Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kiertovesipumpun tehon säätö & meno- ja paluuvesien lämpötilaero  (Luettu 39945 kertaa)

Poissa Pärjättävä Jämällä

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Heipä hei!

Maalämmitystä olen aloittelemassa ja ensimmäinen suuri mysteeri joka eteeni aukeaa on kiertovesipumpun tehon asettaminen. Kiertovesipumpun malli on Wilo Yonos Pico. Wilo kierrättää vettä hullunkierrolla puskurivaraajan ja patteriverkon läpi. 

http://www.wilo.fi/fileadmin/fi/Downloads/PDF_Files/Wilo_Yonos_PICO-Mallisarjakuvaus.pdf

Wilon manuaali kehottaa käyttämään patteritaloudessa vaihtuva paine-eroista tehonsäätöä. Verukkeena on patterien vähäisempi suhina tällä säätötavalla. No hyvä, käytetään sitten sitä, mutta vielä jää visaiseksi tehtäväksi nostokorkeuden valinta. Talo on yksikerroksinen, joten sinällään vettä ei ihmeemmin tarvitse mihinkään nostaa, vaan lähinnä antaa sille vaakasuoraa virtaamaa. Milläköhän perusteella nostokorkeus pitäisi valita? Mistä tiedän, jos nostokorkeus (eli käytännössä pumppausteho) on liian pieni, milloin sopiva ja milloin liian suuri?

Maalaisjärki sanoo, että suuremmalla pumppausteholla patterien sisällä kulkevan veden ja lämpöpatterin välille syntyy voimakkaampi pakotettu konvektio ja niin muodoin patterin lämpötila kasvaa ja patterin huoneilmaan luovuttama lämpöenergia kasvaa. Eli yksinkertaistettuna suurempi veden virtausnopeus -> kuumempi sisäilma?

Aluksi ajattelin, että kiertovesipumpun tehonsäätöhän on pala kakkua. Ei muuta kuin säätää vedenkierron sellaiselle tasolle, että menoveden ja paluuveden lämpötilaero on luokkaa ~7C. Seuraavaksi huomasin, että vaikka kiertovesipumpun tehon säätää varsin nimelliselle tasolle (nostokorkeus 1m, teho 5W), niin meno/paluu- lämpötilaero on silti vain 5C kantturoissa. Näin pienellä virtaamalla alkaa jo tuntua, etteivät patterit kovin tehokkaasti lämmitä taloa. Seuraavaksi havaitsin toisen ongelman. Eihän minulla ole tarkkaa tietoa patteriverkon meno- ja paluuvesien lämpötiloista.

Maalämpöpumpun kaverina minulla on 100l puskurivaraaja. Patteriverkon meno- ja paluuputkissa ei ole lämpötilanmittausta, joista voisin suoraan ja luotettavasti seurata lämpötiloja. Itse lämpöpumpussa on toki lämpötilanmittaukset, mutta nehän kertovat lämpöpumpun ja puskurivaraajan välisen kierron lämpötiloista. Liekö patterikierron ja varaajakierron lämpötiloissa merkittäviä eroja? Samoilla korkeuksillahan ne putkenpäät siellä varaajassa lilluvat, joten luulisi lämpötilojenkin olevan kyseisissä kahdessa kierrossa samalla hehtaarilla.

Toisena ongelmakohtana tajusin, että eihän lämpötilaero voi olla ohjaava suure kiertovesipumpun tehon säädössä, koska patterien tehokkuushan pitkälti määrää sen, miten paljon vesi kierroksellaan viilenee. Jos ja kun minulla on keskeisillä paikoilla tehottomia yksilevyisiä pattereita, niin väistämättähän siinä käy niin, ettei vesi kierroksellaan paljoa viilene, koska laiskat patterit eivät saa paljoa lämpöä siirrettyä huoneilmaan. Jos taas hommaisin tehokkaampia pattereita, niin silloinhan meno/paluuveden lämpötilaero kasvaisi kuin itsestään.

Palasin siis tilanteeseen nolla. Minulla ei ole oikeastaan hajuakaan, minkälaiselle teholle säätäisin kiertovesipumpun. Teenkö niin, että kovilla pakkasilla lisään kiertovesipumppuun tehoa aina siihen pisteeseen asti, että sisällä lämpö riittää - ja sen jälkeen olen tyytyväinen itseeni - olen löytänyt kiertovesipumpulle sopivan tehon?

