Valloxillakin taitaa olla noita kytkäreitä eri versioita tippunu ajan mittaan. Mulla ohjekirjassa käsketään tekemään t-haara, jonka toinen haara on heti kaivon jälkeen ja viilennyksen jälkeen liitytään samaan putkeen takaisin siis ennen MLP:ta. Välissä runkolinjassa takaiskuventtiili, joka estää sen, että viilennyskierto pyörisi ympyrää. Musta parempi paikka on MLP:n jälkeen niin sinne sitten sen asennutin. Eli näin:

Tuo LTO2 on siis jäteilmakanavassa oleva kanavapatteri. Kuvassa on kolme käsisulkua, joilla voidaan ohjailla virtausta patterille. Joku aika sitten puuhasin automatiikan tuohon ohituksen sulkuun niin, että nyt sulku on kiinni (ja kaikki litku menee jäteilmapatterille) kun MLP on seis ja avautuu kun keruun pumppu lähtee päälle. Muuten pitäisin kokoajan ohituksen kiinni, mutta painehäviö MLP:n pumpun käydessä kasvaa liian suureksi.
Niin ja mullahan on digitti eli lämpötilahyötysuhde on huonompi. Tällöin jäteilma ei mene niin helposti pakkasen puolelle eli siinä mielessä huono hyötysuhde toimii itsessään pätkimisenestona. En ole kertaakaan huomannut pätkivän, mutta kuten tossa laskeskelin niin 150:lla pätkisi -25C keleillä oli MLV-kenno kummalla puolella tahansa. Mulla jäteilma -25C keleillä on tuon saman ylläolevan laskuesimerkin mukaan n. +0,5C vaikka MLV-patteri on MLP:n jälkeen.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos IV-konetta ei ole vielä hommattu niin kannattaa ostaa sähköpatterikone ja erillinen ulkoinen mahdollisimman järeä jäähdytyspatteri, joka kytketään MLP:n jälkeen t-haaraan. Sähköpatterilla autetaan nestepatteria huippupakkasilla ja suurimman osan ajasta mennään vain nestepatterin voimin. Jälkilämmityspatteriakaan (neste) ei välttämättä noiden paremman hyötysuhteen kennojen kanssa taida tarvita. Digittiin se kyllä on paikallaan.
Eihän näissä yhtä oikeaa kytkentää ole. Pitäisi aina tarkastella kokonaisuutta ja harvoin on kaikkia tarvittavia lähtötietoja käsillä. Niin ja jos viilennyshaaran pumppu kierrättää litkua MLP:n läpi niin ainakin Thermialla/Danfossilla se kulkee silloin höyrystimen läpi (joka on siis levylämmönvaihdin). Se ahistaa jonkin verran, mutta koska se on mitoitettu luokkaa 0,5l/s virtaamalla niin kyllä siitä nämä alle 0,1l/s virtaamat läpi menee sujuvasti. Sitä en sitten tiedä mitä muut firmat on sinne keksineet tukkeeksi.
Mulla siis viilennyshaaran pumppu jaksaa kierrättää litkua yksinään kaikilla nopeuksilla ja litku kulkee MLP:n läpi. Kolmosella MLV-patterin putket tosin kohisee jo sen verran, että en usko virtaaman olevan juurikaan kakkosnopeutta kovempi. Kakkosella tuo pyörii 24/7/365. En siis ohjaa MLV-haaran kiertoa IV-koneella vaan pumppu on ihan pistotulpassa.