Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mikä mlp ilmanvaihdon kaveriksi?  (Luettu 6771 kertaa)

Poissa Xm25td

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Mikä mlp ilmanvaihdon kaveriksi?
« : 26.01.10 - klo:09:42 »
Tilanne on sellainen, että -71 valmistuneeseen yksikerroksiseen n.120-neliöiseen taloon pitäisi remontoida koko lämmitys. Heikko painovoimainen ilmanvaihto on tarkoitus muuttaa koneelliseksi. Lisäksi tarvitaan viilennystä sen verran, että sisäilma saadaan kesälläkin pysymään alle 23 asteen.
Alunperin kaavailin Karhun KIV-mallia, koska siinä olisi ollut kaikki tarvittava samassa paketissa. Ilmeisesti niitä ei enää ole saatavilla, ja systeemi on rakennettava "irtokomponenteista".
Minkälaisia ratkaisuja tähän on käytetty ja mitä suosittelette?

Poissa mikaora

• Täysjäsen
  • Nibe 1140/8kW + 180m reikä, 03/09->
Re: Mikä mlp ilmanvaihdon kaveriksi?
« Vastaus #1 : 26.01.10 - klo:19:01 »
Lainaus
Tilanne on sellainen, että -71 valmistuneeseen yksikerroksiseen n.120-neliöiseen taloon pitäisi remontoida koko lämmitys. Heikko painovoimainen ilmanvaihto on tarkoitus muuttaa koneelliseksi. Lisäksi tarvitaan viilennystä sen verran, että sisäilma saadaan kesälläkin pysymään alle 23 asteen.
Alunperin kaavailin Karhun KIV-mallia, koska siinä olisi ollut kaikki tarvittava samassa paketissa. Ilmeisesti niitä ei enää ole saatavilla, ja systeemi on rakennettava "irtokomponenteista".
Minkälaisia ratkaisuja tähän on käytetty ja mitä suosittelette?

Onko varsinainen mlp valittu, eli haetko tässä vaan keinoja toteuttaa viilennys ilmanvaihtoremontin yhteydessä? Joka tapauksessa pumpun valinta kannattaa tehdä erikseen iv-koneen/viilennyksen valinnasta. Pumppuvalinta riippuu vähän siitä onko normaali vesikiertoinen patterilämmitys vai lattialämmitys tai jotain muuta? Onko normaalia suurempi lämpimän käyttöveden tarve (porealtaita tms.)?

Ilmanvaihtoon/viilennykseen on kans vaihtoehtoja monta, ottamatta edes kantaa Iv-koneen tyyppiin (kuutio/pyöriväkennoinen/...) tai merkkiin. Jos tulee mlp porakaivolla niin vaihtoehdot 1 tai 2 on käytännössä kustannustehokkaimpia. Muutoin 3 tai 4.

1) Jäähdytyskenno IV koneen tuloilmaan (tai ulkoilmaan niin saadaan talvella myös esilämmitys), kennossa kiertämään porakaivon kylmä liuos
2) Erillinen puhallinkonvektori keskeiselle paikalle, jossa kiertää porakaivon kylmä liuos
3) Erillinen ILP hoitamaan jäähdytys
4) "Integroitu IV-kone/poistoilmalämpöpumppu" - MerAir

Aloittamatta mitään sotaa vaihtoehdoista...  vaihtoehto 1 riittää varmaan kohtuudella ellei ole mitään erityisen suurta auringon aiheuttamaa lämpökuormaa kesällä. Vaihtoehdot 2 ja 3 tarjoaa sitten suuremman tehon suhteessa investointiin.. Vaihtoehdosta 4 ei ole kokemuksia, luulisin että pääsee samoihin 1 kanssa.  Näistä viilennysasioista löytyy sitten paljon keskustelua jo tuolta ilmanvaihto, jäähdytys osastolta...

Poissa Xm25td

• Täysjäsen
« Vastaus #2 : 26.01.10 - klo:21:06 »
Minkäänlaisia päätöksiä laitteiston suhteen ei vielä ole tehty, eli koko pakettia olen kasaamassa. Talossa on vesikiertoinen patterilämmitys. Viiden aiemman tässä asutun vuoden aikana öljyä on kulunut 2000-2200 litraa vuodessa sähkönkulutuksen ollessa 5MW vuositasoa. Vielä -20 asteen pakkasilla kiertoveden lämpötila on ollut n.45 astetta. ( Talossa on termostaatittomat patterit ja vanha automix on säätänyt kiertoveden lämpötilaa huonetermostaatin ohjaamana) Nyt tämän talven lukemia ei ole saatavilla kun lämmitysputkisto paukahti ja piti siirtyä suoraan sähkölämmitykseen...
Kaksihenkisessä perheessä ei lämpimän veden kulutus ole suuren suuri eikä ammeita tai altaita ole suunnitelmissa.
Kesäisin ollaan sikäli hyvissä asemissa, että etelän suuntaan ei ole ikkunoita lainkaan, pelkkä päätyseinä. Idän puoli on puiden varjostama. Länteen on isot olohuoneen ikkunat, mutta sillä puolella katossa on 120cm "lippa", joka varjostaa pahimman terän pois kesäauringosta.
Vaihtoehdoista ykkönen kuulostaisi parhaimmalta. Mutta minkälaisilla palikoilla sen toteuttaisi?