Minkälaisia kiertovesipumpun nostokorkeuksia ja/tai tehoja muilla käyttäjillä on yksikerroksisissa patteritaloissa? Itselläni tällä hetkellä 2m ja 14W.

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Samalla lailla minäkin olen ymmärtänyt tuon virtausnopeuden vaikutuksen pattereiden tasalämpöisyyteen ja lämmönluovutuskykyyn. Lisäksi pumpun nopeudella on vaikutusta putkien kohinaan, etenkin yöaikana sen huomaa. Minä en ole tuota meno- ja paluuveden lämpötilaeroa pystynyt käyttämään koska en saa sitä millään 4-5 astetta isommaksi.

Kiertopumppuna on öljylämmitysajoilta peräisin oleva Wilo, jonka tehovaihtoehdot ovat 30, 46 ja 65 W, nostokorkeuksista ei ole hajua. Varsinainen lämmityskausi pidetään  pumppua kakkosella ja kun menee alle -20 niin kolmosella. Leudompina aikoina saa olla ykkösellä. Laitteiston mukana tuli Wilo Smart 25/6 mutta se odottaa vielä paketissa tulevaa käyttöönottoaan.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Pärjättävä Jämällä

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Kiitoksia vastauksesta Seagearille. Auttaa jo huomattavasti, kun on joku vertailupohja omien säätöjen tueksi. Vastauksesi innoittamana taidan kokeillla huomattavasti suurempaa pumppaustehoa jo näin nollakeleilläkin. Jos saisi sillä konstilla lämpökäyrää vähän aisoihin. Tällä hetkellä lämpökäyrä on sellaisilla arvoilla, että ulkolämpötilan ollessa 0C pattereihin menee 42C vettä. Tuntuu turhan korkealta ja siltä, että -30C ulkolämpötilassa taidettaisiin tarvita jo höyryä putkiin, jotta sisälämpötila saataisiin pidettyä nykyisellä tasolla (~22C). Tällä hetkellä menoveden maksimilämpötila on säädetty 65C, mutta ei taitaisi ns. kesää tehdä paukkupakkasilla.

Pitää myös vakavasti harkita, että vaihtaisi muutaman patterin täällä talossa tehokkaampiin. Suurin osa pattereista onkin silminnähden ihan päteviä, 2-3 levyisiä ja yksi konvektorikin löytyy ison akkunan alta. Toisaalta juuri keskeisillä paikoilla "avomaastossa" sijaitsevat muutamat patterit ovat yksilevysiä rimpuloita.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 514
  • L-Ässä V-7
Maalämmitystä olen aloittelemassa ja ensimmäinen suuri mysteeri joka eteeni aukeaa on kiertovesipumpun tehon asettaminen. Kiertovesipumpun malli on Wilo Yonos Pico. Wilo kierrättää vettä hullunkierrolla puskurivaraajan ja patteriverkon läpi. 

http://www.wilo.fi/fileadmin/fi/Downloads/PDF_Files/Wilo_Yonos_PICO-Mallisarjakuvaus.pdf

Wilon manuaali kehottaa käyttämään patteritaloudessa vaihtuva paine-eroista tehonsäätöä. Verukkeena on patterien vähäisempi suhina tällä säätötavalla. No hyvä, käytetään sitten sitä,
Olen tässä eri mieltä kuin Wilo. Maalämpökohteissa ei tarvita patteritermostaatteja tai, jos ne on, on ne pidettävä täysin auki. Tällöin patteriverkostossa on vakio painehäviö eikä vaihtuva paine-eroisella tehon säädöllä ole mitään säädettävää.
 

 mutta vielä jää visaiseksi tehtäväksi nostokorkeuden valinta. Talo on yksikerroksinen, joten sinällään vettä ei ihmeemmin tarvitse mihinkään nostaa, vaan lähinnä antaa sille vaakasuoraa virtaamaa. Milläköhän perusteella nostokorkeus pitäisi valita? Mistä tiedän, jos nostokorkeus (eli käytännössä pumppausteho) on liian pieni, milloin sopiva ja milloin liian suuri?
Talon korkeus ei suljetussa kiertopiirissä vaikuta tarvittavaan nostokorkeuteen. Nostokorkeus on pumpun paine- ja imupuolen välinen paine-ero esim bar, kPa tai m vesipatsasta. Pumpun nostokorkeudeksi muodostuu sama mikä on lämmönjakopiirin virtausvastus. Pienellä virtauksella pieni ja suurella virtauksella suuri

