Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?  (Luettu 13824 kertaa)

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
esim: joka toinen päivä, miten?
koitin asettaa mutta eipä onnannu käyttöohjeen mukaan, vaan lähti vakiona klo 1:00.
tä?
kiitos vastauksista etukäteen.

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #1 : 24.06.15 - klo:08:25 »
Jos haluat todella legionella toiminnon päälle, niin kuumennus tapahtuu joka yö.

Saat sen päälle kerran viikossa, kun teet kello-ohjelmalla jatkuvan yöpudotuksen esim 47C ja päiväkäytön (vaikka 55C) päälle tunniksi.... esim lauantai iltana ennen saunaa .

Minä en käytä legionella toimintoa lainkaan. En näe mitään riskiä, kun säiliön vesi vaihtuu päivittäin.
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #2 : 24.06.15 - klo:20:33 »
juu onnistuin saamaan koneen päälle haluttuna aikana,lämmitin 55c...testiä.
mites jos esim 65c testaa, riittääkö kompura vai ottaako vastukset matkaan?

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #3 : 24.06.15 - klo:20:46 »
Ottaa vastukset mukaan. Jollei ihan uusin malli...
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #4 : 24.06.15 - klo:20:48 »
ok,kiitos on tosiaan harjoittelua tuon koneen kanssa. :-\

Poissa Kimmo_L

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 594
  • Stiebel Eltron WPC 7
wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #5 : 24.06.15 - klo:23:06 »

Minä en käytä legionella toimintoa lainkaan. En näe mitään riskiä, kun säiliön vesi vaihtuu päivittäin.

Tuo on mielenkiintoinen väite. Olen miettinyt samaa asiaa, mutta en ole toistaiseksi vakuuttunut, että asia on noin.

Mihin perustat väitteen, että säilöön vesi vaihtuu päivittäin? Siihen että vettä kulutetaan enemmän kuin säiliön tilavuus on?

Minusta ei ole mitenkään itsestäänselvää, että kaikki vesi silti vaihtuisi. Varaajan säiliö ei ole ohut putki, jossa vesi virtaisi aina "eteenpäin". Uutta vettä tulee sisään ja lämmintä vettä poistuu, mutta sitä en osaa sanoa, miten virtaukset säiliön sisällä menevät.

On mahdollista, että osa vedestä (ja bakteereista)?saattaa seistä säiliössä suhteellisen kauan. Lämpötilan kerrostumista johtuen ehkä jopa bakteerien kasvulle optimaalisessa lämpötilassa.

Vai osaako joku perustella, miksi "kaikki" vesi (ja bakteerit) vaihtuisivat usein?


Sent from my iPhone using Tapatalk
215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #6 : 25.06.15 - klo:02:14 »
Ottaa vastukset mukaan. Jollei ihan uusin malli...
wpc 07 lukee tyyppikilvessä ja paljon saksaa.
asetuksena ohjelmakäyttö->eco lämpötilat  /käyttövesi 47, /huonelämpö 18/kesätila 15c...näillä asetuksilla testasin kelloasetusta 19.00-19.30 mukavuus asetukselle käskytin 55c käyttövedelle.
hän käyntiin lähti klo 19.00 ja lämmitti veden +55.
ajattelin kuinka korkealle pelkkä kompura jaksaisi käyttöveden nostaa?

« Viimeksi muokattu: 25.06.15 - klo:14:30 kirjoittanut stiebel käyttäjä »

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #7 : 25.06.15 - klo:18:19 »
Tuo on mielenkiintoinen väite. Olen miettinyt samaa asiaa, mutta en ole toistaiseksi vakuuttunut, että asia on noin.

Mihin perustat väitteen, että säilöön vesi vaihtuu päivittäin? Siihen että vettä kulutetaan enemmän kuin säiliön tilavuus on?

Minusta ei ole mitenkään itsestäänselvää, että kaikki vesi silti vaihtuisi. Varaajan säiliö ei ole ohut putki, jossa vesi virtaisi aina "eteenpäin". Uutta vettä tulee sisään ja lämmintä vettä poistuu, mutta sitä en osaa sanoa, miten virtaukset säiliön sisällä menevät.

On mahdollista, että osa vedestä (ja bakteereista)?saattaa seistä säiliössä suhteellisen kauan. Lämpötilan kerrostumista johtuen ehkä jopa bakteerien kasvulle optimaalisessa lämpötilassa.

Vai osaako joku perustella, miksi "kaikki" vesi (ja bakteerit) vaihtuisivat usein?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Varaajassa vesi vaihtuu kerrostuman avulla aina alhaalta ylöspäin eli koko vesi vaihtuu jos käytetään enemmän kuin säiliön tilavuus. Muistan jostain lukeneeni että bakteerien kasvuaika on kolmisen kuukautta.

Itse olen pitänyt alusta saakka pyyntönä 43c ja täällä ei kukaan mukaan lukien lapset ole kuolleet😀

Kompura sen sijaa kuolee nopeammin, jos sitä huudatetaan turhan takia vähän väliä aivan tappiin.

Mutta tämän toiminnon saa itse valita käyttääkö vai ei.
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #8 : 25.06.15 - klo:20:03 »
Mutta tämän toiminnon saa itse valita käyttääkö vai ei.

No käyttää tai ei, aloitusviestissä ollut "esim: joka toinen päivä" olisi kyllä hätävarjelun liiotelua.
Meillä käytetään kuumennusvälinä 28 vrk.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #9 : 25.06.15 - klo:20:21 »
juu saahan sen manuaalisesti vaikka kerran viikkoon. mutta meinasin jos automatiikka hoitaa niin asetuksissa menee sormi suuhun ellei anna aika asetuksen sitä hoitaa kuten viime yönä testaillessa...kompura sammahti n:55c sitten meni vastukset päälle loppulämmölle.
niin jos joku tietää miten saa haluttuna aikana päälle kompuraa rääkkäämättä niin se olisi mukavaa kyllä.
eli oikeaoppisesti ohjelmoisi legionella tapon.

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #10 : 25.06.15 - klo:20:52 »
No onhan se aika-asetus automaattinen? Saa ihan itse asettaakin.

Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #11 : 25.06.15 - klo:21:59 »
juu  :D :P

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #12 : 25.06.15 - klo:22:11 »
no eipä siinä ihmeempää...pistän asetukset vakiolle ja käytän legionellaa sillon tällön...
kiitos vastauksista.

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #13 : 26.06.15 - klo:17:23 »
tuo ratkasu on toimiva mutta kuin paljon se ottaa kompuran päälle?

--->
Minulla oli alussa vähän aikaa käytössä pumpun oma "antilegionella"-asetus. Tämän haittapuolena on tosiaan, että se tekee legionellakuumennuksen joka yö.

Seurasin logauksen avulla sen toimintaa. Se toimii niin, että pumppu kuumentaa käyttöveden, kunnes sen lämpötila saavuttaa anturin kohdalla 60 astetta. Siihen päästäkseen se tietysti joutuu käyttämään vastuksia apuna.

Stiebelissä pystyy asettamaan käyttövedelle oman viikko-ohjelmansa, eli ohjelmoimaan milloin "yö"-pyyntö käyttövedelle on voimassa ja milloin "päivä"-pyyntö. Käyttöveden ohjelma on lämmityspuolen ohjelmasta riippumaton.

Minä olen tehnyt tuon legionellakuumennuksen niin, että kerran viikossa kahden tunnin jakson ajan on voimassa "päivä"-pyyntö ja sille määritelty lämpötilaksi 60 astetta. Muun ajan käyttövesipuoli on "yö"-moodissa alemmalla lämpötilapyynnöllä.

Tuon ohjelman avulla legionellakuumennus tulee tehtyä käytännössä identtisellä tavalla kuin varsinaisessa antilegionella-toiminnossa, mutta ainoastaan kerran viikossa. Pienenä haittapuolena on, että ei voi käyttää käyttövesiohjelmaa muuhun tarkoitukseen, kun ei ole kuin tuo "yö" ja "päivä"-pyyntö, millä pelata. Olen laittanut legionellakuumennuksen tehtäväksi lauantaisin, kun silloin yleensä saunotaan ja lämpimän käyttöveden tarve on suurimmillaan.

käytännössä sama --->
Jos haluat todella legionella toiminnon päälle, niin kuumennus tapahtuu joka yö.

Saat sen päälle kerran viikossa, kun teet kello-ohjelmalla jatkuvan yöpudotuksen esim 47C ja päiväkäytön (vaikka 55C) päälle tunniksi.... esim lauantai iltana ennen saunaa .

Minä en käytä legionella toimintoa lainkaan. En näe mitään riskiä, kun säiliön vesi vaihtuu päivittäin.

kiitos...vähänkö kesti tajuta :D :D :D

Poissa Kimmo_L

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 594
  • Stiebel Eltron WPC 7
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #14 : 27.06.15 - klo:12:41 »
tuo ratkasu on toimiva mutta kuin paljon se ottaa kompuran päälle?

Ainakin seitsemän kertaa vähemmän kuin valmistajan oma legionellaohjelma. Voisi sen vähän vieläkin harvemmin tehdä, mutta silloin ei saa automaattiseksi. En tiedä, onko tuolla kompuran rasituksella käytännön merkitystä.

Itse olen joutunut ottamaan aikaohjelman muuhun käyttöön, kun siirryin pörssisähköön. Nyt estän aikaohjelmalla käyttöveden lämmitystä kalliin sähkön aikana. Legionellatapon joutuu laittamaan manuaalisesti päälle aina välillä, noin parin viikon välein.
215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011

Poissa WPF07+HOIAX

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumi
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #15 : 29.06.15 - klo:15:42 »
Terve,
Meillä on ollut wpf07 nyt käytössä reilun kuukauden ja asentajan mukaan niin riittä kun pistää legionella kytkennän kerran kuukaudessa päälle.
Varaajan meillän on 300 l yhdistelmä varaaja käyttöveden tilavuus n 230 l.
Onkohan tämä nyt sitten liian harvoin ?

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #16 : 29.06.15 - klo:17:11 »
Terve,
Meillä on ollut wpf07 nyt käytössä reilun kuukauden ja asentajan mukaan niin riittä kun pistää legionella kytkennän kerran kuukaudessa päälle.
Varaajan meillän on 300 l yhdistelmä varaaja käyttöveden tilavuus n 230 l.
Onkohan tämä nyt sitten liian harvoin ?

Riittävästi. Onko sinulla hoiax varaaja. mikä tyyppi se on ?
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa WPF07+HOIAX

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumi
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #17 : 30.06.15 - klo:07:06 »
Jep hyvä tietää, varaaja on hoiax delta flex tilavuus oli 210 / 75 .

Poissa SIMPPA2011

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: wpc 07 ... legionella päälle omilla asetuksilla?
« Vastaus #18 : 18.03.21 - klo:22:22 »
Pumppu ollut 10 vuotta, ja legionellan tappolämpöjä kokeiltu parikertaa koko aikana.
Stibel eltron wpc7 cool
145m2 + 80m2 puolilämmintä