Muutin myös patteriverkon maksimi lämmön 55 asteesta 50 asteeseen pitää seurata kuinka käy
Ei siinä hyvin käy, jos menolämpö oikeasti jaksaisi nousta noin ylös. Silloinhan lämmitysjakso katkeaisi kesken tuon raja-arvon takia ennen integraalin täyttymistä, ja kämppä kylmenisi. Parempi tapa rajoittaa on valita käyrä joka ei nosta lämpöä haluttua arvoa ylemmäksi. Ja max meno sitten suojakatkaisuksi muutaman asteen ylemmäksi.
Sinulla on ilmeisesti puskurissa kolmiputkikytkentä ( tai neli- kuten minulla), eli latauspiiri ja patteripiiri eri kiertoina. Yksi mahdollisuus saada lisäpotkua patteriketjun hännille olisi muuttaa tuo puhtaaksi menoveden sarjapuskuriksi, jolloin kiertopumput kytkeytyvät sarjaan, ja saat isomman paineen kasvattamaan kiertonopeutta pattereissa. Nyt sinulla taitaa olla turhankin vinha kierto siinä latauspiirissä, se kannattaa tiputtaa niin että lauhdutindelta ( BT2- BT3) on 5-6 astetta. Minulla n 40% osuu tuohon.
Yksiputkijärjestelmä on ongelmainen, kun se kytkee patterit sarjaan; edellisen patterin paluuvesi sekoittuu seuraavan tuloveteen. Ketjun hännillä ei enää tulolämpö riitä matalalämpöjärjestelmässä, ja painekin on alentunut. Yksi malli olisi vetää erillinen haaroitus vaikka pintavetona pannuhuoneesta tuolle ongelmapatterille, niin se saisi riittävän tulolämmön, sekä paineen. Vai onko se nyt jo omana haaranaan ? Mittaa tämän patterin tuloputken lämpö, ja vertaa puskurista lähtevään.
Olen miettynyt myös lattialämmityksen laittamista tähän ongelma makuuhuoneeseen, voisko se auttaa asiaa?
Voisi, mutta vain jos sille on oma syöttöhaara, kuten edellä. Laattalenkki on jo isohko virtausvastus itsessään, ei käy sarjaan yksiputkisten patteriripiirien kanssa. Betoni- tai kipsilaatta, jossa keraamiikkapinnoite, niin syntyy oikein tehokas matalalämpöradiaattori. Paksu puupinnoite huonontaa merkittävästi, pinta-ala tietysti auttaa.