Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Heikko teho  (Luettu 9498 kertaa)

Poissa hapilo

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
Heikko teho
« : 22.10.13 - klo:10:55 »
Tervehdys kaikille maalämpöfoorumilaisille. Olen nyt asunut viikon omakotitalossa, jossa on maalämpö. Olen vielä pihalla, kuin viikonloppuna pystytetty lumiukko, että miten tuo härpötin oikein pelaa... Jos joku viisas osaisi sanoa, miten minun pitää toimia lämpöpumppuni kanssa.

Pumppu on Bonus 6 -merkkinen - ilmeisesti jokin Ruotsin-ihme. Talossa on kaksi kerrosta ja lattialämmitys.

Minua mietityttää, miten lämmintä vettä pitäisi pumpun lähdöstä tulla? Lämmitysverkoston paluulämpö on noin 24-26 asteista ja käytyään lämpöpumpussa lämpiämässä, lämpötila on noin 27-29 asteista. Onko normaalia? Itse kompressori on aika lämmin, mutta veteen ei se lämpö siirry. Maapiirin lämpötila on noin 2,5'C kieppeillä. Olen mitannut tuon lämpötilan kosketuksettomalla pintalämpömittarilla. Itse laitteessa ei liene mitään lämpömittaria.

Lämpöpumpun jälkeen putkessa on putkimallinen sähkölämmitin, jonka termostaatti on asetettu 50'C:een. 

Maapiiriputket ovat vedetty lampeen noin 11v sitten. muovinen n. 3 litran alkoholiasisältävä pönttö on vajaassa puolessa välissä pinnaltaan. Maalämpöpiirin painemittari näyttää nollaa, lattialämmityspiiri vajaassa 1 bar:ssa.

Näillä pikkupakkasilla talon kokonaissähkönkulutus on noin 60kW/vrk. lämmitettävää pinta-alaa on noin 150 neliön verran.

Pitäisikö minun toimia jotenkin tämän pumpun tiimoilta, vai antaa vain olla?

t: uusio-maalämpö-immeinen :)

justus01

• Vieras
Vs: Heikko teho
« Vastaus #1 : 22.10.13 - klo:12:47 »
Tervehdys kaikille maalämpöfoorumilaisille. Olen nyt asunut viikon omakotitalossa, jossa on maalämpö. Olen vielä pihalla, kuin viikonloppuna pystytetty lumiukko, että miten tuo härpötin oikein pelaa... Jos joku viisas osaisi sanoa, miten minun pitää toimia lämpöpumppuni kanssa.

Pumppu on Bonus 6 -merkkinen - ilmeisesti jokin Ruotsin-ihme. Talossa on kaksi kerrosta ja lattialämmitys.

Minua mietityttää, miten lämmintä vettä pitäisi pumpun lähdöstä tulla? Lämmitysverkoston paluulämpö on noin 24-26 asteista ja käytyään lämpöpumpussa lämpiämässä, lämpötila on noin 27-29 asteista. Onko normaalia? Itse kompressori on aika lämmin, mutta veteen ei se lämpö siirry. Maapiirin lämpötila on noin 2,5'C kieppeillä. Olen mitannut tuon lämpötilan kosketuksettomalla pintalämpömittarilla. Itse laitteessa ei liene mitään lämpömittaria.

Lämpöpumpun jälkeen putkessa on putkimallinen sähkölämmitin, jonka termostaatti on asetettu 50'C:een. 

Maapiiriputket ovat vedetty lampeen noin 11v sitten. muovinen n. 3 litran alkoholiasisältävä pönttö on vajaassa puolessa välissä pinnaltaan. Maalämpöpiirin painemittari näyttää nollaa, lattialämmityspiiri vajaassa 1 bar:ssa.

Näillä pikkupakkasilla talon kokonaissähkönkulutus on noin 60kW/vrk. lämmitettävää pinta-alaa on noin 150 neliön verran.

Pitäisikö minun toimia jotenkin tämän pumpun tiimoilta, vai antaa vain olla?

t: uusio-maalämpö-immeinen :)

Silloin kun kompura on ollut käynnissä muutaman minuutin pitäisi lammesta tulevan nesteen olla 2-4 astetta lämpimämpää kuin lampeen pumpulta menevän nesteen. Lämmönjakoon (pattereille/lattiaan) pumpulta menevän veden pitäisi olla 5-10 astetta lämpimämpää kuin lämmönjaosta pumpulle tulevan.

Mikäli lämpötilat eivät ole kohdallaan, niin ensimmäisenä kannattaa puhdistaa mutasihdit keruuputkistosta ja lämmönjaosta, jos ei auta mitään niin sitten kannattaa kokeilla säätää kiertovesipumppujen nopeutta.

Kosketuksettomalla lämpömittarilla ei välttämättä saa putken pinnasta oikeita lukemia. Ainakin metalliptken pintaa kannattaa vetää jokin heijastamaton teippi ennen mittausta. Tarkemman lämpötilaeron saa varmaankin teippaamalla ulkolämppömittarin anturin putken pintaan ja kietomalla koko paketin päällee vähän jotain eristettä.