Poissa seatts

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #3 : 27.01.10 - klo:09:41 »

Laittamalla esimerkiksi tämän tuloputken väliin.
http://www.iloxair.fi/lisavarusteet.html

Itse olin alunperin laittamassa mutta ei ollut loppupeleissä tilaa mihin sen olis voinut laittaa niin että sitä pääsee tarkastamaan myöhemminkin.
GS 90+ 177m

Poissa TomiN

• Täysjäsen
  • Geopro SH13+SHAK1002 porskuttamassa
« Vastaus #4 : 28.01.10 - klo:10:26 »
Lainaus

Itse olin alunperin laittamassa mutta ei ollut loppupeleissä tilaa mihin sen olis voinut laittaa niin että sitä pääsee tarkastamaan myöhemminkin.

Itsekin olen vastaavaa miettinyt, mutta nuohan ovat aivan järjettömän hintaisia. Tuollakin hintapyyntö 793 euroa!

Siksipä olenkin miettinyt että eikö kannattaisi jostain hankkia suht' hyväkuntoinen auton tms. syyläri ja kasata siihen peltikuoret ympärille. Teho ei varmaankaan olisi niin hyvä mutta hintakin jäisi murto-osaan.

Poissa mikaora

• Täysjäsen
« Vastaus #5 : 28.01.10 - klo:10:32 »
Lainaus
Lainaus

Itsekin olen vastaavaa miettinyt, mutta nuohan ovat aivan järjettömän hintaisia. Tuollakin hintapyyntö 793 euroa!

Siksipä olenkin miettinyt että eikö kannattaisi jostain hankkia suht' hyväkuntoinen auton tms. syyläri ja kasata siihen peltikuoret ympärille. Teho ei varmaankaan olisi niin hyvä mutta hintakin jäisi murto-osaan.

Yksi tapa on tosiaan erillinen puhallinkonvektori. Mulla on kaksi niitä (Sabiana seinämalli), hintaa noilla oli muistaakseni vajaa 500€/kpl. Tulihan tolle konvektoriratkaisulle tietysti hintaa kun laskee kaikki ylimääräiset putket ja nippelit mukaan, mutta yhtälailla tolle kennolle pitää rakentaa kylmäliuoskierto. Konvektoreilla lisäkustannus on pitkät putkivedot, mulla 25mm PEX:llä.

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #6 : 28.01.10 - klo:11:36 »
Lainaus
Lainaus
Lainaus

Yksi tapa on tosiaan erillinen puhallinkonvektori. Mulla on kaksi niitä (Sabiana seinämalli), hintaa noilla oli muistaakseni vajaa 500[ch8364]/kpl. Tulihan tolle konvektoriratkaisulle tietysti hintaa kun laskee kaikki ylimääräiset putket ja nippelit mukaan, mutta yhtälailla tolle kennolle pitää rakentaa kylmäliuoskierto. Konvektoreilla lisäkustannus on pitkät putkivedot, mulla 25mm PEX:llä.

Olisiko näistä linkeistä apua? http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=8455.0
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Xm25td

• Täysjäsen
« Vastaus #7 : 29.01.10 - klo:10:46 »
Jees...
Paras vaihtoehto ilmeisesti on se viilennyspatteri iv-koneen yhteydessä. Karhussahan tämä olisi ollut valmiina. Nyt jos ostaa kaupasta jonkun iv-koneen lto:lla ja jonkun maalämpöpumpun, niin kuinka ne saa toimimaan yhteen? Molemmilla on kuitenkin oma ohjauslogiikkansa. Lähinnä haenkin tietoa siitä, mikä pumppu toimii parhaiten iv-koneen kanssa ja onko kellään kokemuksia tuloilman jäähdyttämisestä erillisillä laitteilla.

Poissa mikaora

• Täysjäsen
« Vastaus #8 : 29.01.10 - klo:20:50 »
Lainaus
Jees...
Paras vaihtoehto ilmeisesti on se viilennyspatteri iv-koneen yhteydessä. Karhussahan tämä olisi ollut valmiina. Nyt jos ostaa kaupasta jonkun iv-koneen lto:lla ja jonkun maalämpöpumpun, niin kuinka ne saa toimimaan yhteen? Molemmilla on kuitenkin oma ohjauslogiikkansa. Lähinnä haenkin tietoa siitä, mikä pumppu toimii parhaiten iv-koneen kanssa ja onko kellään kokemuksia tuloilman jäähdyttämisestä erillisillä laitteilla.