Maalaisjärki sanoo, että suuremmalla pumppausteholla patterien sisällä kulkevan veden ja lämpöpatterin välille syntyy voimakkaampi pakotettu konvektio ja niin muodoin patterin lämpötila kasvaa ja patterin huoneilmaan luovuttama lämpöenergia kasvaa. Eli yksinkertaistettuna suurempi veden virtausnopeus -> kuumempi sisäilma?
Oikein. Tosin suurempi syy isompaan tehoon on se, että isolla virtauksella tulevan ja poistuvan veden välinen lämpötilaero pienenee -> patterin keskilämpötila kasvaa -> teho kasvaa.

Aluksi ajattelin, että kiertovesipumpun tehonsäätöhän on pala kakkua. Ei muuta kuin säätää vedenkierron sellaiselle tasolle, että menoveden ja paluuveden lämpötilaero on luokkaa ~7C. Seuraavaksi huomasin, että vaikka kiertovesipumpun tehon säätää varsin nimelliselle tasolle (nostokorkeus 1m, teho 5W), niin meno/paluu- lämpötilaero on silti vain 5C kantturoissa. Näin pienellä virtaamalla alkaa jo tuntua, etteivät patterit kovin tehokkaasti lämmitä taloa. Seuraavaksi havaitsin toisen ongelman. Eihän minulla ole tarkkaa tietoa patteriverkon meno- ja paluuvesien lämpötiloista.
Yks tapa mitata meno- ja paluuveden lämpötila on että hankit pari digitaalista ulko-sisä lämpömittaria. Teippaat ulkoanturit tiukasti putkiin kiinni ja reilusti lämpöeristettä päälle. Mittaustarkkuutta parantaa, jos laittaa jotain lämmönjohtotahnaa anturin ja putken väliin.

Maalämpöpumpun kaverina minulla on 100l puskurivaraaja. Patteriverkon meno- ja paluuputkissa ei ole lämpötilanmittausta, joista voisin suoraan ja luotettavasti seurata lämpötiloja. Itse lämpöpumpussa on toki lämpötilanmittaukset, mutta nehän kertovat lämpöpumpun ja puskurivaraajan välisen kierron lämpötiloista. Liekö patterikierron ja varaajakierron lämpötiloissa merkittäviä eroja? Samoilla korkeuksillahan ne putkenpäät siellä varaajassa lilluvat, joten luulisi lämpötilojenkin olevan kyseisissä kahdessa kierrossa samalla hehtaarilla.
Tällaisessa vaihtoventtiilikone - puskurisäiliösysteemissä meno- ja paluuveden lämpötilaero ei ole yksiselitteinen asia, koska menoveden ja myös paluuveden lämpötila vaihtelee varsin paljon.
Mielestäni lämpötilaerona tulisi käyttää kokonaisen käyntijakson (käynti +seis) keskiarvoa.


Toisena ongelmakohtana tajusin, että eihän lämpötilaero voi olla ohjaava suure kiertovesipumpun tehon säädössä, koska patterien tehokkuushan pitkälti määrää sen, miten paljon vesi kierroksellaan viilenee. Jos ja kun minulla on keskeisillä paikoilla tehottomia yksilevyisiä pattereita, niin väistämättähän siinä käy niin, ettei vesi kierroksellaan paljoa viilene, koska laiskat patterit eivät saa paljoa lämpöä siirrettyä huoneilmaan. Jos taas hommaisin tehokkaampia pattereita, niin silloinhan meno/paluuveden lämpötilaero kasvaisi kuin itsestään.

Palasin siis tilanteeseen nolla. Minulla ei ole oikeastaan hajuakaan, minkälaiselle teholle säätäisin kiertovesipumpun. Teenkö niin, että kovilla pakkasilla lisään kiertovesipumppuun tehoa aina siihen pisteeseen asti, että sisällä lämpö riittää - ja sen jälkeen olen tyytyväinen itseeni - olen löytänyt kiertovesipumpulle sopivan tehon?
Minä unohtaisin automaattisäädöt ja ajaisin pumppua vakiotehoilla: Kesällä pienemmällä ja talvella suuremmalla teholla.
Mitä suurempi teho (virtaus) sitä pienempi lämpötilaero ja korkeampi patterien keskilämpötila -> voidaan käyttää matalampaa menoveden lämpötilaa saman lämpötehon siirtämiseksi -> parempi COP.
Yksi raja-arvo virtauksen suurentamiselle tulee pattereisen kohinoista ja suhinoista.
Eihän talon lämpötilaa säädetä kierovesipumpun virtauksia säätämällä.
Perussäätöhän on itsessään lämpöpumpussa mikä säätää menoveden keskimääräistä lämpötilaa ulkolämpötilan mukaan.


Minkälaisia kiertovesipumpun nostokorkeuksia ja/tai tehoja muilla käyttäjillä on yksikerroksisissa patteritaloissa? Itselläni tällä hetkellä 2m ja 14W.
Lainaus
Minulla itselläni näin syksyllä on kiertovesipumppu (Grundfoss Alpha 2) 2-teholla 22W ja meno-paluuveden lämpötilaero n.2C.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Pärjättävä Jämällä

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Minkälaisen tutkimus-/ajatus-/mututuntemustyön kautta olette päätyneet niihin pumppaustehoihin joita kulloisellakin kelillä käytätte? Onko (liian) suuresta pumppaustehosta muita haittoja kuin lisääntynyt tehontarve ja patteriäänien koveneminen?

Kuvittelisi, että oli pumppausteho sitten mitä tahansa - maksimissaan vanhakantaisen hehkulampun luokkaa - niin suoranainen sähkönkulutus on joka tapauksessa melkolailla marginaalinen tekijä ja luultavasti suurempi pumppausteho kuitenkin maksaa itsensä takaisin parantuneena COP-arvona.

Eli vaikka kiertovesipumppu jauhaisi kesät talvet ja aamusta iltaan 60W teholla, niin vuosikustannukseksi tulisi jotain 50€ kantturoita. Tietenkään aikomus ei ole lämmityskauden ulkopuolella juurikaan vettä pattereissa kierrättää, mutta ihan vaan argumentin vuoksi.

Ovatko patteriäänet siis "ainoa" syy pidättäytyä maksimaalisista pumpaustehoista, vai onko muita syitä olemassa? Voisi tietysti kuvitella itse kiertopumpun tulevan aikaisemmin tiensä päähän, jos sitä tapetaan mäkeen kuin naapurin hevosta.


Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Niin no, esim. meillä tuo 65 W pumppaus 24/7/365 tarkottaisi vuodessa 570 kWh eli suunnilleen 8% vuoden lämmityksen kokonaiskulutuksesta. Ei siis aivan mitätön tekijä.

Kaikkihan on toki suhteellista mutta sekä tällä että sisarfoorumilla lämpöpumput.info on kyllä raportoitu sellaisia suunnitelmia ja suorituksia "kilowattitunnin metsästyksessä" että tuollaisen tuhlauksen poistamiseksi moni olisi vaikka valmis pumppaamaan käsin sitä kiertovettä pattereille  ;)
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Pärjättävä Jämällä

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi

Kaikkihan on toki suhteellista mutta sekä tällä että sisarfoorumilla lämpöpumput.info on kyllä raportoitu sellaisia suunnitelmia ja suorituksia "kilowattitunnin metsästyksessä" että tuollaisen tuhlauksen poistamiseksi moni olisi vaikka valmis pumppaamaan käsin sitä kiertovettä pattereille  ;)

Ihan ymmärrettävää sinänsä, koska maalämpöpumput tuntuvat vetävän puoleensa vähän sellaisia optimoija-tyyppejä. Itseänikin kieltämättä kiinnostaa nämä optimointiasiat. Sen takia haluaisin saada sen langan päästä kiinni, että mikä olisi paras pumppausnopeus. Tuntuu siltä, että sinällään on kvalitatiivisesti helpohko ymmärtää argumentteja pumppausnopeuden nostamisen ja vähentämisen suhteen, mutta taitaa olla melkoinen mahdottomuus sanoa, että "kyllä, tämä 23W on juuri täydellinen pumppausteho 0C ulkolämpötilassa ja juuri tässä talossa".