Koko talon sähkön kulutus 60 kWh/vrk ei kerro oikein mitään pumpun toiminnasta tai kulutuksesta. Jonnekin sähköä menee vähän reilun puoleisesti. Kokeile saada sähkövastus sähköttömäksi (tai käännä termostaatti minimille). Näillä keleillä talon pitäisi pysyä helposti lämpimänä ilman vastustakin, jos pumppu toimii edes jotenkin.

Ei tunnu Googlettamalla löytyvän tietoja tuosta pumpusta...

Poissa Päiväkummun mies

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Stiebel Eltron WPF 10E pumppu, SBB 501 SOL kv-varaaja ja SBP 200 E puskurivaraaja. 180m kaivo. Asennettu kesäkuussa 2011. Enervent Pandion eco ECE. Talo -95, 131--161m2 + 40m2, patterilämmitys.

justus01

• Vieras
« Vastaus #3 : 22.10.13 - klo:14:17 »
Tässä hieman perustietoja tuosta Bonus maalämpöpumpusta:

http://web.archive.org/web/20080405204236/http://www.saveitnaturvarme.se/original.htm
http://web.archive.org/web/20080405204220/http://www.saveitnaturvarme.se/komplett.htm
http://www.entitan.se/Berg_mark.html

Ja tässä kuva avatusta pumpusta: http://www.entitan.se/Bonus_open.jpg

Loistavan näköinen laite, ei liikaa liikkuvia, rikkoutuvia tai vaikeasti korvattavia osia. Vielä jos olisi analogiset lämpömittarit lämmönjaolle ja keruupiirille...

Poissa seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #4 : 22.10.13 - klo:15:31 »
Minulla samankokoisessa v. 1975 rakennetussa talossa kokonaissähkönkulutus nyt nollakelillä on n. 28 kWh/vrk josta lämpöpumpun osuus n.21 kWh/vrk. Eli noin puolet mitä "hapilolla" kuluu.

Tarkasta lämpöpumpun "silmä", joka on konehuoneen vasemmassa reunassa ja pystysuunnassa n. keskellä oleva kolikon kokoinen näkölasi.
Kompressorin käynnistyessä näkölasissa virtaavassa kylmäaineessa näkyy kuplia. Puolen minuutin - minuutin kuluessa kuplien pitää loppua ja lasissa näkyy vain kirkasta nestettä.
Mikäli kuplat eivät lopu on kylmäainetta liian vähän ja tästä seuraa alentunut teho.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa S3

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #5 : 22.10.13 - klo:22:14 »
Jos haluat teknistä tukea, ota yhteyttä Gränsrörille Haaparannalle. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, em. firman omistaja on tämän lämpöpumpun kehittelijä. Muistaakseni niin hän kertoili kun kävi mulle tekemässä aikoinaan tarjousta jossa tarjosi kyseistä pumppua.

Oli vakaasti sitä mieltä että "yksinkertainen on kaunista". Ei turhia nippeleitä, jotka voivat mennä rikki. No, en itse päätynyt Bonukseen...

Poissa hapilo

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #6 : 23.10.13 - klo:10:26 »
Aivan huippuvastauksia. :)

Eiköhän pumppu kohta ala tottelemaan, kun siihen tutustelee... Pienensin lattiapiirin Grundforssin pumpun nopeutta kolmosesta kakkoseen. Alkoi nousemaan lähtevä lämpötila. Rassailin auki jakotukin venttiilejä ja ne olivat melkoisen jumiutuneita. Pitänee vielä kerran käyttää auki ja yrittää saada paluujakotukin virtauksenrajoittimet liikkeelle ja lisää virtausta. Pesuhuoneen lattia on melkoisen viileä...

Pitää odottaa, että pumppu pysähtyy ja antaa sen tasaantua, jonka jälkeen voisi mennä katsomaan niitä kuplia, kun käynnistää pumpun.

Analogiset lämpömittarit ovat lattialämmityspiirissä. Maalämpöpiirissä ei ole mittareita...

Kiitokset vastauksista ja laittelen tietoa, miten lämpöä alkaa riittämään, kun järjestelmä on saatu pelittämään kuten on joku joskus suunnitellut. Tällähetkellä järjestelmä vaatinee huoltoa, jota ei ole 11 vuoteen tehty. Onhan sitä ilmeisesti huollettukin, mutta ilmeisesti nuo paluujakotukin venttiilit joko jumissa tai tukossa... Pitänee jostain etsiä jonkinlaista poikkileikkauskuvaa jakotukista, jotta voi jollain työkalulla liikutella edestakas...

Poissa Dr.Fell

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #7 : 16.12.13 - klo:16:35 »
Ei sitä pysähtymistä tarvitse odotella,jos pumppu on käynnissä,näet että kuohuuko..