Opation modaus -> hyötysuhde laskee
Olen vahvasti sitä mieltä että Sailorin aiempi modaus, missä lattian massaa käytettiin varaavana massana, ja käyrä säädettiin alaspäin, oli taloudellisempi.
Tässä Opation modauksessa saadaan pitkät käyntijaksot, mutta samalla tehdään kuumempaa vettä.
Omasta kokemuksesta pätkäkäynnistä ja kompuran kestävyydestä: Käynnistyksiä 4 krt/tunnissa kompura kesti meillä 9 vuotta.
Opation modaus -> lattiaa käytetään varaavana massana
Miksi siis hyötysuhde laskee? Tämä esimerkki vain siinä tapauksessa että alaminimin pienin arvo on 30. Tasan samanlaiset käyntiajat tulee asetuksella (ainakin Vs:ssä):
-Vakiopumppu, alamin 30 ero 10 astetta ja
-Minä-modaus -3 astetta, alamin 30 ero 5 astetta, eli käyntijakso tehdään keskimäärin kylmempää vettä.
Tällä kelillä minä saan yli tunnin käyntiajat ja lauduttimelta lähtee maksimissaan 36 asteinen vesi.
Väittäisin siis pienemmän lauhtumislämmön tuovan paremman hyötysuhteen. Vaikkakin kaivo jäähtyy enemmän, mutta sen vaikutus on ymmärtääkseni häviävän pieni.
No ero voi olla siis siinä että jos päästään alle 30 asteen varaajassa, mutta miksei silloinkin voida ladata lattiaa käyntijakson aikana enemmän ja venyttää käyntiaikaa? Jos kompurat hyvin kestääkin niin aina parempi jos kestävät vielä pidempään.
Sori jos vaikutin siltä että olisin provosoitunut...

No niinhän minä taisin tehdä.