MLP ja IV-kone on kyllä niin erillisiä toisistaan, että turha murehtia niiden yhteiseloa.. IV-kone vaihtaa ilmaa, ja MLP lämmittää torppaa, ei siinä mitään mystistä ole. Ainut mikä mulla tulee mieleen on mahdollisen vesikiertoisen jälkilämmityspatterin lämminvesikierto, joka vaatii vähän huomiota jos laitat ns. vaihtoventtiilipumpun (Nibe, Thermia, IVT,..jne.). Mutta taas jos laitat pyöriväkennoisen tai muun hyvän hyötysuhteen omaavan IV-koneen niin jälkilämmitys kokonaisuudessaan on melko turha.

Helpoimmalla pääset kun laitat vaikka Enerventin koneen ja otat sellaisen mallin missä on jäähdytyksen ohjauslogiikka+jäähdytyskenno mukana. Sun taloon varmaan riittäis Enerventin Pingvin (IV-suunnitelmista kannattaa tarkistaa että ilmamäärät riittää). Ja MLP:ksi varmasti käväsi ihan perus vaihtoventtiilikone (Nibe tms.). Luultavasti 8kW pumppu olisi jo lähellä ns. täystehomitoitusta tuolla kulutuksella.

Poissa capeja

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #9 : 30.01.10 - klo:09:18 »
Lainaus
Lainaus
Jees...

MLP ja IV-kone on kyllä niin erillisiä toisistaan, että turha murehtia niiden yhteiseloa.. IV-kone vaihtaa ilmaa, ja MLP lämmittää torppaa, ei siinä mitään mystistä ole. Ainut mikä mulla tulee mieleen on mahdollisen vesikiertoisen jälkilämmityspatterin lämminvesikierto, joka vaatii vähän huomiota jos laitat ns. vaihtoventtiilipumpun (Nibe, Thermia, IVT,..jne.). Mutta taas jos laitat pyöriväkennoisen tai muun hyvän hyötysuhteen omaavan IV-koneen niin jälkilämmitys kokonaisuudessaan on melko turha.

Helpoimmalla pääset kun laitat vaikka Enerventin koneen ja otat sellaisen mallin missä on jäähdytyksen ohjauslogiikka+jäähdytyskenno mukana. Sun taloon varmaan riittäis Enerventin Pingvin (IV-suunnitelmista kannattaa tarkistaa että ilmamäärät riittää). Ja MLP:ksi varmasti käväsi ihan perus vaihtoventtiilikone (Nibe tms.). Luultavasti 8kW pumppu olisi jo lähellä ns. täystehomitoitusta tuolla kulutuksella.

Itsellä on Niben 1210-8 ja Enervent Pandion 140-litrainen malli kokoonpanossa jossa maalämpöpumppu hoitaa iv-koneen sisäänrakennetun vesipatterin lämmityksen ja iv-kanavassa tulopuolella olevan jäähdytyspatterin syötön maaliuoksen kylmällä. Molempia toimintoja ohjaa iv-kone suoraan. Maapiirin liuos kiertää oman kiertovesipumpun avulla jäähdytyspatterissa riippumatta siitä missä tilassa maalämpöpumppu on. Kaikki tulo- ja poistoputket kulkevat sisätiloissa alaslasketuissa katoissa on on eristetty armaflexillä tai vastaavalla mustalla solukumilla.

Jäähdytykselle on ainakin meillä käyttöä yhden käyttökauden osalta huhtikuusta loppusyksyyn.

Ihan toimiva kokoonpano - toki sopivien säätöjen hakemisessa menee tovi.

-pekka

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #10 : 30.01.10 - klo:09:56 »
Lainaus
Jees...

Itse en sekoittaisi ilmanvaihtoa ja viilennyksen jakoa toisiinsa. Taloon saa maaviileää myös puhallinkonvektorilla tai ILP:llä. Ilmanvaihdon kautta jaettava on tehottomampaa ja siinä piilee kondenssiriski. Mikäli  jäähdytystarvetta oikeasti on niin ilmanvaihdon kautta sitä ei saa tehtyä.

Ja ennen kuin aikoo esittää vasta-argumentin kannattaa syöttää laskuriin 23-->16 asteen lämpötilaero ja suunnitellun ilmanvaihtomäärä.

Samalla kannattaa myös miettiä miltä se ilmanvaihto täysillä huudatettaessa kuulostaa ja mitä hyötyä sitä haaleutta on jakaa esim. saunaan tai kodinhoitohuoneeseen.

Nämä ovat vain omia mielipiteitäni ja perustuvat oman ILP:n käyttöön ja naapuritalon IV-kanaviston kautta jaettavan viilennyksen jaon tehoon (naapurissa sama IV-kone). Nyt jos rakentaisin niin laittaisin puhallinkonvektorin ja varmaan laitankin kun tämä ILP joskus hajoaa.

Laskurit: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=181.msg877#msg877
Jani

P.S Aiheesta on aika paljon juttua tuolla "Maaviileä, jäähdytys ja ilmanvaihto" osastolla
« Viimeksi muokattu: 13.11.12 - klo:16:36 kirjoittanut tomppeli »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg