Saisko tilaukseen klausuulin tätä varten, että jos kerrankin loppuu niin tulevat vaihtamaan pumpun ja poraamaan lisää kaivoa...
Tai no, sähköllähän se sitten tarvittaessa lämmittää ...
Mielestäni maalämpötoimittajalle kuuluu vastuu niin toimituksen toimivuudestakin, kuin siitäkin, että mitoitus on oikein.
Tämä tietysti edellyttää, että maalämpötoimittajalla on käytettävissä mitoitusta varten tarvittava ja oikea tietous.
Jos ei ole aikaisempia, luotettavia kulutustietoja, on mitoituslaskelma tehtävä rakennuksen mittojen ja ominaisuuksien perusteella.
Ei voida ajatella, että jokainen maalämpölaitosta hankkiva olisi se asiantuntija, joka tekee mitoituksen.
Kyllä sen tekee alan ammattisuunnittelija tai sitten tämä yrittäjä, joka toimittaa lämmitysjärjestelmän.
Nyt vaan on yleensä menetelty niin, että asiakas pyytää tarjouksia ja sitten ostaa jotain siltä maalämpötoimittajalta, jonka tarjous on halvin.
Mitoitusta ei aina edes osata pitää kovinkaan tärkeänä, tai siitä ei muuten vaan piitata.
Riittää, kunhan vaan ostaa maalämpöä.
Sitten vasta, kun havaitaan, että kaikki ei olekaan hyvin, tai, että pakkasella akka ja lapset palelevat, aletaan kysymään oikeuksiani.
Jos ei ole olemassa mitään sopimusta, on asiaa hankala saada parempaan jamaan.
Tarvitaan hankala prosessi, että saadaan asia kuntoon, kun kauppias ei vapaaehtoisuuden pohjalta ole kiinnostunut asiasta ollenkaan.
Tehkää jonkinlainen sopimus, lyhytkin teksti riittää siihen.
Teksti, jossa on kerrottu,
- Mihin on hankittu maalämpölaitos ja
- Mikä pumpputyyppi ja
- Millainen lämpökaivo ja että,
- Järjestelmän toimittaja on tehnyt tai tarkastanut mitoituksen oikeellisuuden ja ottaa siitä vastuun.
- Takuun alkamis- ja päättymispäivät.
Alle ostajan ja myyjän allekirjoitukset, sekä päiväys.