Hei,
Kaipaisin vähän tietoa vm.1999 olevan V15 mallin toiminnasta. Eli kaikki toimii, lämmitys pelaa ja kuumaa vettä tulee mutta
onko normaalia että kone käy esim. 0 kelillä n.5 minuuttia ja pitää taukoa 7 minuuttia. Olen ymmärtänyt että pätkäkäynti on muuten ihan tavallista tässä mallissa. Mutta tuostakin tulee noin sata käynnistystä vuorokaudessa kompuralle niin tuntuu kovalta.
Talo vaatii lämpöä kyllä,hirsitalo, lattialämmitys, lankkulattia, rossipohja ym. Yksi lämmityspiiri 0 kelillä menovesi noin. +30 astetta. max. asteet +40 astetta -30 pakkasella. Ohjain Ouman Eh-80. Käyrä B. Mutta kone kyllä pitää lyhyen tauon joskus kovalla pakkasellakin. Takkaakin lämmitetään usein. Talossa n. 200 neliötä ja ulkorakennus 65 neliötä lämmintä tilaa. Talossa lattialämmityksen hyötysuhdetta syö juuri tuo lankkulattia lämmitysputkien päällä, jonka takia menovesi täytyy olla aika lämmintä. Lämmityspiirit putkimies ilmasi pari vuotta sitten.
Lämpimän käyttoveden kierto ajastimella, käy parin tunnin välein 15 min. yöllä kierto pois. Kylmäaine vuotoja ollut joskus, lisätty tarvittaessa. Lasissa ei kuplia nyt. Varaajan lämpöä olen pitänyt matalalla n.40 asteessa. Virallista tulistintahan ei vissiin ole tässä. Säätömahdollisuudethan ja tiedonkeruut aika vähäiset tässä vanhassa mallissa. Lämpömittarit pitäisi viritellä kaivoilta tuleviin putkiin. Kaivot 2x180metriä, toinen lisätty 2 vuotta sitten. Mutasihtiäkään ei ole vissiin. Kaivotkin ilmattu silloin pari vuotta sitten.
Itse olen talon toinen asukas, joten en täysin tunne koneen käyttäytymistä kun ollut uusi. Kompura vaihdettu 2009, ja se vielä jostain syystä laitettu pienempi (Copeland ZH38EN)

kun alkuperäinen. Kaikki energiankulutus oli yhteensä 19700 kwh viime vuonna. Pumpussa ei kulutusmittaria mutta veikkaisin vuosikulutukseksi n.12-13 tkwh. Pumpun höyrystimeen menevien putkien ulkopuolella on jotain mustaa rasvaa näkyvissä ollu pitkään.
Eli jos jollain on tälläinen vanha pumppu niin olisi kiva vertailla miten kättäytyy muilla?