KOMMENTTI: Pikaisesti vilkaisin tehtyä laskelmaa ja itseäni jäi mietityttämään Tomppelille ilmeisesti tapahtunutta inhimillistä virhettä, joka näyttää kertautuneen ainakin muutamassa viime aikaisessa mitoituslaskelmassa lattialämmitys kohteissa. Kysymys on kaivon mitoituksen yläpuolella näkyvä erittely, johon lienee jäänyt lämmityksen kohdalle patterikohteen cop, jonka seurauksena kokonais cop jää lattialämmitykselläkin alle kolmen, kun pitäisi olla lähempänä neljää. Samoin näkyy kaivon mitoitukseen siirtyvän väärä cop lukema. Tomppeli tarkistatko mitoituslaskelman ja jos virhettä on niin katso muutamaa muutakin aikaisempaa laskelmaa onko niissä sama tilanne ja päivitä laskelmat. Kiitokset hyvästä foorumista!
Kiitos huomautuksestasi.
Laiminlyön tarkkuutta laskelmien lähtötiedoissa aika useinkin.
Taidan hosua. Joudun sitten korjailemaan virheitäni. Aika useinkin.
Laskelmassa tuo COP tarkoittaa samaa, kuin joidenkin käyttämä SCOP,
= vuotuinen, siis koko vuoden ja kaiken lämmityksen yhteinen COP -lukema.
Tässä nimimerkin tapauksessa pelkän lämmityksen vuotuinen COP on 4,4
( se ei ole sama, kuin lämpöpumpun hetkellisesti aikaansaama hyötysuhde, COP,
joka voi joskus olla jopa yli 5 COP, vaan siinä on mukana myöskin käyntijaksojen välinen joutokulutus.
Pitäisiköhän minun vaihtaa tuo nimike.
Olen odottanut, että muodostuisi jonkinlainen standardi tai yleisesti hyväksytty nimitys vuotuiselle kokonais -COP -arvolle.
Ehkä se on tuo
SCOP.
Käyttöveden tuottamisen vaihtoventtiilikone tekee (toki käyttöveden maksimilämpötilasta riippuen) noin 2,2 - 2,6 COP -arvolla.
Tähän olin valinnut käyttöveden tuottamisen COP -arvoksi aika korkean lukeman, 2,6.
Tämä käyttöveden osuus COP -arvon laskennassa vaikuttaa melko suuresti hyötysuhdekertoimeen,
kun ottaa huomioon, että laskenta oli tehty 5 henkilön taloudelle.
...
Muutin hiukan laskentaohjelmaani ja korjasin kirjausvirheitäni.
Vaihdoin tulosteen uuteen korjattuun.
Toivottavasti nyt on oikein...