Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Erilliset viilennyskennot  (Luettu 6775 kertaa)

Poissa n157472

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
Erilliset viilennyskennot
« : 01.10.07 - klo:11:25 »
Onko markkinoilla muita erillisiä viilennyskennoja kuin ILTO: http://www.ilto.fi/viilennyslaite

Entä onko viilennystehoissa (samalla ilmamäärällä) eroja?

Poissa Wroooom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
  • Vitocal300BWC110,0.5m3,2x150reikä,Pelican ACW-CG
Re: Erilliset viilennyskennot
« Vastaus #1 : 01.10.07 - klo:14:35 »
Viilennystehojen arvoista en osaa sanoa, mutta tässä vaihtoehto:
http://www.greentex.fi/web/docs/File/esitteet/Enervent/enervent_yleisesite.pdf
-Hyötyliikuntana harkkoja pinoon ;)

Poissa Hewi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 49
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Erilliset viilennyskennot
« Vastaus #2 : 01.10.07 - klo:15:47 »
Mä olen kanssa etsiny noita erillisiä kanavapattereita ja olen löytänyt ton Ilton lisäksi vain Iloxarin vastaavan.

100l/s ilmamäärällä Ilto mainitsee tehoksi 2,2kw ja Iloxair 1,8kW. Mutta ainakaan noiden esiteissä olevien ilmalämpötilaerojen mukaan noi tehot ei vastaa sailorin laskentakaavojen arvoja vastaavilla lämpötilaeroilla ja 100l/s ilmamäärällä. Eikä noita kahta tehoa voi muutenkaan vertailla suoraan toisiinsa, kun niissä on eri arvot nesteen lämpötilalle ja nesteen virtausnopeudelle.

Poissa n157472

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
Re: Erilliset viilennyskennot
« Vastaus #3 : 02.10.07 - klo:12:20 »
VEABilta löytyy monta kokovaihtoehtoa.http://www.scanoffice.fi/pdf/esite_veab_cwk.pdf
 Teho vertailu on tosiaan hankalaa kun mittaukset on tehty eri arvoilla. VEAB vaikuttaa olevan ainakin keveämpi. Tosin ILTO ilmoittaa painon nesteet sisällä 22kg.

Mahtaako jäähdytysteho muuttua oleellisesti jos IV koneen tulokanavaan laittaisi 2 viilennyskennoa sarjaan?! Eli maalämpöneste siis haaroitettaisiin kahteen patteriin. Onko jollain tietoa pattereiden ostohinnoista, kun valmista ei niihin suostu kommentoimaan?

Poissa Hewi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 49
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Erilliset viilennyskennot
« Vastaus #4 : 02.10.07 - klo:12:38 »
Tosta Iltosta olen saanut 660e tarjouksen. Tarjous sisälsi pelkän kennon.

Poissa Hewi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 49
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Erilliset viilennyskennot
« Vastaus #5 : 02.10.07 - klo:16:46 »
Tossa VEABin esitteessä olevat tehot vastaavat hyvn noihin sailorin  laskentataulukon tehoihin. Taitaa olla markkinointitehoja Ilton ja Iloxairin esitteissä, kun niissä on sen varran paremmat tehot.

Poissa n157472

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
Re: Erilliset viilennyskennot
« Vastaus #6 : 03.10.07 - klo:10:09 »
VEAB CWK 160-3-2,5 kanavajäähdytin maksaa 382 euroa (sis. alv 22 %). Enervent.

Tietysti jos Iltossa on monirivisempi kenno niin teho silloin nousee. Ilton paino täytettynä on ainakin aika suuri. VEABista ei ole tietoa. Entä jos VEABeja laittaisi pari sarjaan niin mikä teho silloin olisi?

Miten olette ko. kanavapattereita asentaneet tai aiotte asentaa? Itse olen ajatellut asentaa sen heti koneen jälkeen tuloputkeen. Tällöin vaan tuloputkeen joudutaan tekemään mutkia että kennon saa vaakatasoon. Kyseessä on 2krs talo ja kone alakerrassa ja patterin pitäisi vaikuttaa molempiin kerroksiin.
Jos patterin vie yläpohjaan niin silloin maapiirin keruunesteen paisuntasäiliö pitää olla vielä ylempänä ellei sitten käytä hieman hankalampaa kalvopaisunta-astiaa.

Jos käyttää kahta kennoa niin toisen voisi tietysti laittaa ylös ja toisen alas. Teholtaan paras olisi kuitenkin että kaikki ilmavirta kulkisi molempien kennojen läpi.