Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Keruupiirin mitoituksesta  (Luettu 5180 kertaa)

Poissa Jallu

• Nuorempi jäsen
  • **
Keruupiirin mitoituksesta
« : 21.02.06 - klo:21:09 »
Olen tässä keväällä aloittelemassa omakotitalon rakentamista Tornioon ja olen pyytänyt tarjouksia lähes kaikilta merkeiltä maalämpöpumpusta keruuputkistoineen. Pumpun mitoitukset liikkuvat 8-11kw välillä ja ei siinä mitään, mutta keruuputkiston pituudet liikkuvat 400-900m välillä.
Talo tulee olemaan puurakenteinen 175m2 ja 630m3. Taloon tulee pyöriväkennoinen ilmanvaihtolaite.
Mikähän noista keruupiirin mitoista olisi lähinnä todellista?Itse olen siinä uskossa että noin 600-700m olisi passeli.
Nibe F1245-6, 180m kaivo, patterilämmitys.
Oulu, vm 1980, 115m2

Poissa evt752

• Konkari
  • Ekowell EVT 752
Re: Keruupiirin mitoituksesta
« Vastaus #1 : 22.02.06 - klo:08:57 »
Minulle pisin tarjottu putkimäärä oli 700m ja lyhyintä en enää muista, mutta saattoi olla 300 m:n pinnassa. Otin sitten 600 metriä putkea, koska laskeskelin etten saisi enempää tontille mahtumaan 1.5m:n putkivälillä. Olisi sinne sitten jonkun verran enemmän mahtunut, tontille vapaalle alueelle jäi putketon paikka.

Jos saat selville, onko lisäpituudesta muuta haittaa kuin lisäkustannus, ota se 700m (varsinkin, jos tulee täystehomitoitus (niin ja tontillesi mahtuu)) ja kilpailuta rautakaupat (ei kannata ostaa pumpunmyyjältä). Voisit kuitenkin kertoa maaperäsi laadun, jos kyseessä on märkä savimaa, vähempikin voi riittää (ja luultavasti riittää muutenkin).

Kun kerran Tornioon rakennat, valintasi kohdistunee edulliseen ruotsalaiseen osatehopumppuun (jonka voit toki täystehoiseksi mitoittaa), jolloin rahaa jää hyvin käytettäväksi keruupiiriin. Varmista kuitenkin, että maapiiriin kiertovesipumpussa on tehoa riittävästi nestettä turbulenttisesti kierrättämään ;)

Itse olen ollut sitä mieltä, että etenkin vaakatasoon laitettaessa keruupiirissä ei kannattaisi säästellä, jos vaan tilaa on. Toki lisämetrit tuovat lisäkustannuksia, mutta eivät samassa suhteessa kuin kaivoon laitettaessa.

Poissa KimmoK

• Konkari
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
« Vastaus #2 : 22.02.06 - klo:11:17 »
jokivarressa on "liikkunut" mielestäni aika hämyjä mitoittajia, jouvut olemaan itse kärryillä asiasta & tarkkana.

Pumppu on tosiaan edukkain junailla alvittomana Haparannalta.

Kysele putkimiehiltä mitä net tykkäävät asentaa, itse oisin svedupumpuista ollut thärmian kannalla.
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa yepyep

• Nuorempi jäsen
  • **
  • LÄ V15, 2x350m keruupiirit pintamaassa
« Vastaus #3 : 22.02.06 - klo:11:44 »
Rakennuspaikka 'Oulun tienoo'. Meillä talo tulee puurakenteinen n.220m2 lämmintä + 60m2 puolilämmintä (talli+varasto) tilaa, kuutioita n.800m3. Ei ammeita. 4-henkinen perhe.
LÄ V15 autotalliin (ei vielä asennettu), ja keruuputkea 700m pintamaassa (silltinen hiekka/vanhaa merenpohjaa). 600m ei olis aivan riittänyt, ja siinä olis päässyt kahdella 300m kiepillä. Vetäisin kuitenkin 100m lisää eli 2x350m. Tilaa tuo vei tontista n.1600m2 (jäi vielä talolle vähäsen  ;D)
Putkiston sain tingattua samaan hintaan mitä rautakaupasta olis saanut.
Nyt kun pääsis tässä kevään aikana käynnistämään systeemit..

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #4 : 22.02.06 - klo:17:27 »
@ yepyep

Kerroppa minkälainen projekti se maapiirien asentaminen sitten lopulta oli ja paljonko tuli kustannukset. Paljonko oli putkiston metrihinta.

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa yepyep

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #5 : 24.02.06 - klo:09:17 »
Tuo putken laitto oli.. sanoisinko hikinen urakka. Kun kerran yritti säästää ja päästä halvalla.
Appiukon kaivurilla lähdettiin kaivamaan autotallin kupeesta n.1-1.2m syvää ja n.80cm leveää uraa.
Maa-aines n.80cm jälkeen muuttui saviseksi siltiksi.. miltei saveksi. Oli välilllä niin tiivistä jottei lähtenyt kuin 'höyläämällä'. Vesi tihkui kaivannon seinämistä.. kun menimme ympärysojien pohjan alapuolelle. Se on hyvä merkki lämmönluovutuksen kannalta. Aluksi pari riskiä miestä uhoten pyöritteli putkirullaa (hox.300m kieppi) jotta meiltähän tämä käy, kunnes 30m jälkeen alkoi motivaatio hiipumaan :o. Nooh, kehittelimme akselin putkirullan sisään, ja liinoilla kaivurin kauhaan kiinni ja eikun vetämään. Toisin siinäkin vielä tarvitiin miehet avittamaan kelan pyöritystä. Eli näin mentiin.. kaivurilla ensin 30m ura, samalla koneella sitten putken veto sekä peitto. Kääntöpaikoissa sitten kela pyöräytettiin toisinpäin, jottei jäisi puneelle, ja uusi ura 1.5-1.7m edellisen viereen.
Kova homma oli.. meni varmaan se pari päivää ja puolenkymmentä litraa suomalaista hikeä per kelanpyörittäjä  :P. Appiukko istui kaivurinohjaimissa ilman paitaa ja aurinkolasit päässä  8).  Jos helpommin ja nopeammin pääsisi, ottaisi esim. traktorin etukuormaajalla, ja integroisi tuon kelasysteemin siihen. Samalla koneella voisi sitten peitellä kaivantoa, jotta kaivuri voisi keskittyä kaivamiseen.
Hintaa tälle koko operaatiolle kertyi se mitä tuli kaivurinpolttoaineista ja kuskille sekä kelamiehille pari vissypulloa. Kyllä me vielä jälkeenpäin istuttiin saunassa ja uhottiin kuinka oltiin kovia jätkiä ;D.

Poissa yepyep

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #6 : 24.02.06 - klo:09:27 »
..niin ja putkiston hankintahinta oli muistaakseni 1.3-1.35€ per metri plus liittimet (300m + 50m per piiri). Yhteensä noin 1000€ koko homma.

Poissa Hopi

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #7 : 24.02.06 - klo:20:22 »
Meillä kesti 3 tuntia maapiirin asennus kaivurikuskin kanssa kaksin, putkea laitettiin 2x250m 1,5m leveällä luiskakauhalla kaivettiin ja putket kaivannon molempiin reunoihin kyllä homma kävi kun oli kunnon kone 27t telakone+ammattikuski kerkishän se siinä samalla vähän talonpohjaakin kuorimaan.

Poissa Porari

• Täysjäsen
« Vastaus #8 : 25.02.06 - klo:14:13 »
Lainaus
Olen tässä keväällä aloittelemassa omakotitalon rakentamista Tornioon ja olen pyytänyt tarjouksia lähes kaikilta merkeiltä maalämpöpumpusta keruuputkistoineen. Pumpun mitoitukset liikkuvat 8-11kw välillä ja ei siinä mitään, mutta keruuputkiston pituudet liikkuvat 400-900m välillä.
Talo tulee olemaan puurakenteinen 175m2 ja 630m3. Taloon tulee pyöriväkennoinen ilmanvaihtolaite.
Mikähän noista keruupiirin mitoista olisi lähinnä todellista?Itse olen siinä uskossa että noin 600-700m olisi passeli.
Joo, skaala on aika raju. Todennäköisesti olette saaneet sekä "osatehoisia" että "täysteho" tarjouksia.
Laskeskelin tuossa "karkeasti" teille sopivaa järjestelmää. Maksimi tehontarpeeksi sain n. 11kW. Osatehomitoituksella ( 70%) pumpuksi valikoituisi 8,5kW ( Nibe ). Tällöin putkipituus olisi n. 2x250m - 2x300m jotain tältä väliltä riippuen maaperästä. Lopullinen pituus täytyisi päättää oikeastaan vasta kaivuvaiheessa jolloin nähdään todellinen maaperän laatu. Tämä "laskelma" on todellakin karkea ja koskee osatehomitoitusta! Täystehomitoituksella putkistopituus voisi olla n. 700+m (minun laskelmien mukaan), riippuu taas monesta asiasta. Kuutioiden ja neliöiden suhteesta päätellen teille tulee ns. korkeaa tilaa joka vaikuttaa laskelmiin, toisaalta pyöriväkennoinen pienentää hieman tehon tarvetta.

Poissa Jallu

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #9 : 25.02.06 - klo:17:11 »
Ei korkeaa tilaa, vaan talo on palkkirakenteinen joten lattia-alaa on todellisuudessa enemmän kuin tuo 175m2. Ja todennäköisesti osatehoiseen olen päätymässä.
Nibe F1245-6, 180m kaivo, patterilämmitys.
Oulu, vm 1980, 115m2