Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämpöpumppujen myyjien innottomuus  (Luettu 8335 kertaa)

Poissa Julle

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Maalämpöpumppujen myyjien innottomuus
« : 03.11.11 - klo:21:07 »
Mikä vaivaa lämpöpumpun myyjiä? Olen Ylä-Savosta ja olen yrittänyt pyytää tarjousta Geoprosta ja IVT:stä. Kumpikaan ei ole vielä vastannut. Iisalmen K-raudan myyjä teki parissa viikossa tarjouksen Lämpöässästä, Geopron paikallinen myyjä ei 3 (kolmesta) soitostani huolitttamatta ole vaivautunut  tekemään tarjousta lupauksistaan huolimatta. IVT:n myyjän suhteen elättelen vielä toiveita. Onko niin, etteivät valmistajat ole kiinnostuineita, miten heidän tuotteitaan markkinoidaan, vai onko myyjiä kysyntään nähden liian vähän, vai onko heidät valittu väärin perustein??

Poissa kopposentti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Lämpöässä V10.5 11/2010, 180akt kaivo
Re: Maalämpöpumppujen myyjien innottomuus
« Vastaus #1 : 04.11.11 - klo:04:57 »
Saman myyjien innottomuuden ja hitauden huomasin 2010 kesällä, kun olin tarjouspyyntöjä lähetellyt. Eräs myyjä tosin soitti ja puhelimessa tokaisi" tehdäänkö kaupat?" Lisätietoja pyytäessäni ei enää yhteyttä kuulunut.
Eräs  toinen myyjä kiitti tarjouspyynnöstä ja lähetti messuliput (mutta ei tarjousta tullut :o).

Kun maalämpötarjouksia lähtee  kyselemään, niin pitää varautua asiaan mielellään vähintään 4 - 5 kuukautta etukäteen, jolloin lopulta saa kattavammat tarjousmäärät.  Minullekin tuli vielä yksi kilpailukykyinen kaivon poraustarjous siinä vaiheessa, kun olin jo sopinut paketista.
« Viimeksi muokattu: 04.11.11 - klo:05:12 kirjoittanut Nassee »

Raid

  • Vieras
Re: Maalämpöpumppujen myyjien innottomuus
« Vastaus #2 : 04.11.11 - klo:09:55 »
Ei se ole mihinkään muuttunut 8 vuodessa. 2003 jouluna lähetin 8 eri liikkeeseen tarjouspyynnön. 6 tuli joista 3 kävi paikalla joista 2 kääntyivät suurinpiirtein kynnyksellä takaisin. 2  tarkensi tarjousta joista toinen tuli vielä uudelleen paikanpäälle ja katsottiin ns. kädestäpitäen hommat.  Tämä kuka jaksoi kuunnella ja kysellä ei suinkaan ollut se halvin tarjous mutta asiantuntemus ja kokonaisuus vaikutti päätökseen.  Ainoan minkä olisin tehnyt toisin olisin pyytänyt tarkan aikajana paperilla milloin mikäkin homma tehdään.  Osa hommista venyi hiukan viikolla parilla.

Tämän vuoksi olen ollut erittäin tyytyväien ratkaisuihin jotka tehtiin. esim muilta ei tullut ehdotusta jättää käytössä ollut KV-varaaja(250l) ns puskuriksi ja legionella tappajaksi. Nyt ei tarvi pumpun höristellä päivisin yksikseen vaan vain iltaisin kun kuuma vettä tarvitaan enemmän niin silloin pumpun varaaja on mukana hommissa.   Käynnistykset  on pudonneet puoleen lähtötilanteesta kun tein lopullisen päätöksen tänä kesänä rajoittaa tuon pumpun KV-lämmityksen minimiin(5h).  Samalla pumpppua ei tarvi rääkätä äärimmilleen jotta saataisiin legionella tapettua kv:stä.

Poissa Tonttu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpöpumppujen myyjien innottomuus
« Vastaus #3 : 04.11.11 - klo:11:01 »
Joo. Samanlaisia kokemuksia myös täällä. Tarjouspyynnöt 6:lle eri firmalle.
Kaksi kuukautta hiljaista. Sitten yksi yhteydenotto ja pääsi kaveri käymään.
Heti ekana paukautti päin naamaa, että tämä on helppoa.
"Mun tuttu kaveri poraa sulle tähän kolme kaivoa ja se ei tee kun 25000"
 :-? :-? 3*100m=25000€?
Sanoin heti, että suksi kuuseen. En oo tyhmä.
Sitten meni 2v ja hiljaista oli. Päätin teettää kaivot erikseen jo valmiiksi, kun koneet olivat "naapurissa" ja hinta kohdallaan. Mitoituksen olin saanut toki jo lasketettua.
Kaivojen valmistuttua alkoi jostain syystä kova kiinnostus kauppiaitten puolesta.
Vastasin useammalle kuin yhdelle, että ei kiitos kun ette olleet vastanneet useampaankaan tarjouspyyntöön.
Kolme järkevää tarjousta sain. Katsotaan, riittääkö ensi talvena lämmintä ;D.  

justus01

  • Vieras
Re: Maalämpöpumppujen myyjien innottomuus
« Vastaus #4 : 04.11.11 - klo:12:56 »
Itse käyn yleensä paikan päällä tarjouksia kyselemässä ja suunnitelmistani kertomassa. Kohtuullisen hyvin toiminut.

Talopaketin kanssa tosin asiaan päästiin vasta, kun oli tontti ostettuna ja taloa varten lainapaperit tehty. Sitä ennen ei kauppiaita juuri kiinnostanut, mutta tuossa vaiheessa niitä kauppiaita alkoikin sitten tunkea kahvittelemaan liiaksikin.

Eli kummasti alkaa kauppiaita kiinnostamaan siinä vaiheessa, kun asiakas "100% varmasti" ostaa ko. tuotteen joltakin. Sama pätee varmasti pumppukauppoihinkin. Ehkä ne pumpputarjouspyynnöt saneerauskohteisiin kannattaisi aloittaa lauseella "Nyt meidän vanha shit lämmitysjärjestelmä hajosi...."  ;D
« Viimeksi muokattu: 04.11.11 - klo:13:20 kirjoittanut justus01 »

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Re: Maalämpöpumppujen myyjien innottomuus
« Vastaus #5 : 04.11.11 - klo:13:07 »
Lainaus
Mikä vaivaa lämpöpumpun myyjiä?
Luultavasti alalla on niin paljon töitä, että ei ole tarvetta haalia lisää hommia.
Ainakin joillakin paikkakunnilla on puutetta asentajatyövoimasta.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 580
Re: Maalämpöpumppujen myyjien innottomuus
« Vastaus #6 : 04.11.11 - klo:16:49 »
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpöpumppujen myyjien innottomuus
« Vastaus #7 : 04.11.11 - klo:18:47 »
Lainaus
Lainaus
Mikä vaivaa lämpöpumpun myyjiä?
Luultavasti alalla on niin paljon töitä, että ei ole tarvetta haalia lisää hommia.
Ainakin joillakin paikkakunnilla on puutetta asentajatyövoimasta.
Näin se varmaan on. Kun ostaa itse tarvikeet, reiän poralilta ja pumpun rautakaupasta tai netistä, niin ei tarvitse tapella noiden 'myyjien' kanssa.

Tällä palstalla saa 100x enemmän tietoa, kuin keskiverto myyjältä.  Tänne kun on eksynyt, niin tod.näk. asiaan on sen verran kiinnostusta, että saa pumpun pyörimään tehdasasetuksia paremmin. Takuuasiat hoitaa valmistaja.
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa Siru

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Onko hinta kohdallaan?
« Vastaus #8 : 10.11.11 - klo:16:32 »
Tervehdys kaikille!
Tuumailen tässä tarjousta maalämpösysteemiin. Pyytäisin teitä "alalla" jo pitempään vaikuttaneita kommentoimaan, voisiko tähän tarttua.

Oilon Geopro SH 16 + varaaja SHAK 500 (mahtuvat matalaan tilaan)+
kaivot 2x135 kaikki asennettuna, käynnistettynä ja käyttöopastettuna 25900,00. Ojat kaivetaan itse + hommataan sähköasentaja.

Lämmitettävää on yhteensä 250 m2 (< 700 m3) kahdessa kerroksessa sekä kellarin tekninen tila reilut 20 m2, johon pumppu olisi tulossa. Talo on vuodelta 1948, purueristys ja lisäksi sisäpuolella pari puukuitulevyä. 2-lasiset ikkunat. Alkuperäiset patterit, pattereita lisätään. Kosteissa tiloissa lattialämmitys. Vettä kuluttaa 3 henkeä hyvin maltillisesti. Painovoimainen iv, huippuimurilla poistetaan höyryt kosteista tiloista, päällä rajoitetusti.

Ennen on lämmitetty puulla ja öljyllä (yhdistelmäkattila ilman varaajaa). Pelkällä öljyllä lämmitettäessä kului 3500 litraa 4,5 talvikuukautena. Pelkällä puulla kun on lämmitetty, on kulunut n. 50 m3 vuodessa.

Muidenkin merkkien edustajat ovat mitoittaneet 16 kW, niin ruotsalaiset kuin suomalaisetkin, yksi tulistuspumppu 20 kW. Sen hinta oli meille liikaa.

Mitä mieltä olette Geopron SH mallin sopivuudesta meille verrattuna Thermiaan tai Nibeen?

Kyselee,
Siru


justus01

  • Vieras
Re: Onko hinta kohdallaan?
« Vastaus #9 : 10.11.11 - klo:17:11 »
Lainaus

Oilon Geopro SH 16 + varaaja SHAK 500 (mahtuvat matalaan tilaan)+
kaivot 2x135 kaikki asennettuna, käynnistettynä ja käyttöopastettuna 25900,00. Ojat kaivetaan itse + hommataan sähköasentaja.

Mitä mieltä olette Geopron SH mallin sopivuudesta meille verrattuna Thermiaan tai Nibeen?


Vähän arvokkaalta vaikuttaa, mutta tuossa koko luokassa taitaa avaimet-käteen hinnat alkaa joka tapauksessa kakkosella.
Mitoitus, asennus ja säätö ratkaisee enemmän kuin merkki kyljessä.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Onko hinta kohdallaan?
« Vastaus #10 : 10.11.11 - klo:18:11 »
Lainaus
Tervehdys kaikille!
Tuumailen tässä tarjousta maalämpösysteemiin. Pyytäisin teitä "alalla" jo pitempään vaikuttaneita kommentoimaan, voisiko tähän tarttua.

Oilon Geopro SH 16 + varaaja SHAK 500 (mahtuvat matalaan tilaan)+
kaivot 2x135 kaikki asennettuna, käynnistettynä ja käyttöopastettuna 25900,00. Ojat kaivetaan itse + hommataan sähköasentaja.

Lämmitettävää on yhteensä 250 m2 (< 700 m3) kahdessa kerroksessa sekä kellarin tekninen tila reilut 20 m2, johon pumppu olisi tulossa. Talo on vuodelta 1948, purueristys ja lisäksi sisäpuolella pari puukuitulevyä. 2-lasiset ikkunat. Alkuperäiset patterit, pattereita lisätään. Kosteissa tiloissa lattialämmitys. Vettä kuluttaa 3 henkeä hyvin maltillisesti. Painovoimainen iv, huippuimurilla poistetaan höyryt kosteista tiloista, päällä rajoitetusti.

Ennen on lämmitetty puulla ja öljyllä (yhdistelmäkattila ilman varaajaa). Pelkällä öljyllä lämmitettäessä kului 3500 litraa 4,5 talvikuukautena. Pelkällä puulla kun on lämmitetty, on kulunut n. 50 m3 vuodessa.

Muidenkin merkkien edustajat ovat mitoittaneet 16 kW, niin ruotsalaiset kuin suomalaisetkin, yksi tulistuspumppu 20 kW. Sen hinta oli meille liikaa.

Mitä mieltä olette Geopron SH mallin sopivuudesta meille verrattuna Thermiaan tai Nibeen?

Kyselee,
Siru

Jos kaivot saa vaikka 30-32€/m niin jää siinä aika reippaasti hintaa paketille. 17500€. 16kW Niben pumppu on jotain 7500€ eli kymppi vielä sen jälkeen eroa..
« Viimeksi muokattu: 10.11.11 - klo:19:47 kirjoittanut sami68 »
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Siru

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpöpumppujen myyjien innottomuus
« Vastaus #11 : 13.11.11 - klo:00:02 »
Kaivot putkistoineen reilut 10900 euroa eli ei ihan tuohon hintaan.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Maalämpöpumppujen myyjien innottomuus
« Vastaus #12 : 13.11.11 - klo:18:00 »
Lainaus
Kaivot putkistoineen reilut 10900 euroa eli ei ihan tuohon hintaan.
Täytyy kyllä sisältyä vaakaputket pannuhuoneeseen asti ja olla maaporausta reippaasti. 40€/m on kuitenkin kovin hinta mitä olen kuullut??
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *