Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: MLP-systeemiin VILP rinnalle pumppaamaan? Kannattaako ja miten se tehdään?  (Luettu 4560 kertaa)

Poissa KotiEnossa

• Täysjäsen
  • Nibe 1120-15, 400 m järvessä
Maalämpöpumpun omistajana olen pohtinut josko olisi järkeä asentaa VILP tukemaan varaajien lämmitystä kevät-kesä-syksyn aikana. Nyt kun katsoo MLP:n paluu ja menolämpötiloja niin voi vaan todeta että hieman miinuksella mennään. Entäs jos rinnalla oliskin VILP jota pyörittäis päivä-ilta-aikaan? Etelän puolen seinät ovat todellä lämpimiä ja VILP:n hyötysuhde sitä kautta aika herkullinen...

Antakaas kommenttejanne seuraaviin kysymyksiin?

Mitä maksaa VILP asennettuna valmiin MLP-järjestelmän rinnalle? Putkivedot noin 4 metriä ja sähkö 3 metrin päässä. VILP:n antotehotarve n.  6 kW.

Tuleeko systeemistä kannattava jos korvataan noin 5000....6000 kWh kWh kevät-kesä-syysajan MLP- ja suorasähköä lämmityksissä? Suorasähkön osuus tuosta noin 1500 kWh. Eli takaisinmaksuaika?

Onko jollakulla moinen systeemi toiminnassa?

Eli vaatii hieman COP laskentaa ja hintatietoja...

En tarvii pilkuntarkkoja vastauksia mutta perstuntuma olis hyvä saada.

Poissa Matias

• Konkari
Lainaus
Maalämpöpumpun omistajana olen pohtinut josko olisi järkeä asentaa VILP tukemaan varaajien lämmitystä kevät-kesä-syksyn aikana. Nyt kun katsoo MLP:n paluu ja menolämpötiloja niin voi vaan todeta että hieman miinuksella mennään. Entäs jos rinnalla oliskin VILP jota pyörittäis päivä-ilta-aikaan? Etelän puolen seinät ovat todellä lämpimiä ja VILP:n hyötysuhde sitä kautta aika herkullinen...

Periaatteessa aurinkoisten seinustojen korkeamman lämpötilan voisi hyödyntää ILP/VILP ulkoyksikön tapaisella puhallin-kenno laitteella siten että kennossa kiertäisi MLP:n keruuliuos. ;)

Onkohan kenelläkään tuollaista käytössä?
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->

Periaatteessa aurinkoisten seinustojen korkeamman lämpötilan voisi hyödyntää ILP/VILP ulkoyksikön tapaisella puhallin-kenno laitteella siten että kennossa kiertäisi MLP:n keruuliuos. ;)

Taisi olla naapurifoorumin käyttäjä zadahilla moinen viritys. Purki pois kun totesi että ei säästä. Hämärän muistikuvani mukaan otti ulkoyksikön MLP:n kanssa käyttöön yli 10 asteen ulkolämpötiloilla.

Lämmittäisin ennemmin sitä kaivoa jos haluaa harrastaa
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
Olen joskus itsekin suunnitellut lisälämmittää kaivosta tulevaa keruuliuosta ilmalämmönvaihtimella.

Tein pikaisen laskelman.
Jos keruuliuoksen saisi lämmitettyä ulkoilman lämpötilaan silloin kun ulkolämpötila on korkeampi kuin kaivosta tuleva liuos eli toukokuun alusta lokakuun loppuun
COP paranisi huomattavasti.
Mutta johtuen kesäkauden vähäisestä lämmöntarpeesta olisi hyöty mitätön. Kesäkauden kuutena kuukautena kuluu 24% vuoden kokonaiskulutuksesta.
Minun 6700 kWh vuotuisesta kulutuksesta voisi säästää vain n. 240 kWh ,  3,6%,  rahassa n. 33€

Päätelmä:
VILP:in käyttö maalämmön rinnalla ei ole kannattavaa.
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa AAA

• Vanha jäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Olen joskus itsekin suunnitellut lisälämmittää kaivosta tulevaa keruuliuosta ilmalämmönvaihtimella.

Tein pikaisen laskelman.
Jos keruuliuoksen saisi lämmitettyä ulkoilman lämpötilaan silloin kun ulkolämpötila on korkeampi kuin kaivosta tuleva liuos eli toukokuun alusta lokakuun loppuun
COP paranisi huomattavasti.
Mutta johtuen kesäkauden vähäisestä lämmöntarpeesta olisi hyöty mitätön. Kesäkauden kuutena kuukautena kuluu 24% vuoden kokonaiskulutuksesta.
Minun 6700 kWh vuotuisesta kulutuksesta voisi säästää vain n. 240 kWh ,  3,6%,  rahassa n. 33€

Päätelmä:
VILP:in käyttö maalämmön rinnalla ei ole kannattavaa.

MOT

Poissa KotiEnossa

• Täysjäsen
  • Nibe 1120-15, 400 m järvessä
Lainaus

Tuo olis varmaan optimaalinen...kesäaikaan MLP kierron pyöräyttäminen seinustalla tai katolla. Vaatii hieman puljaamista että talveksi saa nesteet pois putkista. Ainakin mulla jäätyis alle -15 C:n lämpötiloissa.

Poissa jk-lämpö

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
onkos kukaan tutkinut/toteuttanut sellaista ratkaisua, että aurinkopaneeleissa kiertävä neste kiertäisikin lenkin maalämpökaivossa ja näin lämmitäsi maalämpöjärjestelmän keräysliuosta ?
vai huononeeko hyötysuhde/lakkaako kokonaan toimimasta jos keruuliuoksen lämpötila nousee vaikka +15 aseteeseen.

kun tuollaisen järjestelmän toteuttaminen olisi jo melko yksinkertaista ja hyötyä tulisi etelä suomessa jo helmikuusta