Tarkoitin tuolla kuvalla sähkökuvasta tarkistamista en valokuvaa. Ok, yritetään uudestaan.
LAINAUS ”Aina kun pakkaset laskee tuonne -15 ja siitä alle, niin maalämmötkin laskee, sähkövastukset ei tosiaan lähde päälle.”
Tuo vastusten käynnistymättömyys voi johtua koneen asetuksista tai vastusten kytkentäpuutteista.
1. Tarkista ensin asetukset, tässä hieman toimintakuvausta
Jos joku kokenut Karhu K10 +varaajan omistaja kuulolla, voisitko auttaa miestä mäessä. Minun on hieman hankala auttaa kun oma on vähän modattu KIV malli, joten seuraavassa voi olla virheitä:
KIV ja ilmeisesti myös K-malli voidaan Team-ohjauksella asetella valikosta joko osa-tai täystehokoneeksi. Siinä on kaksi täystehovaihtoehtoa ja kolme osatehovaihtoehtoa.
Täystehoinen, kiinteillä asettelurajoilla –asetuksella, kuten minulla varavastus tulee päälle vain pressostaatin tai lämpösuojan lauetessa tai lämpöhälytys-tilanteessa. Jos täysteho asetellun Karhun teho loppuu kovassa pakkasessa, mistä ei vielä havaintoa, vastukset tulevat päälle vasta kun varaajan alaosan aseteltava ja T5-anturin mittaama ”maalämpö”, mikä minulla nyt 31-39 C (siis asetusarvo 39, dif

laskee alemmaksi kuin tuo aseteltu lämpöhälytysraja, minulla nyt 28C. Tässä kuluu ensin vielä tuo ”sähkövastusviive” . Eli ilman vikaa vastuksen saa päälle vasta pakkasen pudottua jonnekin alle –30, jolloin jakelun L1 lähtöön ei riitä asetellun lämpökäyrän mukaista vettä ja sekoitusventtiili on koko ajan selällään. Tällöin kaikki lämpö menee suoraan jakeluun, talo alkaa jäähtyä ja varaaja jäähtyy alle aseteltuun hälyrajaan ja varavastus tulee mukaan. Näin aseteltu kone ei ilmeisesti nosta talon lämpötiloja automaattisesti, vaan vastus putoaa pois kun hälyraja ylittyy. Varaaja ja talo lämpenevät kun hälyrajan nostaa.
Jos koneessasi on valittu joku kolmesta osatehoasettelusta (ks Team manuaalista), en ole tätä testannut kun minulla ei ole osatehovastusta lainkaan, mutta varavastus pitäisi toimia kuten edellä, lisäksi osatehovastus tulee mukaan heti jos varaajan ”maalämpö” asetusta ei saavuteta ”sähkövastusviive” aikana. Tällöin on koko ajan käytössä sekä kompuran ja vastusten teho, eikä teho lopu koskaan.
Eli katso ensin tuo täysteho osateho asetus.
2. Muita mahdollisuuksia
Sinulla voi olla järjestelmässä joku vika tai sitten selkeä alimitoitus. Jos asettelu on täystehokone, ja lämpöhäly aseteltu alhaiseksi, käy noin kuin kuvailit, varaajan lämpötila laskee, talo jäähtyy eikä vastukset lähde päälle. Pikakorjaus on: osatehokoneeksi, niin saat vastuksilla talon lämpimäksi . Tutki sitten viat ja mitoitukset ja tee tarvittavat muutokset, koska osatehoinen on kallis käyttää.
Tuo varaajan yläosan 94 C onko kyllä ennätysluokkaa, mahtaako olla anturivika vai olisiko vastukset sittenkin olleet päällä ja jakelussa ongelma? Tavallinen Karhu KIV ja ymmärtääkseni myös K tekee siis noin 40 C lauhdutuslämpötilaan 90% virtaamasta varaajan alaosaan ( tätä ohjaa se ”maalämpöasetus”) ja samasta lauhdutuslämpötilasta tulistuksen poisto repii jonkun 10% virtaamasta noin 80-90 C asteista, jolloin varaajan yläosa liikkuu palstan tarinoiden ja ohjekirjan mukaan 70-80 C tietämissä kohtuullisella käyttöveden kulutuksella. Siis kun käytetään Karhun varaajaa ja 3-tie venttiili varaajan keskeltä. Minulla on erilainen 800 l kerrostamisvaraaja ja 4-tie venttiili jolla ajan myös yläpään lämmöt lämmitykseen (pitkät käynti/lepojaksot) joten yläpää pysyy jossain 65 asteen tietämissä, joten en tarkkaan tuota peruspakettia tunne.
Voi myös olla että vastukset on väärin kytketty, mihin tuossa aiemmin viittasin, palataan siihen jos ei muuten lähde päälle. Pistä nuo tietosi tuonne tiedonkeruuketjuun, ehkä joku keksii lisäohjeita.