Tervehdys kaikille maalämpöfoorumilaisille. Olen nyt asunut viikon omakotitalossa, jossa on maalämpö. Olen vielä pihalla, kuin viikonloppuna pystytetty lumiukko, että miten tuo härpötin oikein pelaa... Jos joku viisas osaisi sanoa, miten minun pitää toimia lämpöpumppuni kanssa.
Pumppu on Bonus 6 -merkkinen - ilmeisesti jokin Ruotsin-ihme. Talossa on kaksi kerrosta ja lattialämmitys.
Minua mietityttää, miten lämmintä vettä pitäisi pumpun lähdöstä tulla? Lämmitysverkoston paluulämpö on noin 24-26 asteista ja käytyään lämpöpumpussa lämpiämässä, lämpötila on noin 27-29 asteista. Onko normaalia? Itse kompressori on aika lämmin, mutta veteen ei se lämpö siirry. Maapiirin lämpötila on noin 2,5'C kieppeillä. Olen mitannut tuon lämpötilan kosketuksettomalla pintalämpömittarilla. Itse laitteessa ei liene mitään lämpömittaria.
Lämpöpumpun jälkeen putkessa on putkimallinen sähkölämmitin, jonka termostaatti on asetettu 50'C:een.
Maapiiriputket ovat vedetty lampeen noin 11v sitten. muovinen n. 3 litran alkoholiasisältävä pönttö on vajaassa puolessa välissä pinnaltaan. Maalämpöpiirin painemittari näyttää nollaa, lattialämmityspiiri vajaassa 1 bar:ssa.
Näillä pikkupakkasilla talon kokonaissähkönkulutus on noin 60kW/vrk. lämmitettävää pinta-alaa on noin 150 neliön verran.
Pitäisikö minun toimia jotenkin tämän pumpun tiimoilta, vai antaa vain olla?
t: uusio-maalämpö-immeinen