Nyt ottaa kupoliin. Vaihdoin yleissähköön viime viikolla. Mielestäni tarkan laskennan tuloksena.
Keväällä vain mietiskelin ilman perusteita että kausisähkö taitaa olla nippanappa halvin, ei maksa vaivaa eikä rahaa takaisin ja ei ainakaan kuviteltua ~100€ tuotteen vaihtohintaa.
Nyt kun maksoin ensimmäisen mlp-kausisähkön talviaikana tulleen laskun, aloin miettimään yleissähköä, varsinkin kun olen 'optimoinut' käyttöveden teon päivittäin vain ajalle 17-24. Foorumilta '1 vai 2 tariffi.xls' ja eikun miettimään. Koko vuoden toteutunutta kulutusta katsomaan Fortumin sivuilta ja puuttuvat tammi-, helmi- ja maaliskuu arvioiden toteutuneen marraskuun talvipäivä/muuaika suhteen mukaan. Tässä kohtaa taulukko näytti 130€ säästöä yleissähkön hyväksi. Moka tapahtui yleistämällä marraskuun talvipäivä/muuaika suhde koko vuodelle.
Kirjoituksen varsinainen tarkoitus itseni piiskaamisen lisäksi on jättää yksi opettavainen tarina jollekin joka käyttää otsikon hakusanoja foorumilla etsien tietoa.
Nimittäin 'tariffi' hakusana ei napannut lainkaan ja tariffilaskuriin törmäsin ilman hakutoimintoa (se on viestissä "kaikki laskentapohjat täältä".) (mitä ihmettä: kun hain kokeeksi tariffi-sanalla nyt myöhemmin niin se toi vaikka kuinka monta hittiä.. eli ok!)
Finanssivaikutus, onneksi, oli kohdallani mitätön. Alle 35€ vuodessa persnettoa. Mutta pänniihän se vaihtaa halvemmasta kalliimpaan. Jotta suhde olisi vaihtunut säästöksi olisi pitänyt käyttää kausisähkön talvipäivän energiaa 51% tai enemmän läpi vuoden (lienee minulle mahdotonta) tai nykyisellä arviolla suhteesta, 43% talvipäivä 57% muu aika, pitäisi kulutuksen olla alle 10MWh/a (minulle mahdotonta).
Seuraavalla vuosiarvoilla menin:
tariffi | kulutusarvio | hinta | köyhdytysefekti |
talvipäivä | 8191 | 13,11c/kWh | 1074€ |
muu aika | 10726 | 10,72c/kWh | 1433€ (sis. kkmaksu) |
yleissähkö | 18917 | 12,12c/kWh | 2540€ (sis. kkmaksu) |
Fortum Sähkönsiirto siirtää, Oulun Sähkönmyynti myy ja verokarhu verottaa. Positiivisena asiana tekniikan kehittymisestä mainittakoon sähkönsiirtotuotteen vaihdon ilmaisuus (kerran vuodessa), kiitos etämulkattavien sähkömittareiden.
Summa summarum: taitaa edelleen olla käytännössä suht sama kumpaa käytät, yleis- vai kausisähköä maalämmön kanssa.