Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maapiirin lämpötilat pakkasella  (Luettu 3952 kertaa)

Poissa ohari

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
Maapiirin lämpötilat pakkasella
« : 16.01.13 - klo:13:12 »
Minulla on nyt reilun vuoden vanha maalämpöjärjestelmä käytössä. Pumpun merkkinä on IVT HE E17 ja lämmönkeruu hoidetaan kahdella 186 metrisellä porakaivolla.

Porakaivosta tuleva neste on nyt jo jatkuvasti pumpun loppuvaiheen käynnissä pakkasella.
Keruulta tuleva neste vaihtelee -0,5 ja -1,0 asteen välillä
Keruulle menee -3,8 ja -4,3 välillä olevaa nestettä.

Keruunesteen lämpötila ei nouse kesälläkään kuin 2 astetta plussan puolella pumpun käynnin loppuvaiheessa. Kun olen lukenut keskusteluja lämmönkeruusta on lämpötilat paljon korkeammat muilla käyttäjillä.

Toisessa keskustelussa sain vinkin että keruuliuoksen kierto voi olla laminaarista, jolloin ei lämpö siirry keruuputkistoon tehokkaasti. Kiertovesipumppu on jo täysillä, joten siitä ei lisää tehoa saa.

Itse mietin että onko pumpun oma mittalaitteisto luotettava ja voisiko sen putkessa kulkevan nesteen lämpötilan tarkistaa putken pinnalta jollain mittarilla?

Itse pumppu kuitenkin toimii vielä näillä pakkasilla hyvin ja moitteettomasti.

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
Vs: Maapiirin lämpötilat pakkasella
« Vastaus #1 : 16.01.13 - klo:15:35 »
Kaivojen syvyyttä on yli 360 metriä.
Tuon syvyyden pitäisi riittää Turussa.

- Onko niissä vesi kuinka lähellä maan pintaa, eli mikä mahtaa olla ns. aktiivisyvyys, eli se osuus, jossa keruuputket ovat aina veden ympäröiminä?
Jos talo on korkealla mäellä, saattaa veden pinta olla kaukana maan pinnasta.

- Toinen kysymys, eihän kallioperän kiviaines noissa rei'issä ollut kalkkikiveä, tai jotain muuta haperoa kiviainesta?
Kalkkikivikallioon tarvitaan jopa kaksikin kertaa enemmän metrejä kaivoon!

- Ja vielä se kolmaskin kysymys: Onko kaivojen virtaamat tasattu lenkkien kuristusäätimellä.
Kiertäähän neste kunnolla molemmissa kaivoissa?

Poissa ohari

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maapiirin lämpötilat pakkasella
« Vastaus #2 : 16.01.13 - klo:15:55 »
Kiitos vastauksestasi tomppeli.

Talo sijaitsee kyllä mäen päällä. Mainitsin siitä jo toimittajalle tilauksen yhteydessä ja heidän mukaansa sillä ei ole kovin suurta merkitystä. Minulla ei ole tietoa aktiivisyvyydestä. Laittamalla jonkun mittatikun reikään voisi sen onnistua mittaamaankin.

Porari ei ainakaan maininnut kiviaineksesta mitään. Omasta mielestäni näyttää kyllä ihan peruskalliolta. Lisäksi kallio on hyvin lähellä maanpintaa vain n. 1,5 metrin päässä.

Lämmönjakotilaan tulee suoraan molemmista kaivoista omat putket, joiden päässä ennen yhdistymistä on kuristussäädin. Molemmissa kaivoissa tuntuu neste kiertävän, enkä ole havainnut että toinen kaivo olisi toista kylmempi. Kaivot on porattu n. 15 metrin päähän toisistaan siten, että toinen reikä on vielä porattu vinoon, jolloin kaivon etäisyys on siis pohjalla vielä suurempi.