

Nythän voi vielä testailla, kun ulkona on suht lämmintä.
Ei siis haittaa, jos jotain menee pieleen ja ois vaikka yöllä lämmöt pois kokonaan! :)
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa StiebelWPC10

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #3 : 06.10.15 - klo:19:57 »
Kiitos. Joo, on FE7 eikä FEK. Tosiaan tuo FE7:n sielunmaisema on vielä minulle vieras. Se on tähän asti ollut minulla myös päiväkäyttötilassa ja pyyntinä ennemmin yläkanttiin kuin todellinen "toive". Nyt kun laitoin sen automaatiasentoon niin tuntumani on, että nyt kone "ottaa tosissaan" sen pyynnin, eli sitä piti laskea huomattavasti jottei talo kiehu. Ehkä olisi ollut fiksumpaa ensin säätää vain FE7:ää eikä samanaikaisesti "yökäyttöä" mutta ehkä tämä jotenkin ratkeaa. Leikin säädöillä hetken ja palaan sitten päivitysten kanssa.

Poissa Kimmo_L

• Konkari
  • Stiebel Eltron WPC 7
« Vastaus #4 : 09.10.15 - klo:20:49 »
Kiitos. Joo, on FE7 eikä FEK. Tosiaan tuo FE7:n sielunmaisema on vielä minulle vieras.

OK. Aiemmassa viestissä kirjoitit "FE7:n asetuksista", mutta tarkoitit ilmeisesti pumpun asetuksia (kun FE7:llä käsittääkseni ei ole mitään erillisiä asetuksia).

Minun käsitykseni toiminnasta on:

- FE7 on kaukosäädin, joka ohjaa pumpun käyttötilaa toisella kytkimellä. Jos FE7:stä on valittuna päiväkäyttötila, niin silloin pumpun ohjauslogiikka on jatkuvasti päiväkäyttötilassa eivätkä aikaohjelmoinnit vaikuta (lämmityspiiriin; käyttövesipuoli on erillinen ja sillä on omat ajastukset).
- Lämmityspuolen ajastukset vaikuttavat vain, jos asetat pumpun automaattitilaan valitsemalla FE7:n kytkimestä automaattitilan.
- FE7:n toinen säädin vähentää/lisää huonelämpötilan tavoitetta pumpun ohjauspaneelista asetettuun verrattuna. Jos FE7:n säädin on asennossa 0, tavoiteltu huonelämpötila on pumpun ohjauspaneelista asetettu. Jos FE7:n säädintä vääntää esim. asentoon +2, tällöin tavoiteltu huonelämpötilan on pumpun ohjauspaneelin asetus + 2 astetta (vastaavasti miinus-suunnassa vähentää tavoitelämpötilaa).

Eli varsinaiset asetukset tehdään pumpun ohjauspaneelista (tai komentamalla sitä tietokoneelta serviceweltin kautta) ja FE7:llä valitaan vain toimintatila ja voidaan muuttaa lämpötilatavoitetta (jota voidaan kutsua myös lämmityskäyrän suuntaissiirroksi).

Lisäksi FE7:ssä on huonelämpötila-anturi, jolla ohjauslogiikka korjaa lämmityskäyrää ohjauslogiikalle asetetun huonevaikutus-parametrin mukaan.

Itselläni on FEK, joten minulla ei ole suoraa kokemusta FE7:stä, mutta näin se ohjekirjan mukaan menee ja vastaavat asetukset ovat myös FEK:ssä ja toimivat noin.
215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011