Olin siinä harhaluulossa että kuumakaasun tulisi olla mahdollisimman kuumaa. Juu, 86C oli loppupuolella. Huomasin myös pumppua seuratessani, että ääni kovenee tuonne kuumempaan mentäessä (luin täältä foorumilta että kuuluu asiaan), mutta olin havaitsevani myös jonkunlaista vaimeaa pätkimistä/pärskimistä. Johtuuko tuo paineenvaihteluista järjestelmässä?
Jeps, eli siis homma menee niin, että mitä matalampi paine kylmäpiirin matalapaine(kylmällä)puolella on, sen kuumemmaksi kuumakaasu käytännössä menee kun kompura joutuu tekemään "pidemmän puristuksen" eli siis työskentelemään suuremman paine-eron välillä. Mitä pienemmäksi tuon paine-eron saa niin sen parempi lämpökerroin ja myös matalampi kuumakaasun lämpötila tietyllä menoveden lämpötilalla. Kovin matala kuumakaasun lämpötila voi kyllä tarkoittaa, että kylmäaine ei ole ennen kompressoria (matalapainepuolella) höyrystynyt kokonaan, joka voi aiheuttaa kyllä ongelmia, mutta nuo sun luvut kuulostivat oikein hyviltä. Kompuran ääni muuttuu toimintapisteen mukaan, mutta en ole kyllä sen tarkemmin asiaa miettinyt. Paineenvaihtelumielessä siinä käy kuitenkin niin, että korkeapainepuolella paine nousee käsikädessä menoveden (tai tarkemmin lauhtumislämpötilan) mukaan. Matalapainepuolella myös paine tyypillisesti nousee, koska höyrystimeltä otetaan pienempi teho, jolloin höyrystymislämpötila nousee lähemmäs keruun lämpötilaa (ei kuitenkaan saavuta sitä koskaan).
Vielä tuosta kuumakaasun lämpötilasta sen verran, että jos pumpussa on tulistinvaihdin niin sillä saa tuon lauhtumislämpötilan yli olevan osuuden hyödynnettyä lämpötilana esim. käyttöveden huippukuumennukseen. Vaihtoventtiilikoneessa taas käy niin, että se korkeampi lämpötila "sekoittuu" menoveteen. Eli ei se hukkaan mene.
Aloin reilu viikko sitten lämmitellä lattiaa ensimmäistä kertaa, ja voisinkin samalla kysäistä neuvoja kuinka nopeasti lämpötilaa saa nostaa? Lattia (betoni päällystetty laatoituksella) toista vuotta vanha, mutta sitä tosiaan ei ole aiemmin lämmitetty.
Kaipa se turvallisinta olisi hiljalleen nostaa, että laatan lämpölaajeneminen olisi mahdollisimman hallittua, mutta itse kyllä vaan laitoin masiinan päälle omassa uudiskohteessani aikanaan eikä mitään ongelmia tullu. Varsinkin kun sulla näkyy keruu pysyvän selvästi plussan puolella niin ei näytä että olisi liian kylmän keruulitkunkaan suhteen ongelmia (jähmettyy sekin jossain vaiheessa).