Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: LTO-koneen jälkilämmitys ??????  (Luettu 17028 kertaa)

Poissa Visko

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
  • Päätös pitää....
LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« : 11.02.07 - klo:23:01 »
Nyt tarvisi sitä rintama tietoa !!!!!!!

Olen uudisraivaajan poloinen joka päätyi maalämpöön. Tarkoituksena on myös liittää LTO-laitteen jälkilämmitys nestekiertoiseksi. Tänään kun olin Espoon messuilla niin Valloxin edustaja opasti painavin sanoin jälkilämmityksen sähkökäyttöiseksi.

Perusteluna oli lattialämmityksen menoveden alhainen lämpötila n +30C ja sen seurauksesta jos pakkanen olisi esim -15C niin LTO-laite kykenee tuottamaan asuntoon puhdasta ilmaa noin + 15 asteisena. Se tuntuu jo aika kolealta  :-[ :-[

Onko sama ilmiö tullut vastaan kun pakkanen on paukkunut. Olin alunperin ajatellut ILTON 440 Econia.

Kiitos etukäteen vastauksista  ;D

Poissa kalsket

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Carrier 30NQE11 + 300l + 2 x 115m porakaivoa
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #1 : 30.03.07 - klo:13:08 »
Itsellä on juurikin ILTO 440 Econo. Paha mennä sanomaan mitään tehon riittävyydestä kun ei ko. patterissa koko talvena vesi kiertänyt vaikka pakkasta oli -30°C.
Tämän mahdollisti iv-koneen tuloputkessa oleva isompi lämmönvaihdin jonka kautta maapiirin paluu kiertää kun pakkasta on enemmän kuiin -8°C. Tämä siis esilämmittää ulkoilman ennen lto-kennoa. Ja kesällä jäähdyttää ja kuivaa. Talon viilentämiseen tuon teho ei kuitenkaan riitä.
Sinällään hieman arvokas tuo kenno kyllä oli, jossain 1,5 tuhannen huiteissa osineen ja asennuksineen muistaakseni.

Poissa T.

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #2 : 09.05.07 - klo:14:49 »
Itsellä myös tuo ILTO440 econo. Talo valmistui vuodenvaihteessa ja muutamia kertoja ehdin jopa mitata noita tuloilman lämpötiloja. Viileimmillään tuloilma (kauimmaisessa huoneessa mitattuna) oli n. 15,5C. Joka ei kyllä tuntunut ollenkaan kolealta, sillä ilmahan sekoituu kuitenkin siihen olemassa olevaan huoneilmaan, joka oli n. 22C. Taitaa ainakin maalämpö menettää hyötyään, jos alkaa paukkupakkasilla lämmittämään tuloilmaa 20C:een sähkövastuksella :)

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #3 : 10.05.07 - klo:08:47 »
@Visko

Hylkää Vallox jos se tosiaan on noin huono.
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 070
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #4 : 10.05.07 - klo:12:14 »
Sunair classic 500 koneessa oleva sisäänrakennettu vesipatteri riittää ainakin ilman ongelmaa tuottamaan säädön mukaista tuloilmaa (+16) ainakin -35 asteen pakkaseen asti.

Kannattaa suunnata katseet onnline rotor 360 konetta kohti... alle 1500 euroa. Tuloilman jälkilämmitys sähkövastuksella kuutiokoneessa on hulluutta (IMHO).

Tilanne nyt:
Ulkona +5.6 astetta, jäteilma +11, tuloilma ilman jälkilämmitystä +13 astetta ensimmäisessä makuuhuoneessa (IV-koneen jälkilämmityspatteri väännetty kiinni).

Mikäli ko. IV-kone olisi säädetty tuloilman lämpötilaan +16 astetta sähkövastuksella niin 250 wattia kuluisi tällä hetkellä jälkilämmittämiseen. Maalämmöllä vain 1/3 osa tästä, jos sitäkään...

