En vaihtaisi sisäistä kiertovesipumppua tehokkaampaan, vaan lisäisin puskurivaraajan ja sen yhteyteen erillisen kierrätyspumpun.
Perustelu : Järjestelmän tilavuus vaikuttaa liian pieneltä, niin ei se auta vaikka vesi kiertäisi "vimmatusti".
Toinen pumppu sarjaan, niin 2-4 (?) astetta pienempi dt saavutettavissa, voisin arvailla. Menoveden lämpöheilahdus käynnistyksessä pienenee vastaavasti, nousuvauhti hieman loivenee , ja näiden seurauksena käyntijakso jonkinverran pitenee. Mutta veikkaan että se edelleen on turhan lyhyt, esim omaan "makuuni", siis kompressorin käynnistystiheyttä ajatellen. Voi siinä edetä vaiheittain, niin näkee parannuksen, mutta kannattaa myös arvioida miten asennuskustannus muuttuu kaksivaiheisena, jos siihen puskurin lisäykseen kuitenkin lopulta päätyy.
Nibeltä tosiaan ohjeistettiin laittamaan mutasihti myös lämmityspuolelle ja sen jälkeen pitäisi myös pumpun toiminta varmistaa, ettei se ole ehtinyt jo mennä tukkoon.
Se riski on, että lauhduttimen pinnoille kertyy töhkää, joka ensin heikentää lämmönvaihtoa, ja lopulta voi johtaa tukkeutumiseenkin. Nythän sieltä näyttää lämpöä kyllä tulevan enemmänkin kuin saadaan siirretyksi pattereiden kautta taloon, liian hitaalla virtauksella.
Minua epäilyttää myös, onko Niben mukana tuleva "oravasihti" riittävän tehokas tapa poistaa aivan hienojakoista sakkaa, jota virtaus kuljettaa. Toki se poistaa roskat, ja osan "mudasta" Parempi olisi oikea iso sakkakuppi, jossa virtaus lähes pysähtyy, ja sakka laskeutuu. Minulla varaaja käytännössä toimii sakkakuppina, kun on neliputkikytkentä, eikä paluu sitä ohita. Se ei ole ihan optimi hyötysuhteen kannalta, mutta pidän lauhduttimen suojelua selvästi tärkeämpänä.
Olen myös miettinyt erillisen sakkakupin rakentamista harrastusmielessä, jostakin n 10cm putkesta, kunhan tässä päästään päätoimiseksi harrastajaksi. Siihen samalla anodi syömään hapet, ja magneettiproppu tehostamaan sakan keruuta, niin hyvä tulee.