Moikka kaikille!
Olen täällä uusi ja taloomme on suunnitteilla lämmitysmuodon vaihtaminen.
Talo on rakennettu ensin puolet 1930-luvulla ja toinen puoli 1950-luvulla.
Nykyään on öljylämmitys ja patterikierto. talon ulkomitat ovat 20mx8m ja 1,5/2,5kerroksinen.
Talossa virallisia neliöitä 220, kellarikerros 80(Osittain maan alle kaivettu), pihasauna (rakennettu 1950-luvulla)noin 20.
Epävirallisia neliöitä on varmaan 40, kun matalampaa vinttitilaa on otettu käyttöön.
Eli yhteensä noin 360neliöö ja kuutioita olis reilut 800.
Öljyä on kulunut 6000l vuodessa.
Tällä hetkellä pannuhuone on ulkorakennuksessa, ja lämpötunnelin kautta tulee lämpö ja putket.
Uusi systeemi laitettaisiin kellarikerrokseemme ja saunan lämmitys ja lämmin vesi menisivät lämpötunnelia pitkin, tunneli noin 5m pitkä.
Maaperässä olis arvioituna 6m pehmeää maata ja sitten kallio.
Tarjouksen olen saanut IVT:ltä X15 500l ja Alustavan tarjouksen LÄssältä V20 750l.
Viikonloppuna olen menossa Turkuun Rakennus ja sisustusmessuille keräämään tietoa ja kiusaamaan tietämättömyydelläni maalämpöedustajia....

Mitkä ovat tärkeimmät seikat joihin pitää kiinnittää huomiota?
Kaivo ilmeisesti (mitä olen täällä lueskellut) kannattaa hieman ylimitoittaa.
Onko sillä paljon eroa, onko erillinen varaaja vaiko integroitu?
Mihin lämpöarvoihin kannattaa uskoa? Tuskin nyt sentään COP5 on nykyvehkeillä mahdollista...(vaikka yksi merkki niin väittääkin...)
Mikä olisi meidän tönöön riittävä?
Aurinko-energiaa (lisänä) en ole pois sulkenut, mikäli sikäli sillä todella saadaan säästöjä aikaan.
LÄssillä taitaa olla joku systeemi, ei oikein netistä saanut mitään kuvaa(varsinkaan kun ei näistä ymmärrä enämpää kuin sika tuulimyllyn päälle...).
Onko täällä muita, joilla on isot talot ja isot masiinat...?

Vaikea verrata mitään, kun on pienet neliöt ja keskikokoiset masiinat...