Tämähän käy mielenkiintoiseksi. Voisitteko muuten kaksoisvaippamiehet mennä jollekin toiselle foorumille tappelemaan :-?
Ja vielä löytyi mitoituskaavake jonka sain kun oikein nätisti pyysin.
..
vastus 6 kW
..
Tarvittava lisälämmitysenergia 533 kWh
..
Jotta näin.
Näistä selviää, että VUODESSA vastuksen tulisi olla päällä 533kWh/6kW = 88h. Esitäpä tämä luku tehtaan miehille ja käske säätää systeemi niin, että toimii niinkuin on luvattu!
Lisää:
Lupasin numeroita lisää.
..
- SV viive 45 min
- Varaaja Ylä 56 (muutin nyt kokeeksi, LVI:n jäliltä oli 60 C)
Pienempi ylälämpö => vähemmän lämmintä käyttövettä. Huomannet, että lämmin käyttövesi loppuu, kun yläosan lämpötila laskee alle 40 asteen!
..
L1-asetukset
- L1 käyrä -20=36
0=28
+20=19
- yöalennus 0
- minimiraja 26
- max raja 42
- syyskuivaus 2
- vent. kesäsulku 40
..
HUOLTOTILAN ASETUKSET
- Ulkol. hidas 2 h
- Esikorotus 0 h
..
Jotta noin.. Onko siis suositeltavaa pitää ylälämpöä missä asetuksessa?
Suurin syypää sähkön suureen kulutukseen löytyy melko suurella varmuudella näistä lihavoiduista arvoista. Teillä käy niin, että kun lämmityskaudella ulkolämpötilan vuorokausivaihtelu on suurta, niin lattialaattoja yritetään yöllä lämmittää monta astetta lämpimämmäksi kuin päivällä. Tämä vaatii enemmän aikaa kuin 45 minuuttia, joten pahimmillaan vastus on koko yön päällä, ja sitten kun ulkolämpötila aamulla nousee, on pumppu seis koko päivän.
Riippuen talon varaavasta massasta tämän saattaa havaita vain "mukavan lämpöisestä" kylppärin lattiasta aamulla, talon sisälämpötilan heiluessa vähemmän. Mitä materiaalia muuten on lattiat?
Korjausehdotuksia:
- SV viive
120 min,
ehtii pumppu paremmin hoitaa lämmönnousun - L1 käyrä -20=
30,
alempikin saattaa riittää!- Ulkol. hidas
20 h,
laatan lämpö säädetään vuorokautisen keskilämmön mukaan!Tätä voi monimutkaistaa, jos IV-koneessa on vesipatteri, ja se on samassa lämmityspiirissä. Kerro jos on, ja onko kuutio- vai pyörivä kenno koneessa.
Ylläolevia arvoja viilataan sitten sen mukaan, miten lämpöä riittää, paras säätää "normaalilla talvisäällä" siten, että vastus ei ole käytössä ollenkaan:
- Jos kämpän sisälämpötila laskee pakkasyöllä liikaa, täytyy "Ulkol. hidas." arvoa pienentää asteittain alemmas tuosta 20 tunnista.
- Jos -10 asteen pakkasella kämppä on kylmä läpi vuorokauden, täytyy "L1 käyrä -20" arvoa nostaa aste kerrallaan, ja antaa tasaantua pari vuorokautta.
- Jos huippupakkasilla ei lämpö riitä, täytyy vastuksen viiveaikaa pienentää, niin että ehtii mukaan aiemmin (huippupakkasilla vastus käytössä).
Seuraavat ei liity tähän lämmityskauden ongelmaan, mutta aiheuttavat ongelmia keväällä-kesällä:
- minimiraja
19,
26 on liikaa kesällä!- vent. kesäsulku
18,
kesäsulku tulee päälle, kun ulkona yli 18, eli silloin ei laattoihin lisää lämpöä ollenkaanNappasin just käyttöveden kiertovesipumpun töpselin pois seinästä. Katsomme mitä tapahtuu.
Laittaisitko vielä "Mittaus" valikosta mittaustiedot, seuraavissa tilanteissa:
1) Käyttövettä ei käytetty, pumppu käynnistyy lämmityksen takia, mittaustiedot 3 minuuttia käynnistymisen jälkeen
2) Juuri ennen pumpun pysähtymistä 1. jälkeen, vaikkapa kun keskiosan lämpö on asteen alle tavoitearvon
3) Käyttövettä käytetty, pumppu käynnistyy käyttöveden takia (saattaa tehdä tämän aika pian suihkun avaamisen jälkeen, yläosan lämpö laskee sen 3 astetta varsin nopeasti), mittaustiedot 3 minuuttia käynnistymisen jälkeen
4) Juuri ennen pumpun pysähtymistä 3. jälkeen, kun yläosan lämpö on asteen alle tavoitearvon
Niin, ja nämä kaikki sekä ohjaustavalla "kompressori" ja "kompressori+vastus". Näillä saa sitten pähkäiltyä sitä käyttöveden riittävyyttä. Erityisesti "yläosa meno" ja "varaaja alaosa" (tjsp.) ovat mielenkiintoisia käyttöveden tuoton kannalta.
Todennäköisesti tehtaan tyyppi ei jaksa olla paikalla tarpeeksi pitkään näitä seuratakseen...