Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lattiapiirin paine(häviää)  (Luettu 5933 kertaa)

Poissa jusv

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Lattiapiirin paine(häviää)
« : 25.11.14 - klo:14:51 »
Moro,

Vasta nyt maalämmön asentamisen jälkeen on tullut tuijoteltua noita paisunta-astian painemittareita vähän tarkemmin.

Maalämpö asennettiin 20.11 ja olen nyt neljään kertaan laskenut piiriin lisää vettä, en toki paljon mutta kuitenkin. Painemittari on näyttänyt täytön jälkeen n. 0.5bar. Nyt tänään aamulla kun kelit on lämmenneet oli paine nollassa.

Onko tuolla ilmaa noinkin pitkään vai mistä pahissta tuo voi johtua? Paljonko sinne uskaltaa laskea painetta? Jonkin verranhan se nousee kun kelit jäähtyy.

Jussi
--- F1145 10kW + 200m + VPB 500 + ECS40 ---

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lattiapiirin paine(häviää)
« Vastaus #1 : 25.11.14 - klo:16:39 »
Mulla on patterit ja lisäsin painetta 1.0 bar. Samalla ilmasin varaajaa. En yhtään tiedä mitä siellä kuuluisi olla, mutta puulämmityksellä on joskus mennyt vahingossa isompi paine, eli mittarin asteikosta yli. Ylipaine venttiili on ehkä 1.5 bar.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #2 : 25.11.14 - klo:19:48 »
Omassa on painetta 1,2 bar tällä hetkellä.
Yhdistetty lattia- ja patterilämmitys.
Nousee lämmityksen aikana hivenen tuo paine, muttei paljoa.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa papi

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #3 : 15.12.14 - klo:22:48 »
Jos joudut lisäämään useasti vettä ja paineet häviää on järjestelmässä vuoto.
Viessmann 300G 10 kW, Vitocell 100-V 390L, Vitocell 100-E 200L, kaivo 220m, 188m2+60m2

Poissa jusv

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Lattiapiirin paine(häviää)
« Vastaus #4 : 15.12.14 - klo:22:52 »
Näyttää, että nyt kun kolme viikkoa on ajettu ei enää ole tarvinnut lisätä. Ilmaa ollu jossain varmaan...toisaalta pikkusen tuo tiputti kv pumpun mutterin juuresta.
--- F1145 10kW + 200m + VPB 500 + ECS40 ---

justus01

• Vieras
« Vastaus #5 : 16.12.14 - klo:12:47 »
Mulla on patterit ja lisäsin painetta 1.0 bar. Samalla ilmasin varaajaa. En yhtään tiedä mitä siellä kuuluisi olla, mutta puulämmityksellä on joskus mennyt vahingossa isompi paine, eli mittarin asteikosta yli. Ylipaine venttiili on ehkä 1.5 bar.

Oletko muuten ilmannut maalämpöpumpun käyttövesivaraajan manttelin?

Itse ehdin 4 vuotta ihmetellä, että miksi noin kerran vuodessa joutui lisäämään vettä lämmityskiertoon. Kerran sitten pumpun tehdessä käyttövettä kuului varaajasta "lirinää ja lorinaa". Manuaalia selaillessa osui kuvasta silmää manttelin ilmausruuvi...ja siitä se sitten lähti. Alun neljättä kertaa piti nostaa lämmönjakoverkon paineet 1 bariin ja päästää tyhjäksi ennen kuin oli mantteli ilmattu. Liekö asentajalta jäänyt alun alkaenkin ilmaamatta....

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #6 : 16.12.14 - klo:14:17 »

Oletko muuten ilmannut maalämpöpumpun käyttövesivaraajan manttelin?

Itse ehdin 4 vuotta ihmetellä, että miksi noin kerran vuodessa joutui lisäämään vettä lämmityskiertoon. Kerran sitten pumpun tehdessä käyttövettä kuului varaajasta "lirinää ja lorinaa". Manuaalia selaillessa osui kuvasta silmää manttelin ilmausruuvi...ja siitä se sitten lähti. Alun neljättä kertaa piti nostaa lämmönjakoverkon paineet 1 bariin ja päästää tyhjäksi ennen kuin oli mantteli ilmattu. Liekö asentajalta jäänyt alun alkaenkin ilmaamatta....
Tuli sitä ihmeteltyä että minne se päällä olevan ilmausruuvin putki menee. Aluksi pumppuun kytkettiin ne lämpöliitännät meno ja paluu. Siinä täyttövaiheessa lisättiin hyvin hitaasti vettä ja ilmausruuvista pihisi hiljoksiin ne ilmat pois. Taisi olla juuri niin että lisättiin vähän kerrallaan vettä että sai painetta vähän nousemaan. Ilmausruuvikin oli vaan vähän auki. Jos täytti liian nopeasti niin ilmausruuvista tuli vettäkin ja ei oikein ilmaus onnistunut. Siinä pieni hetki kesti kun tuo kaksoisvaippa on 45 litraa. Ilmaukset on vielä vanhassa puukattilassa ja puskurivaraajassa. Siitä kaksoisvaipan ilmauksesta ei ole oikein tullut ilmaa sen asennuksen jälkeen. Eli hyvin se ilmaantui kun vaan odotteli riittävän kauan.
Pattitilanne tuli ilmauksen jälkeen asennuksessa kun vesi ei kiertänyt. Patterilinjassa on 2 sulkuhanaa peräkkäin ja pyöritettävä sulkuhana joka oli ilman kahvaa oli jäänyt avaamatta. Sitten rupesikin toimimaan.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).