Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Gebwell IQ6 + Ilto290  (Luettu 7260 kertaa)

Poissa tovayryn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumi
Gebwell IQ6 + Ilto290
« : 26.11.13 - klo:09:56 »
Onko muilla tämmöstä (minun mielestä typerää) yhdistelmää, missä maalämpökoneen rinnalla on ilmanvaihtokone LTO sähköisillä jälki- ja esilämmityspattereilla?
Eikös tuossa fiksumpi veto olisi ollut asentaa econo malli jossa jälkilämmitys tuotetaan vesipatterilla?

Pitkin hampain kytkin nyt tuon jälkilämmityksen asentoon 1, koska hormeista tuli jo viileää ilmaa, vaikka kenno on käytössä ja pelti talviasennossa.

Minkä verran teillä on vienyt virtaa tuo vastusten päällä pito?

Poissa tovayryn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell IQ6 + Ilto290
« Vastaus #1 : 11.12.13 - klo:12:21 »
Näkyyhän tuolla sähkö kelpaavan.
Ei taida auttaa muu ku niellä tuo sähkön syönti tuossa nyt.
Huonohan noissa on hyötysuhde jos 60%...
Ei varmaan kannata maalämmöstäkään nostaa käyrän lämpöö että kämpässä olisi lämpimämpi ku menee sit liian kuumaksi, vastus se on varmaan iv koneessa päällä silti vaikka se repisi kämpästä lämpimämpää ilmaa?

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 585
Vs: Gebwell IQ6 + Ilto290
« Vastaus #2 : 11.12.13 - klo:18:01 »
Sinulla on varmaan lattialämmitystalo?

Eipä niissä taida olla muuta mahdollisuutta kuin lämmittää tuloilma samoihin kuin normaali sisälämpötilä.

Patterilämmityksellä niitä harvoja hyötypuolia että ilmanvaihto voi olla ilman esi- tai jälkilämmitystä , esim meillä nyt nollakelillä tuloilma huoneisiin on +15 ja kun pakkanen kiristyy niin laskee +10 asteen tienoille eli tuloilma lämpiää vain LTO kuutiolla,vastuksien johdot otin aikoinaan irti.

Patterilämmityksessä varsinkin kovemmilla pakkasilla tarvitaan kuumempaa menovettä ja patterien pintalämpö korkeampi niin katonrajassa ilman lämpötila nousee ja silloin siihen voi puhaltaa viileämpää tuloilmaa eikä huoneissa näytä tulevan vedon tms kylmän tuntua lattiatasolla.

Jos suunnittelet jälkilämmityskennon asentamista ilmanvaihtoon sille pitäisi olla suht tasalämpöinen kiertovesi,lattiassahan ei meinaa mitään jos menoveden lämpötila vaihtelee reilustikin lämpöpumpun käynti- ja taukojaksojen aikana kun lattian betonilaatta on niin massiivinen varaaja ettei siinä lämpötilavaihtelut tunnu.

Jälkilämmityskenno taas on siitä huono että lämpötilavaihtelut siirtyy välittömästi tuloilmaan joten jonkinlainen puskurivaraa varmaan tarvitaan.

Että tuollaisia näkemyksiä ilmanvaihdosta ja sen lämmityksestä :)



9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 239
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Gebwell IQ6 + Ilto290
« Vastaus #3 : 11.12.13 - klo:18:08 »
Onko muilla tämmöstä (minun mielestä typerää) yhdistelmää, missä maalämpökoneen rinnalla on ilmanvaihtokone LTO sähköisillä jälki- ja esilämmityspattereilla?
Eikös tuossa fiksumpi veto olisi ollut asentaa econo malli jossa jälkilämmitys tuotetaan vesipatterilla?

Pitkin hampain kytkin nyt tuon jälkilämmityksen asentoon 1, koska hormeista tuli jo viileää ilmaa, vaikka kenno on käytössä ja pelti talviasennossa.

Minkä verran teillä on vienyt virtaa tuo vastusten päällä pito?
Mulla on tommosen tapanen MLP+LTO jossa vain jälkilämmitys sähköllä (ei etulämmitystä). Tyytyväinen olen ollut, LTO laitteen kokonaiskulutus vuodessa 400-500kWh sisältää siis puhaltimet ja jälkilämmöt.
Lattiapiirikin olisi 5m päässä mutta ei tullut mieleenkään heittää sitä tuonne LTO masiinaan...

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 585
Vs: Gebwell IQ6 + Ilto290
« Vastaus #4 : 11.12.13 - klo:18:23 »
Lainaus
LTO laitteen kokonaiskulutus vuodessa 400-500kWh sisältää siis puhaltimet ja jälkilämmöt.

Missä ulkolämpötilassa Roorilla menee jälkilämmitysvastus päälle?

Onpa kyllä tosi vähän jos tuolla pärjää ???
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa tovayryn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell IQ6 + Ilto290
« Vastaus #5 : 11.12.13 - klo:22:18 »
Mul o ollu nyt tosi pienellä se patteri, puhaltaa sisään vähän alle 20 asteista ja sisällä muuten on 20-23, riippuu lämmitteleekö huvikseen uunia välillä.
Lattialämmitys talo on juu.
68kwh näky menneen nyt 5 päivässä tuolla, ja kunnon pakkas päiviä ei vielä montaa ollut.
Eihän se ilman tule silläkään vesipatterilla, varsinkin jos itse rakentaa kierron siihen jälestä päin, ettei sitä ohjaa mikään automatiikka ku laittaa vain patterin, pumpun ja venttiilin millä rajoittaa kiertoa, tietenkin jos venttiiliä sitten ohjaa jollakin, silloin voisi puhallusilman lämpötilaa saada tasattua?

justus01

  • Vieras
Vs: Gebwell IQ6 + Ilto290
« Vastaus #6 : 12.12.13 - klo:07:52 »
Onko muilla tämmöstä (minun mielestä typerää) yhdistelmää, missä maalämpökoneen rinnalla on ilmanvaihtokone LTO sähköisillä jälki- ja esilämmityspattereilla?
Eikös tuossa fiksumpi veto olisi ollut asentaa econo malli jossa jälkilämmitys tuotetaan vesipatterilla?

Pitkin hampain kytkin nyt tuon jälkilämmityksen asentoon 1, koska hormeista tuli jo viileää ilmaa, vaikka kenno on käytössä ja pelti talviasennossa.

Minkä verran teillä on vienyt virtaa tuo vastusten päällä pito?
Mulla on tommosen tapanen MLP+LTO jossa vain jälkilämmitys sähköllä (ei etulämmitystä). Tyytyväinen olen ollut, LTO laitteen kokonaiskulutus vuodessa 400-500kWh sisältää siis puhaltimet ja jälkilämmöt.
Lattiapiirikin olisi 5m päässä mutta ei tullut mieleenkään heittää sitä tuonne LTO masiinaan...

Meillä vie pelkät puhaltimet enemmän vuodessa, vaikka on pieni talo ja ilmanvaihto "standarteja" pienemmällä.