Jani

P.S Moderaattori selvittää parhaillaan mahdollista saada laskentapohjat foorumiin pysyvästi...tai jos joku haluaa omalle kotisivulleen ne jakoon, niin ilmoittakaa vaikka privaviestillä.
« Viimeksi muokattu: 10.05.07 - klo:12:15 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 070
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Tane

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 38
  • Thermia Diplomat 8 TWS 3/2006 150m lämpökaivo
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #6 : 13.05.07 - klo:12:51 »
Meillä on ILTO H410 (välikatossa kylmässä tilassa), enkä ole pitänyt siinä olevaa 2 kWh vastusta missään vaiheessa päällä(ollut v2004 asti). Tuloilma ei ole mennyt missään vaiheessa miinuksen puolelle tietääkseni(sisälämpömittarin anturi sisällä putkessa). Samaa mieltä T kanssa, ilmahan sekoittuu sisäilman kanssa. Meillä tuloventtiilit katossa, niinkuin varmaan suurimalla osalla, ei tunnu edes lattiat kylmiltä, voi kävellä avojaloin myös talvella. Kovalla pakkasella mittarista huomaa, että kyllä saunan lämmitys nostaa tuloilman lämpötilaa, olen kova saunomaan puukiukaalla varustetussa saunassa. Kuinka paljon todellisuudessa tuo 2 kWh vaikuttaa sitten todellisuudessa tuloilman lämpötilaan, kun ajattelee mikä ilmaäärä menee siitä läpi. Onko se turhaa rahan hukkaan heittämistä?

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 070
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #7 : 13.05.07 - klo:13:23 »
Lainaus
Meillä on ILTO H410 (välikatossa kylmässä tilassa), enkä ole pitänyt siinä olevaa 2 kWh vastusta missään vaiheessa päällä(ollut v2004 asti). Tuloilma ei ole mennyt missään vaiheessa miinuksen puolelle tietääkseni(sisälämpömittarin anturi sisällä putkessa). Samaa mieltä T kanssa, ilmahan sekoittuu sisäilman kanssa. Meillä tuloventtiilit katossa, niinkuin varmaan suurimalla osalla, ei tunnu edes lattiat kylmiltä, voi kävellä avojaloin myös talvella. Kovalla pakkasella mittarista huomaa, että kyllä saunan lämmitys nostaa tuloilman lämpötilaa, olen kova saunomaan puukiukaalla varustetussa saunassa. Kuinka paljon todellisuudessa tuo 2 kWh vaikuttaa sitten todellisuudessa tuloilman lämpötilaan, kun ajattelee mikä ilmaäärä menee siitä läpi. Onko se turhaa rahan hukkaan heittämistä?

Eikö tuossa ole jo riski että lautasten ja/tai niihin iv-putkien päiden pintaan tiivistyy kosteutta. Tämä kosteus sitten valuu/imeytyy "johonkin" sulaessaan?

Kyllähän 2kW saa nostettua tuloilman lämpötilan ihan "normilukemiin", sinuna pitäisin termostaatin asetettuna johonkin +7-10 vähintään.

Jani
« Viimeksi muokattu: 13.05.07 - klo:13:24 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Hewi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 49
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #8 : 13.07.07 - klo:16:21 »
Lainaus
Kannattaa suunnata katseet onnline rotor 360 konetta kohti... alle 1500 euroa. Tuloilman jälkilämmitys sähkövastuksella kuutiokoneessa on hulluutta (IMHO).
Mistä noita alle 1500e saa?

Poissa Malibra

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 269
  • IVT / C9 / 2x300m vaaka / 2003 / 260m2 / 800m3
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #9 : 13.07.07 - klo:17:50 »
Aivan mutulla sanoisin, että Onniselta  ;)

-Janne-

Poissa Hewi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 49
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #10 : 13.07.07 - klo:19:38 »
Lainaus
Aivan mutulla sanoisin, että Onniselta  ;)

-Janne-
Mutta eipä ne taida myydä yksityisille kuluttajille. Kai niitä joltain jälleenmyyjiltäkin alle 1500e pitäis saada, kun moni on mainostanut sellasia hintoja?

