Hei,
Tässäpä ensimmäinen viesti tänne. Keväällä alkaa kiirastuli, joka kestänee.... pitkään

Maalämpö on tuleva lämmitysmuoto, ilmanvaihtokojeeksi jokin pyöriväkennoinen, merkki ja malli ei täysin selvillä vielä. Saa ehdottaa !!
Olen päätymässä Geopron pumppu+varaaja yhdistelmään. Tavoitteena pitkät käynti/lepoajat.
Ja että käyttövettä riittää.
Olen vielä vihreä näihin lämpöpumppu-keskusteluihin, joten korjatkaa väärät olettamukset ja termit heti alkuunsa

Olen parit tarjoukset ja mitoitukset saanut, foorumia ja nettiä on tullut selattua ahkerasti. Ja Geopro on tällä hetkellä päällimmäisenä mielessä.
Kohteeseeni suositeltiin täysitehoisena Geopro mallia SH15 ja SHAK702 varaaja. 2kpl 140m kaivoja.
Taloon laitan kaksi lämmityspiiriä.
Kysymyksenä sellaista, että onko mitoitus raadin mielestä kohdillaan ja mitä erityisiä seikkoja tulisi ottaa huomioon? Mikä olisi hyvä/edullinen pyöriväkennoinen ilmanvaihtokoje, jossa jälkilämmitys vedellä?
Jos jokin muu yhdistelmä on parempi, niin mielelläni otan ehdotuksia vastaan perustelujen kera.
Rakennusten tiedot:
Sijainti: Seinäjoen seutu
Asuinrakennus: ka.157m
2 / n.450m
3eristeet: ulkoseinä 200mm, lattiassa 150mm, y-pohj. 400mm. Koneellinen
ilmanvaihto lämmöntalteenotolla, jälkilämmitys vedellä.
ei ammetta, kaksi suihkua. 5 henkilöä.
Keruupiiri: porakaivo/(t)
Erillinen tallirakennus, jossa:
työtila 50m
2 / 130m
3, normaali huonelämpötila. 4ikkunaa + käyntiovi.
talli, 126m
2 / n.440m
3, lämpötila n.10-15ast
eristeet: ulkoseinä 200mm, lattiassa 150mm, y-pohj. 400mm.
Ilm.vaihto: koneellinen poisto tarvittaessa, ei jatkuva. 4ikkunaa, 2kpl 3x3 nosto-ovi + käyntiovi.
Kanaali n.20m, ei lämpimän käyttöveden siirtoa. Talliin pieni varaaja sähköllä käsienpesuvettä varten.
edit: talon tilavuus korjattu