Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: onko buumi jo ohi ?  (Luettu 36959 kertaa)

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: onko buumi jo ohi ?
« Vastaus #40 : 28.07.13 - klo:20:22 »
No ihan sen takia jankkaan kun sanot, että MLP ja PILP molemmat tarvitsee apuja ilmanvaihdon ja lämmityksen hoitoon. Pointti on siinä, että MLP ei tarvitse. Ilmanvaihto voi ihan hyvin olla esim. painovoimainen uudessa talossakin jos se kompensoidaan muilla rakenteilla/ratkaisuilla (en tosin itse tälläistä suosi). Eli vielä ratakiskosta, PILP on hyvä apulämmönlähde. MLP on päälämmönlähde (ellei sitä sitten ryssitä mitoittamalla keruu ali). Siinä se ero.

Eli PILP on hyvä paksueristeisten talojen vaihtoehto ryydittämään jotain järeämpää järjestelmää. Oli se sitten puulämmitys, MLP tai mikälie. Tässä vielä iloisia käyttäjäkokemuksia:

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=7789.0

... mutta ei se multa ole pois vaikka joku laittaisikin uuteen taloon päälämmönlähteeksi PILPin. Saahan sitä sähköverkosta sitten apuja kun PILP jaksaa pakkasilla hoitaa vain ilmanvaihdon lämmöt kohilleen ja muu täytyy kiskoa sitten jostain muualta.
Siitä vain sitten rakentamaan painovoimaista IV:tä uuteen taloon... ;D.... vaatineen jo jonkinlaista perustelua vaikkapa rakennusvalvonnalle... aika pieni % on varmaan ilman IVK:ta nykyään, ehkä jotkut hirsihommat!?

Vähän naurettava veto tuo vanha v2009-2010 ketju, noiden laitteiden taakse on helppo mennä haukkumaan kaikki maailman PILP:t maanrakoon...laitteet on kumminkin kehittyneet tuosta historiasta.
Mutta et ole ainut joka tuon tapaisiin kortteihin tarttuu aina sillosutällö...

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: onko buumi jo ohi ?
« Vastaus #41 : 28.07.13 - klo:20:33 »
Siitä vain sitten rakentamaan painovoimaista IV:tä uuteen taloon... ;D.... vaatineen jo jonkinlaista perustelua vaikkapa rakennusvalvonnalle... aika pieni % on varmaan ilman IVK:ta nykyään, ehkä jotkut hirsihommat!?

http://www.skr.fi/kulttuuritoiminta/muita-hankkeita/k3-talot

En edelleenkään ole tuon koulukunnan kannattaja, mutta pointti oli, että näinkin voi tehdä.

Vähän naurettava veto tuo vanha v2009-2010 ketju, noiden laitteiden taakse on helppo mennä haukkumaan kaikki maailman PILP:t maanrakoon...laitteet on kumminkin kehittyneet tuosta historiasta.
Mutta et ole ainut joka tuon tapaisiin kortteihin tarttuu aina sillosutällö...

... sama meno jatkuu edelleen:

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11538.225

Tuollakin keskustelu on ihan linjassa sen kanssa mitä tässä olen kirjoitellut. Eli ei PILPistä ole päälämmönlähteeksi. Tyytyväiset käyttäjät ovat pääsääntöisesti puulämmittäjiä (eikä siinä mitään vikaa, kunhan polttavat puhtaasti). Enkä edelleenkään ymmärrä missä kohtaa olen PILPejä haukkunut kun itsellenikin moisen rakensin... Senkin myönsin että laitteet ovat näköjään kehittyneet kun eivät enää vedä korvausilmaa ikkunanraoista, mutta eipä se sitä ratkaise, että ei siellä jäteilmassa ole riittävästi energiaa, että pakkasella saataisiin muuta aikaan kuin ilmanvaihdon lämmitys ja sekin voi olla vähän ongelmallista jäätymisen suhteen, mutta eipä mulla siitä omakohtaista kokemusta ole.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: onko buumi jo ohi ?
« Vastaus #42 : 28.07.13 - klo:21:26 »
http://www.skr.fi/kulttuuritoiminta/muita-hankkeita/k3-talot

En edelleenkään ole tuon koulukunnan kannattaja, mutta pointti oli, että näinkin voi tehdä.

... sama meno jatkuu edelleen:

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11538.225

Tuollakin keskustelu on ihan linjassa sen kanssa mitä tässä olen kirjoitellut. Eli ei PILPistä ole päälämmönlähteeksi. Tyytyväiset käyttäjät ovat pääsääntöisesti puulämmittäjiä (eikä siinä mitään vikaa, kunhan polttavat puhtaasti). Enkä edelleenkään ymmärrä missä kohtaa olen PILPejä haukkunut kun itsellenikin moisen rakensin... Senkin myönsin että laitteet ovat näköjään kehittyneet kun eivät enää vedä korvausilmaa ikkunanraoista, mutta eipä se sitä ratkaise, että ei siellä jäteilmassa ole riittävästi energiaa, että pakkasella saataisiin muuta aikaan kuin ilmanvaihdon lämmitys ja sekin voi olla vähän ongelmallista jäätymisen suhteen, mutta eipä mulla siitä omakohtaista kokemusta ole.
Samaa jauhantaa samoista masiinoista, paljolti siitä syystä että moisen hankkineet eivät ole ymmärtäneet tai myyjät ovat vedättäneet että yksistään sillä pärjää ilman apuja, vastustunteja tjms...eli menee sinne diipadaapa puolelle...vähän niinku tämäkin alkaa mennä.

Talosta pitää löytyä semmonen mitä voi kutsua sitten "päälämmönlähteeksi", minun mielessä tässä on lähinnä semmonen hybrido jossa PILP on pohjana ja hoitaa ~3 vuoden aikaa ja avuksi siihen sitten sopiva maapatteri+piiri tuomaan kesän talven tuiverrukseen...+kosteudenpoistoon kesälle, mutta tuossa ei nyt sitten oikein löydy sitä jota voi kutsua "päälämmönlähteeksi"... sori.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: onko buumi jo ohi ?
« Vastaus #43 : 28.07.13 - klo:22:24 »
Samaa jauhantaa samoista masiinoista, paljolti siitä syystä että moisen hankkineet eivät ole ymmärtäneet tai myyjät ovat vedättäneet että yksistään sillä pärjää ilman apuja, vastustunteja tjms...eli menee sinne diipadaapa puolelle...vähän niinku tämäkin alkaa mennä.

Talosta pitää löytyä semmonen mitä voi kutsua sitten "päälämmönlähteeksi", minun mielessä tässä on lähinnä semmonen hybrido jossa PILP on pohjana ja hoitaa ~3 vuoden aikaa ja avuksi siihen sitten sopiva maapatteri+piiri tuomaan kesän talven tuiverrukseen...+kosteudenpoistoon kesälle, mutta tuossa ei nyt sitten oikein löydy sitä jota voi kutsua "päälämmönlähteeksi"... sori.

Siis meinaat, että maapiiristä saadaan talon lämmöntarvetta vastaava energiamäärä kiskottua irti? Eli vaikkapa tässä 200m2 esimerkissä mitä ollaan pyöritelty niin se 12MWh/a + 1MWh/a vuotoilmaa. Kai sekin on mahdollista jos asuu vaikkapa Islannin vulkaanisilla alueilla...

Takastahan tässä on ollut puhetta ja toki se talo sillä lämpiää, en sitä kiistä. Se vaan tietää sitten kymmentä (pino)mottia puita vuodessa. Edelleenkään ei mun yöunet siinä mene jos joku sen reitin valitsee. Mun nähdäkseni kuitenkin tuolloin takka on se päälämmönlähde ja PILP avustaa. Toisaalta aivan sama miksi niitä lämmitysjärjestelmän komponentteja kutsuu. Sitä vaan yritin jankata, että PILP ei kata puoliakaan uuden omakotitalon lämmöntarpeesta (taisiis toki vastuskäytöllä kattaa). Se on vaan helpompi tapa sanoa sama asian kun sanoo, että siitä ei ole päälämmönlähteeksi.

justus01

  • Vieras
Vs: onko buumi jo ohi ?
« Vastaus #44 : 29.07.13 - klo:10:32 »
Vielä kerran kun ei tunnu uppoavan, kuka on väittänyt että PILP yksin suoriutuu koko lämmitysurakasta kylmillä ilmoilla, turha tuota mantraa nyt on jauhaa...PILP tarvitsee pakkasille apuja

Tuttavapiirin kokemukset ovat sellaisia, että ainakin Niben (410P 2 kpl, F470) ja Nilanin (EC9 1kpl) pumput tarvitsevat sähkövastusta jopa kesällä 4-5 henkisessä perheessä. Lämpimän veden tuotto ei tunnu riittävän ja talon lämmitykseen ottavat vastuksen käyttöön noin +5c...+10c kelillä. Vuositason sähkönkulutukset hyvin samaa tasoa saman kokoisten ja ikäisten suorasähkötalojen kanssa.

LTO-kennolliset PILP:t pystyisivät varmaan vähän parempaan suoritukseen, mutta kovasti ovat harvinaisia vielä nykyään ja todennäköisesti vielä noita perus-PILP kalliimpiakin ovat...

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: onko buumi jo ohi ?
« Vastaus #45 : 29.07.13 - klo:12:20 »
LTO-kennolliset PILP:t pystyisivät varmaan vähän parempaan suoritukseen, mutta kovasti ovat harvinaisia vielä nykyään ja todennäköisesti vielä noita perus-PILP kalliimpiakin ovat...

Taloon.comissa Niben F470 näkyy olevan alta kuuden tonnin. Jos sitä vertaa kalliiseen IV-koneeseen niin melkeinpä samaa hintatasoa. Itse en vaan pidä niitä 5000-7000€ hintaluokassa pyöriviä IV-koneita kovin järkevinä, mutta siinä vertailussa tuo F470 voi pärjätä ihan hyvin. Ainakin teoriassa. Siksipä itse laitoin halvan IV-koneen. Nyt jos olisin valintaa tekemässä niin laittaisin vielä halvemman. Markkinoinnin uhri olin tuon "edistyksellisen Digit-ohjauksen kanssa".

Sitten taas tuo F750 näkyy olevan melko hinnoissaan kun ilmeisesti se vaatii SAM 40:n kaveriksiin hoitamaan tuloilman.

Niin ja tuolla taloon.com tuotetiedoissa lupaillaan 6500-9300 kWh säästöjä varmaan tarkoittaa vuositasolla ja sehän on ihan linjassa näiden mun teoreettisten höpötysten kanssa...