Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Onko minua jymäytetty?  (Luettu 13030 kertaa)

Poissa petteri73

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 43
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Onko minua jymäytetty?
« : 24.05.11 - klo:00:13 »
Mitäs tällaisesta tapauksesta sanotte:


meidän avaimet käteen -tarjouksessa oli alunperin 195-metrinen kaivo. Pyysin varmuudeksi poraamaan 210 metriä syvän - eipähän jäisi liian niukasti mitoitetuksi.

No, porari päätti sitten jättää hiukan tuosta pois, liekö ollut kiire kotiin (vappuaatto, klo 17), kun ei loppuun asti porannut? mutta n. 207 m siitä tuli. Ei paras mahdollinen alku projektille.


Ja paras kohta tulee nyt:

asennusporukka tuli sitten myöhemmin porauksen jälkeen asentamaan pumppua ja keruuputkia jne paikoilleen. Itse olin asennushetkellä töissä. Kun palasin kotiin, kysyin työn touhussa olevilta asentajilta, paljonkos sitä putkea meni reikään.

Vastaus: 190 metriä, mikä oli alunperin tarjouksessa!!!!!!  :-?

Tähän hieman pudistelin päätäni, että eikös sinne nyt kuitenkin pitäis enemmän mennä, kun reikä on n. 207 metriä - ei alkuperäiset 195 m.

Tähän ihmettelivät, että heillä ei tuota tietoa ollut, tekevät vaan kuten papereissa lukee, kaivo 195 - putkea 190 m. Mainittakoon, että kaikki tämä sekoilu tapahtui yhden ja saman firman sisällä.

Noin 5 minuuttia myöhemmin sama kaveri riensi sanomaan, että  toinen asentaja tiesi, että kuormassa tulikin mukana 200 metrin kela putkea eli kaivossa on se 200 m. Ei kuulemma varastossa muuta ollutkaan kuin 200-metrinen. Ei siis ollutkaan ongelmaa, kaikki hyvin.

Asia jäi vaivaamaan ja pari päivää sen jälkeen pistin firman projektivastaavalle saman kyselyn spostilla.

Tällä kertaa vastaus olikin että kyllä meni sinne reikään peräti 210 metriä putkea! Papereissa oli ollut vanhat tiedot.

Just.

Vastasin, että eihän sitä edes porattu niin syväksi, eli mikähän mahtaa olla totuus.

Ja taas muuttui tarina: kaivoon menikin vain n.208 metriä putkea eli sitä 210-metristä piti leikata poikki, kun ei mahtunut. Niinhän se olikin.


Eli mitä hittoa?! Tarina muuttuu aina sopivasti sen mukaan, mitä minä kerron.

Joka ikinen ukko kertoo omia lukemiaan.

Koko projektissa oli sen verran monta muuta aikataulukämmiä ja informaatiokatkosta, että voin aivan hyvin uskoa sen, että asennusryhmällä ei ollut aavistustakaan siitä, että kaivo on syvempi, joten he ovat voineet laskea sinne 190 m putkea alkuperäisen suunnitelman mukaan

Ja kun asiakas hermostuu, lipsahtaa helposti valkoinen valhe, kaikki olikin ok "muistin pituuden väärin" tms.

Oliskohan tämä näin? Kukaan ei halua myöntää, että pieleen meni.

pahis.  >:(

Milläs tämän muka saa selville? Ei kai sitä kaivoa enää kukaan avaa???????? Voi stna!

Ja lähettivät laskun ylimääräisistä metreistä supernopeasti.

Hitto en halua maksaa, jos homma on kustu.
Ei varmaan tahallaan olla kämmätty, mutta kun eivät osanneet kommunikoida keskenään ja kun homma menee pieleen, asentajille helposti tulee houkutus vain sanoa, että joo joo, ihan oikein se meni - erityisesti jos riski siitä, että asia oikeasti selviää, on minimaalisen pieni.

Vai milläköhän keruuputken pituuden saisi selville muuten kuin kiskomalla sitä reiästä ylös.

hintaa extra-metreille laskun mukaan tulee 400 euroa.

Pientähän tuo koko projektin hinnassa, mutta maksaisitko sinä 400 euroa työstä, jota ei ole tehty?

Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa?
« Viimeksi muokattu: 24.05.11 - klo:00:18 kirjoittanut petlau »

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #1 : 24.05.11 - klo:05:41 »
Siima + paino putken sisään ja katsot paljonko uppoaa. 200m siimakela kun menee kokonaisuudessaan niin voit huokaista helpotuksesta.

Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #2 : 24.05.11 - klo:08:53 »
Lainaus
Siima + paino putken sisään ja katsot paljonko uppoaa. 200m siimakela kun menee kokonaisuudessaan niin voit huokaista helpotuksesta.
Näin minäkin tekisin.
Käytä siimaa, joka venyy mahdollisimman vähän.
Mittaa joka tapauksessa siiman pituus, koska kelaan merkitty mitta ei todennäköisesti ole tarkasti kelalla olevan siiman pituus.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Kallioniemi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 146
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #3 : 24.05.11 - klo:17:01 »
Laittaisin kyllä supervahvan siiman, kunnolla kiinnitettynä ja tarpeeksi pitkän painon, ettei kiilaannu sinne alapään messinkimutkaan. ;)

Poissa Ihanpihalla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, Nibe 1226-6 kW
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #4 : 24.05.11 - klo:21:53 »
Olethan saanut porausraportin? Jos et, ilmoita, että tarvitset sen nyt heti ja sitten mittautat sen kaivon syvyyden, että onko sovittu syvyys tai edes se, minkä raportissa ilmiottavat. Voit myös kysyä, että mikäli kaivon syvyys heittää, milloin tulevat hoitamaan sen riittävän syväksi.

Onhan se nyt ihmeellistä, että tekevät, mitä huvittaa...

Poissa petteri73

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 43
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #5 : 24.05.11 - klo:23:34 »
Porausraporttia ei ole vielä tullut, pyydetty on. Kuulemma tulossa. Kaivon syvyydeksi laskeskelin 207-208 metriä, yksi poran jatkokappale jäi vajaaksi pyydetystä syvyydestä.
Eikä se varmaan toimintaa haittaa, mutta tietenkään en niistä puuttuvista metreistä maksa.
Ja tuo keruuputken todellinen pituus tässä kaihertaa.

Mahtaakohan olla hankala prosessi lähteä availemaan kaivoa? Meinaan vain, että saako kaivon hatun helposti irti? entä putkien availu? Etten vain menisi rikkomaan sitä.

Mutta kyllä näin epäilyttävän meiningin jäljet täytyy tutkia, jos vaan kaivon saa helpolla auki, niin sitten...  :P

Poissa petteri73

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 43
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #6 : 26.05.11 - klo:12:27 »
Enpä vielä ole kajonnut tuohon kaivoon ja kysynkin asiasta paremmin tietäviltä, että onko kaivon avaus helppo homma? Mietin juuri sitä, että putket tietysti ovat tiiviit, miten niiden avaus ja ennen kaikkea uudelleen kiinnittäminen käy tiiviisti? Mahtaakohan nestettä tulla paljon ulos? Ja ennen kaikkea, miten uskotte takuuasian käyvän, jos käyn sorkkimaan keruuputkistoa?

Poissa keisari kyy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 102
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #7 : 26.05.11 - klo:19:13 »
Lainaus
Enpä vielä ole kajonnut tuohon kaivoon ja kysynkin asiasta paremmin tietäviltä, että onko kaivon avaus helppo homma? Mietin juuri sitä, että putket tietysti ovat tiiviit, miten niiden avaus ja ennen kaikkea uudelleen kiinnittäminen käy tiiviisti? Mahtaakohan nestettä tulla paljon ulos? Ja ennen kaikkea, miten uskotte takuuasian käyvän, jos käyn sorkkimaan keruuputkistoa?

Ei ymmärtääkseni ole tarvetta mitenkään sorkkia keruuputkistoa!
Suojaputken päällä kumihattu jonka läpi keruuputket menevät kaivoon. Hattu irti ja siimaa painon kanssa kaivoon! Eiköhän se siellä pohjaan hakeudu.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #8 : 26.05.11 - klo:20:19 »
Lainaus
Ei ymmärtääkseni ole tarvetta mitenkään sorkkia keruuputkistoa!
Suojaputken päällä kumihattu jonka läpi keruuputket menevät kaivoon. Hattu irti ja siimaa painon kanssa kaivoon! Eiköhän se siellä pohjaan hakeudu.

Ei onnistu
Nimim. "Kokemusta on"

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa petteri73

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 43
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #9 : 27.05.11 - klo:00:10 »
Lainaus
Lainaus
Ei ymmärtääkseni ole tarvetta mitenkään sorkkia keruuputkistoa!
Suojaputken päällä kumihattu jonka läpi keruuputket menevät kaivoon. Hattu irti ja siimaa painon kanssa kaivoon! Eiköhän se siellä pohjaan hakeudu.

Ei onnistu
Nimim. "Kokemusta on"

ATS

Miten pitäisi sitten tehdä, jos näin ei onnistu?

Toisaalta jos teen noin, niin saan selville kaivon syvyyden - en keruuputkiston pituutta, joka oli se mysteeriksi jäänyt seikka.

Jotenkin pitäisi selvittää, kuinka paljon sitä putkea sinne kaivoon on laskettu. Voi olla, että reikä on porattu turhaan syvemmäksi, ei ne ylimääräiset metrit ilahduta, jos putket loppuu 15 metriä ylempänä.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #10 : 27.05.11 - klo:09:25 »
Lainaus
Suojaputken päällä kumihattu jonka läpi keruuputket menevät kaivoon. Hattu irti ja siimaa painon kanssa kaivoon! Eiköhän se siellä pohjaan hakeudu.
Tämä ei onnistu siksi, että keruuputket eivät ole suorina kuin jääpuikot vaan enempi tai vähempi mutkalla ottaen milloin miltäkin puolen kiinni kaivon seinämiin.
Painoa kaivoon laskettaessa kiilaantuu paino tai siima ennemmin tai myöhemmin putken ja kallion väliin jumiin.

Tämän totesin asentaessani lämpötilamittausta kaivoon. Vaivoin sain anturin 25m syvyyteen.

Minkälaiset putkiliittimet sinulla on kaivon päällä?
Vai onko hitsatut putket?

ATS
« Viimeksi muokattu: 27.05.11 - klo:09:27 kirjoittanut seppaant »
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #11 : 27.05.11 - klo:12:51 »
Pystyisköhän keruuliuoksen ohmista vastusarvoa/m saamaan selville?Kun se keruuputki on koko matkaltaan samankokoista sisähalkaisijaltaan  niin metriä kohti vastus olisi sama ja putkien kokonaisvastusarvosta ehkä saisi pituuden laskemalla.
Olosuhteet kaivon keruuputkissa olisi tähän mittaukseen sopivat koska keruuputki on jotain muovia ja putken seinämät on sähköisesti eristävää ainetta jolloin putkessa oleva liuos muodostaisi sähköä johtavan pötkön jonka ohminen vastus kasvaa pituuden mukaan. ;)

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Kallioniemi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 146
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #12 : 27.05.11 - klo:12:53 »
Eikös niiden keruuputkien anneta upota sinne porareikään niin pitkälle että apupaino tökkäytyy pohjaan? Ainakin meillä tehtiin niin, ja sen jälkeen leikattiin putket poikki puolisen metriä maanpinnan yläpuolelta. Homma tehtiin pari viikkoa poraamisen jälkeen, joten lietekin oli ehtinyt laskeutua. Minäkään en ollut paikalla kun yläpään liitos tehtiin, mutta jäännöspätkistä näin, ettei asentaja ollut ainakaan metriä enempää nostanut sitä putkihimmeliä sieltä pohjasta irti.
Miksi ne olisivat nostaneet Petterinkään kaivossa?

Poissa Ihanpihalla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, Nibe 1226-6 kW
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #13 : 27.05.11 - klo:18:02 »
Luin tuon aloitusviestin uudelleen ja ehkä toimisin itse niin, että ilmoittaisin maksavani vain 195 m:n kaivosta, koska eivät muuttuvilla selityksillään saa minua vakuuttuneeksi, että kaivo olisi syvempi. Yritys on ilmoittanut useita syvyyksiä ja selitykset ontuvat sen verran, että maksajana tuntuu, että se 195 m on lähimpänä totuutta.

Ja se kaivo nyt on sitten, mitä on. Todennäköisesti ainakin sen 195 m?

Poissa petteri73

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 43
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #14 : 29.05.11 - klo:03:07 »
En ole vielä tsekannut kaivoa, eivät ne liitännät varmaan kiinni hitsattuja olen,toivottavasti aukeaa siististi.

Epäilen, että asentajilla ollut vain 190 metriä putkea mukaan. Sitten kun se ei ole kolahtanut pohjaan, niin on vain ajateltu, että kaikki ok.

Pitäisi tutkia asia tarkasti ja sitten tehdä reklamaatio. Tekisi kyllä mieleni jo sanoa, että 190 m putkia siellä on ja kaikki muu spekulointia.

Kaivo kyllä on n. 207 metriä., vaan ovatko keruuputket kaivossa kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 29.05.11 - klo:03:08 kirjoittanut petlau »

Poissa petteri73

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 43
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #15 : 02.06.11 - klo:13:20 »
Jäi sitten kaivo katsomatta. Totesin, että hullun hommaa lähteä avaamaan kaivoa, en tiedä, millä liitoksilla putket ovat kiinni, mutta ei ne ihan tuosta vaan kiertämällä aukea, en edes lähtenyt yrittämään.

Riski siitä, että tulee vahinkoa, on liian suuri. Menee vielä takuutkin, kun itse koheltaa.

No, onpa ainakin firman sana - mustaa valkoisella - siitä, että putket menee kaivon pohjaan asti.

Joku päivä jos kaivoon täytyy tehdä huoltotöitä, putki lienee helppo mitata ja jos sitten käy ilmi, ettei putki olekaan luvatun pituinen, niin...


Sanottakoon tähän väliin, että kyseessä ei ole mikään pienin mahdollinen maalämpöfirma vaan yksi suurimmista, jolle luulisi maineenkin merkitsevän jotain. Meidän projektissa kaikki tuli yhdeltä ja samalta firmalta, porasivatkin omilla vehkeillä. Täällä maalämpöfoorumille kun useimmiten ei puhuta firmoista suoraan niiden nimillä, niin en minäkään nyt (ainakaan tässä viestissäni) sitä heti mainitse, itse kukin voi päätellä, kenestä on kysymys  8-)

Jos narahtavat hutiloinnista ja valkoisista valheista, kolaus maineelle on melko kova.

Ja onhan tässä seuraavat viisi vuotta aikaa rauhassa katsella, miten maalämpö toimii - sen pituinen on koko systeemille myönnetty takuu, kaivoja sun muita myöden ;)

Poissa samnyrhi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 36
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #16 : 20.06.11 - klo:12:37 »
Moi,

Millaista putkea kaivoon on asennettu? Meillä siellä on vesijohtoputken näköistä ja siinä on metrilukemat kyljessä. Katsot menevän ja tulevan putken lukemat niin niistä sen voi sitten laskea. Jos lukemia ei näe niin nostaa putkia sen verran että lukemat löytyy.

--
Sami

Poissa Kaldonia

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Onko minua jymäytetty?
« Vastaus #17 : 14.09.11 - klo:07:37 »
Mikä on tilanne nyt? Mulla on ollut ongelmia kaivonporauksen kanssa ja epäilyttää koko touhu.

Millä kirjaimella tuon Sinulle poranneen firman nimi alkaakaan??