Mulla on 17 kW pumppu ja nykyisen kokemuksen mukaan olisi riittänyt varmaan jo 10 kW. Varaajalla se on kesyyntynyt ja autotallia yritän joskus littää mukaan kunhan viittii. Tuollaisen n. 500 L varaajan lisääminen järjestelmään on muutenkin äärimmäisen järkevää. Sillä saa helposti yli tuplamäärän lämmintä vettä, ilman lisäkustannuksia, jos siis lasketaan investointi pois. Eli mulla on käytännössä tällä hetkellä n. 1000 L vastaava määrä lämmintä vettä, vaikka tuo käyttövesivaraaja on vain 390 L. Ja koska se lämminvesi on tavallaan piilossa lämmityvaraajassa, niin ei se tuo mitään lisukkeita käytön osalta budjettiin. Tällöin myös suurin osa käyttövedestä tuotetaan aina matalalla lämmityksen vedellä ja paremmalla COP:lla, eli esilämmityskierukalla. Eli kierukka ensin lämmittää lämpimän veden n. 5 asteisesta porakaivovedestä 30 asteeseen, eli sen lämpömäärä 6 kertaistetaan, jonka jälkeen se vielä 1,66 kertaistetaan käyttövesivaraajassa eli 50 asteeseen. Tuo käyttövesi saa vielä heittää 7 asteella, eikä suihkussa huomaa mitään. Eli kun saunatilat on seinän takana, niin 15 mm pexkin riittää tuomaan vaikka yhdestä putkesta suihkuvedet, jos termari niin päättää. Tai nuo kyllä näyttää olevankin komposiittia nykyään mulla. Suosittelen vilpittömästi tutustumaan joka tapauksessa varaajan tuomiin mahdollisuuksiin. O.alla kohdalla vain sattui tulemaan, kun oli öljyajasta aurinkopuskuri jo valmiina. Ainakin voin varoitella, että maalämpö ihan perusmuotona ilman lisävastusten käyttöä saattaa osoittautua haastavaksi muutoin, kuin lisävaraajalla, jos tähtäimessä on reilut määrät lämmintä vettä tarvittaessa. Ja noista siirtymä kausista nyt puhumattakaan.