Ehkä 23W on täydellinen pumppausteho kaikki asiat huomioiden, tai ehkä pitäisikin olla 5W tai 65W... tai sitten jokin muu arvo olisi se optimi. Käytännössähän tässä metsästettänee säästöä, joka aivan maksimissaan voisi olla 50€ vuodessa, eli hullun hommaa, mutta kun asia vaan tuppaa kiinnostamaan.  ???

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Niin no, esim. meillä tuo 65 W pumppaus 24/7/365 tarkottaisi vuodessa 570 kWh eli suunnilleen 8% vuoden lämmityksen kokonaiskulutuksesta. Ei siis aivan mitätön tekijä.
Sen takia noista vanhoista pumpuista kannattaakin hankkiutua eroon.

Vaikka ostaisi uudenkin a-luokan pumpun niin takaisinmaksuaika on varsin kohtuullinen... ~150/50=3v

Laitetaanpa tähän omat mittaustulokset vaihdettuani kiertovesipumpun Wilon karvalakkimallista Grundfossin Alpha 2:een

Tehonotto wattia:
        Wilo        Alpha2 
l        45          6,3
ll       66          23,2
lll      87          44,2

Kumpikin pumppu on virtaukseltaan täsmälleen samanlaisia.
Pumppu käy kesäajan, 6kk, teholla l ja talviajan, 6kk, teholla ll.
Wilo kulutti vuodessa 486 kWh
Alpha2 kulutti vuodessa 129 kWh
Säästö on 357 kWh.
Esim sähkön hinnalla 13,8 c/kWh tulee vuodessa säästöä 49€

ATS
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Optimointi on toki jees jos ei ole sokeaa osaoptimointia tai nollasummapeliä.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa

Sen takia noista vanhoista pumpuista kannattaakin hankkiutua eroon.

Vaikka ostaisi uudenkin a-luokan pumpun niin takaisinmaksuaika on varsin kohtuullinen... ~150/50=3v


Tuossa se uusi odottaa hyllyllä sitä että vanhaan tulee tunnit täyteen. Niin paljon ollut negatiivisia kokemuksia noiden uusien kanssa etten pidä kauheaa kiirettä vaihtamisen kanssa vaikka sillä nyt sen 300 kWh voisi vuodessa säästääkin. Yhden "huviajelun" verran tai viisi tuoppia paarissa  8)
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Tuossa se uusi odottaa hyllyllä sitä että vanhaan tulee tunnit täyteen.

Varo vaan ettei seiso siinä vielä 25v päästäkin ;) Eikös nuo pumput ole välillä olleet melko pitkäikäisiä...
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519

Joo, eikai ne pyörimällä hajoa koskaan :D Mä vaihdoin kanssa pumput maalämpöön siirryttäessä alfa 2:iin, ja tyytyväinen olen. Eka vuosi mentiin auto adapt modella ja mökki lämpes silläkin...

-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 135
Olen tässä eri mieltä kuin Wilo. Maalämpökohteissa ei tarvita patteritermostaatteja tai, jos ne on, on ne pidettävä täysin auki. Tällöin patteriverkostossa on vakio painehäviö eikä vaihtuva paine-eroisella tehon säädöllä ole mitään säädettävää.
 



Miksei maalämpökohteissa tarvittaisi patteritermostaattia? Sama se kai on millä lämpö tuotetaan.

Mulle tulee mieleen pari syytä mihin niitä tarvitaan, halutaan pitää joku huone viileempänä mitä muut, tai jossain huoneessa on "ylimääräinen" lämmönlähde, esim. tulisija.

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519
Olen tässä eri mieltä kuin Wilo. Maalämpökohteissa ei tarvita patteritermostaatteja tai, jos ne on, on ne pidettävä täysin auki. Tällöin patteriverkostossa on vakio painehäviö eikä vaihtuva paine-eroisella tehon säädöllä ole mitään säädettävää.
 



Miksei maalämpökohteissa tarvittaisi patteritermostaattia? Sama se kai on millä lämpö tuotetaan.