Poissa Malibra

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 269
  • IVT / C9 / 2x300m vaaka / 2003 / 260m2 / 800m3
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #11 : 14.07.07 - klo:10:30 »
Lähimmästä K-raudasta saat (varmaankin) tarjouksen rotorista  8)

-Janne-
« Viimeksi muokattu: 14.07.07 - klo:10:33 kirjoittanut Malibra »

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 070
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #12 : 14.07.07 - klo:14:46 »
Lähimmästä Hanakat liikkeestä kaveri nouti omansa.

ILP-foorumilla joku väitti että tukun alv 0% hinta on alle tonnin, että siitä tinkauseväät kauppaan.

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 682
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #13 : 15.07.07 - klo:09:50 »
Käyköhän roottoriin standardimalliston pussifiltterit, vai olisko siihen vain omien erikoismittojen mukaan tehdyt filtterit.    Siksi tärkeää, jos valmistus loppuu.

Kuka tietää vaihtoehtoisia filtterivalmistajia   tuohon koneeseem ?  
Mitä kokoa  rotorin filtterit  ja mitä maksaa alkuperäiset filtterit ?

http://www.google.fi/search?q=pussisuodattimet&hl=fi&start=20&sa=N
« Viimeksi muokattu: 28.10.07 - klo:09:19 kirjoittanut Tommy200 »

Poissa Hewi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 49
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #14 : 25.09.07 - klo:00:12 »
Nyt on Roottori hommattuna. Täytyy sanoa, että jouduin muutaman tarjouskyselyn lähettää ennen kuin alkoi olemaan hinnat kohillaan. Rautakauppahinnat olivat karvan alle 1700e. Hanakat liikkeissä hajonta oli merkittävä, sillä hinta oli liikkestä riippuen 2200e-1400e. Lopulta ostin laitteen paikallisesta kylpyhuonekalusteita myyvästä liikkeestä hintaan 1350e. Kyseinen liike ei edes normaalisti myy ilmanvaihtokoneita, mutta kun kerran sellaselle oli tarvetta, niin sellanen tilattiin Onniselta.

Poissa Salei

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
  • Tiili on rock
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #15 : 25.09.07 - klo:08:13 »
Lainaus
Nyt on Roottori hommattuna.

Kerrohan kokemuksia Roottorista jahka niitä tulee...

Mullakin iv-koneen hankinta kohta edessä ja Rotor vaikuttaa tällä hetkellä vahvimmalta vaihtoehdolta.

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 682
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #16 : 27.09.07 - klo:07:51 »
voisko  joku  mitata roottorin filtterikehysten mitat niin voi tutkia filttereiden saatavuutta katalogeista ?

Poissa Hexa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #17 : 27.10.07 - klo:19:03 »
Lainaus
Nyt tarvisi sitä rintama tietoa !!!!!!!

Olen uudisraivaajan poloinen joka päätyi maalämpöön. Tarkoituksena on myös liittää LTO-laitteen jälkilämmitys nestekiertoiseksi. Tänään kun olin Espoon messuilla niin Valloxin edustaja opasti painavin sanoin jälkilämmityksen sähkökäyttöiseksi.


Valloxilta on sittemmin tullut vesikiertoinen jälkilämmitysyksikkö myyntiin. Kysypä myyjältä uudestaan, voi olla että totuus onkin myyjän mielestä nyt toinen :-)

Poissa Hexa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: LTO-koneen jälkilämmitys ??????
« Vastaus #18 : 28.10.07 - klo:20:41 »
Mitä mieltä olette, jos maalämpöpumppu on osatehoille mitoitettu eli huiput sähköllä niin kannattaako ottaa suoraan sähköinen jälkilämmitin sen kalliimmaan vesikiertoisen sijaan ? Jälkimmäisessä on vielä kiertovesipumppu käyttämässä energiaa.

LTO ja tilpehöörit tulevat lämpimään tekniseen tilaan joten jäätymistä sinänsä ei tarvitse pelätä. LTO tod näk ILTO 440, Iloxair 99 Optima tai sitten sopivankokoinen Enervent.