Tervehdys kaikille foorumilaisille!
Olen tässä jonkun aikaa seurannut tätä foorumia ajatyksella että löytäisin apua valintaani. Nyt on tullut se aika jolloin kysyn teiltä neuvoa.
Elikkä, meidän kohde on 1956 rakennettu talo jossa normaali veiskiertopatterit jotka lämmitetään öljykattilalla. Kattila on vuodesta +/- 1980 jotain, poltin uudempi. Tankki on -70 luvulta, piipussa ei ole haponkestävää putkea. Lämpimiä neliöitä on 150 sekä 100 neliön kellari jossa patterit katonrajassa jotka ei ole käytössä. Öljyä palaa sellainen +/-3ooo litraa vuodessa. Ennen kun patterit kellarissa oli käytössä paloi varmasti tuplasti.

Talossa on lisäeristyksenä villaa sekä tuulensuojalevyjä ja ylimääräiset kolmannet ikkunat vanhojen ikkunien välissä. Keittiössä on puuhella jota ahkerasti käytetään, olohuoneessä vanha avotakka.
Olen päätynyt maalämpöön koska nykyisen öljyjärjestelmän päivittäminen ajan tasalle a, maksaa b, ei kannata. Muita vaihtoehtoja en ole edes ajatellut.
Tarjouksia olen sanut tähän mennessä kaksi, kolmas tulossa.
Thermia Diplomat TWS 8kW jossa 180 litran lämminvesivaraaja tarjottiin maapirillä (400m) hintaan 13600. Siihen ei luonnollisesti sisälly maapiirin kaivuu sekä sisääntulo pannuhuoneeseen. jonka hoidan itse, toki putkisto kuului hintaan. Nesteistä ei mainita mitään. Muuten asennukseen kuuluu käsittääkseni kaikki, myös sähkötyöt, vanhojen pannujen poisvienti (1724.-) Sen säästän vielä kun purkaan itse jolloin hinta putoaa 11876 euroon.
Ivt Greenline Ht Plus C7 jossa 185 litran lämminvesivaraaja tarjottiin porareiällä hintaan 16280. Siinä ei ole vanhojen pannujen poisvientiä, ja energiareikien porauksen osuus on 5700.- sisältäen nesteet. Joten tuo 5700 voi vähentää, jolloin hinnaksi jää 10580. Piiri nesteineen (480m) maksaa 1400€ toimitettuna meille kotiin jolloin hinta on 11980. Sama juttu täällä, kaivuut paikallisella yrittäjällä sekä tuonti pannuhuoneeseen.
Aika lähelle toisiaan hinnoittelussa. Ivtn edustaja ei maininnut mitään sähköpuolesta, kun taas Thermian edustaja kyseli kovasti pääsulakkeiden kokoa jaa arvioi että niitä pitäisi suurentaa. Vanhassa mittaritaulussa on kolme 16A sulaketta varattuna öljypolttimelle.
Kysymys kuuluu että mitä arvoisa raati suosittelee?
Otan vielä toiselta Ivt edustajalta puhtaan maapiiri tarjouksen. Pumput kai on suorituskyvyltään aika samanlaisia, tosin Ivt lupaa 65 asteista käyttövettä, Thermia taas 60?.
Kiitokisa jo etukäteen vastauksista ja hienosta foorumista.