Mulle tulee mieleen pari syytä mihin niitä tarvitaan, halutaan pitää joku huone viileempänä mitä muut, tai jossain huoneessa on "ylimääräinen" lämmönlähde, esim. tulisija.

Toi ylimääräinen lämmönlähde on ainoa oikea syy, jolla termostaattia voi perustella. Jos jotain huonetta halutaan pitää viileämpänä, se tehdään kuristamalla sitä patterin alaventtiiliä. Uusissa termostaattiventtiileissäkin on tuo perussäätö, joten ei ehkä ole välttämätöntä ropeltaa niitä mätiä ja vuotavia alaventtiileitä :D

Idea on se, että kierrossa on aina oikean lämpöistä vettä ja kun verkosto on säädetty oikein ei termostaatteja tarvita.

Sinänsä tulistinpumpussa, jossa se kierto elää omaa elämää varaajan ulkopuolella, ei noi termostaatit aiheuta mitään ongelmia, vaikka olisivatkin paikoillaan.

-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 135
Olen tässä eri mieltä kuin Wilo. Maalämpökohteissa ei tarvita patteritermostaatteja tai, jos ne on, on ne pidettävä täysin auki. Tällöin patteriverkostossa on vakio painehäviö eikä vaihtuva paine-eroisella tehon säädöllä ole mitään säädettävää.
 



Miksei maalämpökohteissa tarvittaisi patteritermostaattia? Sama se kai on millä lämpö tuotetaan.

Mulle tulee mieleen pari syytä mihin niitä tarvitaan, halutaan pitää joku huone viileempänä mitä muut, tai jossain huoneessa on "ylimääräinen" lämmönlähde, esim. tulisija.

Toi ylimääräinen lämmönlähde on ainoa oikea syy, jolla termostaattia voi perustella. Jos jotain huonetta halutaan pitää viileämpänä, se tehdään kuristamalla sitä patterin alaventtiiliä. Uusissa termostaattiventtiileissäkin on tuo perussäätö, joten ei ehkä ole välttämätöntä ropeltaa niitä mätiä ja vuotavia alaventtiileitä :D

Idea on se, että kierrossa on aina oikean lämpöistä vettä ja kun verkosto on säädetty oikein ei termostaatteja tarvita.

Sinänsä tulistinpumpussa, jossa se kierto elää omaa elämää varaajan ulkopuolella, ei noi termostaatit aiheuta mitään ongelmia, vaikka olisivatkin paikoillaan.

Toi idea on toki hyvä, ja toimii varmaan teoriassa. Mut noin käytännössä ei ihan.

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519

No miksi se ei toimisi?

Okei, esim. joku tuulinen päivä saattaa aiheuttaa sen, että sisälämpö ei välttämättä pysy ihan asetusarvossa, mutta muuten pitäisi pysyä!

-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 135

No miksi se ei toimisi?

Okei, esim. joku tuulinen päivä saattaa aiheuttaa sen, että sisälämpö ei välttämättä pysy ihan asetusarvossa, mutta muuten pitäisi pysyä!

No itsekkin sanot heti yhden. Jos tulee aurinkoinen päivä vaikka ulkona varsinaisesti onkin kylmää. Kylään tulee paljon ihmisiä.

Toki pelkällä säätökäyrällä saadaan yleensä toimiva systeemi, ei vaan aina.

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519

No miksi se ei toimisi?

Okei, esim. joku tuulinen päivä saattaa aiheuttaa sen, että sisälämpö ei välttämättä pysy ihan asetusarvossa, mutta muuten pitäisi pysyä!

No itsekkin sanot heti yhden. Jos tulee aurinkoinen päivä vaikka ulkona varsinaisesti onkin kylmää. Kylään tulee paljon ihmisiä.

Toki pelkällä säätökäyrällä saadaan yleensä toimiva systeemi, ei vaan aina.

Jos tommoset kokee ongelmaksi, niin parempi olisi sitten laittaa sisälämpötilaa mittaava anturi, kuin vaihtoventtiilipumpussa kuristaa kiertoa termostaattiventtiileillä.

Ja toinen on sitten se, jos esimerkiksi lapsi on vuoroviikoin poissa ja huoneessa ei oleile kukaan poissaoloviikkoina, voi olla tarvetta tai halua pienentää huoneen lämpötilaa... Ja koska tuo on jatkuvasti toistuvaa, ei ainakaan mua huvittas säädellä niitä venttiileitä eestaas... Mutta tuossakin saattaisi parempi ratkaisu olla se, että ei ole termostaattia mutta sen paikalla on hanikka, jolla kuristetaan kiertoa... Sillon se kierto ei mene kokonaan kiinni.

Joo, onhan noita toki, mutta aina parempi, kun sen sopivan lämpötilan saisi aikaan sillä, että kierrossa on aina oikean lämpöistä vettä.

Mulla on olkkarissa termostaatti paikoillaan (takka olkkarissa), samoin yläkerrassa, joka on nyt asumaton, jotta voin alentaa sieltä lämpötilaa... Mutta kuten todettua, tulistinpumpulla tuolla ei olekkaan mitään väliä.
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 135

No miksi se ei toimisi?

Okei, esim. joku tuulinen päivä saattaa aiheuttaa sen, että sisälämpö ei välttämättä pysy ihan asetusarvossa, mutta muuten pitäisi pysyä!

No itsekkin sanot heti yhden. Jos tulee aurinkoinen päivä vaikka ulkona varsinaisesti onkin kylmää. Kylään tulee paljon ihmisiä.

Toki pelkällä säätökäyrällä saadaan yleensä toimiva systeemi, ei vaan aina.

Jos tommoset kokee ongelmaksi, niin parempi olisi sitten laittaa sisälämpötilaa mittaava anturi, kuin vaihtoventtiilipumpussa kuristaa kiertoa termostaattiventtiileillä.

Ja toinen on sitten se, jos esimerkiksi lapsi on vuoroviikoin poissa ja huoneessa ei oleile kukaan poissaoloviikkoina, voi olla tarvetta tai halua pienentää huoneen lämpötilaa... Ja koska tuo on jatkuvasti toistuvaa, ei ainakaan mua huvittas säädellä niitä venttiileitä eestaas... Mutta tuossakin saattaisi parempi ratkaisu olla se, että ei ole termostaattia mutta sen paikalla on hanikka, jolla kuristetaan kiertoa... Sillon se kierto ei mene kokonaan kiinni.

Joo, onhan noita toki, mutta aina parempi, kun sen sopivan lämpötilan saisi aikaan sillä, että kierrossa on aina oikean lämpöistä vettä.

Mulla on olkkarissa termostaatti paikoillaan (takka olkkarissa), samoin yläkerrassa, joka on nyt asumaton, jotta voin alentaa sieltä lämpötilaa... Mutta kuten todettua, tulistinpumpulla tuolla ei olekkaan mitään väliä.

Ei se sisälämpöä mittaava anturi helpota vaikkapa tohon auringonpaisteen tuomaan lämpökuormaa, kun kyse on kuitenkin vaan yhdestä kierrosta niin silloin eri huoneita voi säädellä vain termostaatilla.

Meillä on kyllä tulistinpumppu, ja alunperin puhe oli nimenomaan maalämmöstä, eikä vaan vaihtoventtiilipumpuista. Ja samalla tavallahan mikä tahansa nykyaikainen järjestelmä toimii riippumatta siitä millä lämpöä tuotetaan, ulkolämpötilan mukaan säädetään kiertoon menevää vettä.

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519
Mä en oo tota auringon vaikutusta kokenu koskaan ongelmaksi, en öljy enkä maalämpö aikakaudella, vaikka mulla on selektiivilasit, ja sitä lämpöä pitäs myyntipuheiden mukana sieltä sisälle tulla :P . Sisälämpö voi sen vaikutuksesta nousta ehkä asteella, mutta musta suurempi ongelma on oman kehon lämmöntarve, välillä paleltaa, vaikka huonelämpötila on asetetussa arvossa tai sen yli, ja välillä sitten on kuuma... Riippuu tietysti rakennuksen muodosta ja huonejärjestyksestä, että mihin se aurinko kuinkakin paljon vaikuttaa, mutta se anturihan pitäisi olla jollain keskeisellä paikalla, josta se haistelisi jotain hyvää keskiarvoa :)

Toki sitä kiertoveden lämpötilaa säädellään kaikissa systeemeissä ulkolämpötilan funktiona, mutta vain maalämmössä hyötysuhde laskee nopeasti kiertoveden lämpötilan noustessa, ja siksi on järkevää tehdä hyvät perussäädöt verkostolle, ja minimoida se kiertoveden lämpötila. Esim öljyllä lämmitettäessä on helppo pistää vähän reilummin sitä lämpöä kiertoon ja säädellä termostaateilla, vaikutus hyötysuhteeseen on pienempi kuin maalämmössä.
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa

Toi ylimääräinen lämmönlähde on ainoa oikea syy, jolla termostaattia voi perustella. Jos jotain huonetta halutaan pitää viileämpänä, se tehdään kuristamalla sitä patterin alaventtiiliä. Uusissa termostaattiventtiileissäkin on tuo perussäätö, joten ei ehkä ole välttämätöntä ropeltaa niitä mätiä ja vuotavia alaventtiileitä :D

Makuuhuoneessa termostaatti on myös kätevä. Yöllä 18-20 on ihan passeli mutta jos siellä päivällä pötköttelee tms. niin saa olla lämpimämpi. Minä ainakin laitan iltaisin termarista lämmöt pois ja aamulla herättyä takaisin kiinni. Tällaisella frekvenssillä patterin alaventtiilin säätö ei ole kovin toimiva ratkaisu.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 135
Mä en oo tota auringon vaikutusta kokenu koskaan ongelmaksi, en öljy enkä maalämpö aikakaudella, vaikka mulla on selektiivilasit, ja sitä lämpöä pitäs myyntipuheiden mukana sieltä sisälle tulla :P . Sisälämpö voi sen vaikutuksesta nousta ehkä asteella, mutta musta suurempi ongelma on oman kehon lämmöntarve, välillä paleltaa, vaikka huonelämpötila on asetetussa arvossa tai sen yli, ja välillä sitten on kuuma... Riippuu tietysti rakennuksen muodosta ja huonejärjestyksestä, että mihin se aurinko kuinkakin paljon vaikuttaa, mutta se anturihan pitäisi olla jollain keskeisellä paikalla, josta se haistelisi jotain hyvää keskiarvoa :)

Mahdollisesti sun talo ei ole etelärinteessä? Ongelma tossa anturissa on et se voi olla vain yhdessä paikassa, meillä on keittiö ja olkkari samaa tilaa, ja talon pitkä sivu etelään, jossa siis sekä olkkari että keittiö on, samassa tilassa luonnollisesti tulisija. Sit esim. khh on pohjoseen. Toiseen nyt vaan täytyy laittaa erilailla sitä lämpöä mitä toiseen.

Toki sitä kiertoveden lämpötilaa säädellään kaikissa systeemeissä ulkolämpötilan funktiona, mutta vain maalämmössä hyötysuhde laskee nopeasti kiertoveden lämpötilan noustessa, ja siksi on järkevää tehdä hyvät perussäädöt verkostolle, ja minimoida se kiertoveden lämpötila. Esim öljyllä lämmitettäessä on helppo pistää vähän reilummin sitä lämpöä kiertoon ja säädellä termostaateilla, vaikutus hyötysuhteeseen on pienempi kuin maalämmössä.

Tietty se karkeasäätö pitää olla kunnossa, termostaateilla vaan tehdään se hienosäätö mitä ei kiertoveden lämmöllä voi tehdä.

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519
Lainaus
Mahdollisesti sun talo ei ole etelärinteessä? Ongelma tossa anturissa on et se voi olla vain yhdessä paikassa, meillä on keittiö ja olkkari samaa tilaa, ja talon pitkä sivu etelään, jossa siis sekä olkkari että keittiö on, samassa tilassa luonnollisesti tulisija. Sit esim. khh on pohjoseen. Toiseen nyt vaan täytyy laittaa erilailla sitä lämpöä mitä toiseen.

Ei, mutta aurinko paistaa keittiön ja makkarin ikkunoista sisään koko päivän. Eli ne ovat eteläisellä seinällä ja kesäisin aurinko paistaa 10-19 tuolle seinälle ja talvella ehkä 11-17 (tai kunnes tulee pimeetä). Samassa kerroksessa olkkari luoteis kulmassa eteinen/rappuset yläkertaan koilis kulmassa.


-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW