Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maakylmää rintamamiestalon yläkertaan konvektorill  (Luettu 5037 kertaa)

Poissa pena_tre

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Hei,

Alkoi nämä helteet tökkiä, kun ylimmän kerroksen (jossa kaikki makuuhuoneet sijaitsevat) lämmöt alkavat lähestyä 30 astetta.

Aloin tutkimaan maakylmä-ratkaisuja, kun tuli tuossa keväällä porautettua komeat reiät pihaan ja geopron mh13 pumppu asenneltua.

Järkevin tapa toteuttaa toi lienee puhallinkonvektori yläkertaan. Ilmeisesti sille on tuotava kylmä letkuja pitkin maalämpöpumpulta. Aloi miettiä, että voisikohan sen putken tuoda vanhaa öljypolttimen hormia pitkin (viilleä / talvella varmaan reilusti pakkasen puolella) ylimmäiseen kerrokseen (siisti asennus, selkeä reitti, lyhimmät putket) vai onko tuossa riskejä litkujen jäätymisen suhteen talvella (vai käyttääkkö jotain etanolia tjsp), kondenssivesien suhteen tai asennuksen vaikeuden suhteen.

Ilmeisesti noita konvektoreita saa noin 300-400eurolla ja putketkin varmaan osaisin sinne itse vetää -> ammattimiehelle jäisi putkien täyttely, ilmaus ja kiinnittely. Paljonko tälläisestä on järkevää maksaa?

Poissa pva

• Täysjäsen
Re: Maakylmää rintamamiestalon yläkertaan konvektorill
« Vastaus #1 : 30.06.11 - klo:20:36 »
Jos ulkoyksikkö ei häiritse, niin laittaisin itse jonkin kiina ILPin. Ja keskikertaan olen Ultimaten vehkeen laittanutkin. On halvempi, parempi kylmäteho ja saa syksyn sekä kevään välikeleillä vähän lämmitettyäkin. Täällä yläkerrassa puhisee maakylmä mikä sekin kyllä toimii. Nykytiedoilla ja kokemuksella laittaisin multi split IPLin ja sillä viilennyksen ylös sekä alas.

Poissa pena_tre

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #2 : 30.06.11 - klo:20:57 »
Lainaus
Jos ulkoyksikkö ei häiritse, niin laittaisin itse jonkin kiina ILPin. Ja keskikertaan olen Ultimaten vehkeen laittanutkin. On halvempi, parempi kylmäteho ja saa syksyn sekä kevään välikeleillä vähän lämmitettyäkin. Täällä yläkerrassa puhisee maakylmä mikä sekin kyllä toimii. Nykytiedoilla ja kokemuksella laittaisin multi split IPLin ja sillä viilennyksen ylös sekä alas.

Eikö tuossa kuitenkin ole melko suuri ero energiatehokkuudessa ILPin ja maaviileän välillä? Maaviileähän tulee sivutuotteena ja sähkönkulutus lienee kiertovesipumpun ja konvektorin luokkaa (luokkaa 100W), kun taas ilpillä se on luokkaa 1-2kW.

Tuossa ei kovin montaa kesää tarvitse pyöritellä niin alkaa tulla selkeää säästöä.

Vai onko laskelmissani jotain ongelmaa?

Poissa JPN

• Vanha jäsen
« Vastaus #3 : 01.07.11 - klo:11:02 »
Lainaus
Lainaus

Eikö tuossa kuitenkin ole melko suuri ero energiatehokkuudessa ILPin ja maaviileän välillä? Maaviileähän tulee sivutuotteena ja sähkönkulutus lienee kiertovesipumpun ja konvektorin luokkaa (luokkaa 100W), kun taas ilpillä se on luokkaa 1-2kW.

Tuossa ei kovin montaa kesää tarvitse pyöritellä niin alkaa tulla selkeää säästöä.

Vai onko laskelmissani jotain ongelmaa?
Asioilla on etupuoli ja takapuoli ;)
Maaviileän asennus on monesti aika kallista, eristettyjä putkia pitää pujotella ympäritaloa.

Tehokas ilmastointi on päällä vain kun tilassa oleskellaan, joten käyttötunteja tulee aika vähän. Viileää pitää käytännössä pitää päällä kellon ympäri, joten sähkönkulutuskin tasoittuu.
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä