Alkaa taas olemaan niin paljon askapuhetta foorumilla että valaisempa tässä vähän vaikkapa tuosta hullunkierrosta.
Siis kyseessä on yhdysputki lämmönjaossa.
Putken tarkoitus on kierrättää lämmitysvesi suoraan paluuputkesta menoputkeen silloin kun mlp huilaa.
Tällöin pumpun oma laudutinpumppu on stopissa.
Tähän hullunkiertoon on asennetava ulkoinen kiertopumppu että litku kiertäisi.
Päällekkäistä käyntiä tulee vain silloin kun pumppu käy. Esim minun tapauksessa tämä tarkoittaa rahassa
vuositasolla 17 euroa. Uudempi malli säästäisi jotain, mutta kestän tämän.
Asensin meno- ja paluuputkeen lämpötila-anturit jotka mittaavat pelkästään tätä laatan kierrossa olevaa
lämpötilaeroa kun pumppu käy.
Minulla tuo dt on 3,6C.
Eli tuo ohitusputki aiheuttaa sen että koko järjestelmässä oleva litku on melkein tasalämpöinen, ja
näin ollen koko vesimäärä, 170 litraa vettä lämmittää tupaa aika tasalämpöisesti. Voisin lisätä tuota kiertoa, mutta antaa olla.
Laudutin toimii tavallaan omana yksikkönään ja hörppii siitä sivusta vettä lauhduttimelle lämpeämään.
Lauhduttimen dt mulla on noin 6-9C astetta riippuen lauhduttimen pumpun nopeudesta tai kaivon lämmöistä.
Väitän että lauhdutinpummu 40w ja ulkonen 61w kierrättää systeemin nesteitä huomattavasti paremmin kuin
pelkkä lahduttimen pumppu. Hyötysuhde lämmityksessä että lauhduttimella kasvaa.
Jos ilmanvaihdossa on esim. vesikiertoinen esi- tai jälkilämmityspatteri, tai joku muu systeemi tälläinen ratkaisu on
ehdoton.
Lisäksi ohitusputki jonkun foorumilaisen mielestä auttaa esim IVT pumpun manttelin varaavuutta

Itse en ole kylläkään keksinyt että miten.
Kopioin tähän tuon kyseisen kirjoituksen.
Ei tuollaisesta yhdysputkesta paljoa iloa ole jos piiriin pusketaan lämpöä vaikka 8kW teholla. Yhdessä hetkessä vesi on tuli kuumaa...
Itse en ole järkevää käyttöä tuolle putkelle keksinyt vielä eikä kukaan ole sen tarpeellisuutta pystynyt perustelemaan aukottomasti. Joissain kuten ivtn tapauksessa sillä pystytään paikkaamaan pumpun muita ongelmia kuten manttelivaraajan huonoa lämmönsiirtymistä....
Tuosta aikaisemmasta viestistäni käy selville aika kivasti miten tarpeeton hullunkierto on

Lisäys.
Olen varmaan aika monen ajatuksia sekoittanut ja perustellutkin ne selitykset aika hyvin.
Totuus on kuitenkin että laatan lämmöt reunoilla minulla on asteen koholla muuhun verrattuna.
Tämä ei kuitenkaan johdu kierron hitaudesta vaan kun siellä on enemmän putkea joka lämmittää.
Anteeksi.