Talologgeri projekti vaikuttaa mielenkiintoiselta. Oliskos siihen mahdollista upottaa myös Nibe-osuus?
Lyhyesti ja ytimekkäästi. On. 
Jos haluat, niin esim. sellainen toimintamalli voisi olla ok, että kun saat jonkunlaisen python-koodin aikaiseksi, jolla saat jotain luettua Nibestä, niin voisin katsoa sitä sillä silmällä, että saisiko jo sen perusteella tehtyä Talologgeriin moduulin. Ehkä sen lisäksi myös pieni selvitys liikenteestä ja arvoista.
Tässä vähän sepustusta toiminnasta:
Datan keräyksessä olen käyttänyt apuna Husdatan Statlink ohjelmistoa, jonka sarjaportti-liikennettä olen monitoroinnut Serial Port Monitor-ohjelmalla.
Tätä liikennettä olen tulkannut käyttäen apuna
- Husdatan keräämää dataa
-Pumpun näytöltä hetkeä aikaisemmin otettuja arvoja
- Niben rekisteri dokua
Olen keräännyt tämän kaiken datan yhteen ekseliin, joka löytyy nyt täältä:
http://olammi.iki.fi/sw/taloLogger/mikkot_nibe.xls Ensimmäisellä välilehdellä on tulkattua lokia:
Pumpulta tuleva viesti voi olla seuraavanlainen
C0 0 7C 10 0 0 7C 0 1 1 DC 0 2 2D 0 3 35 0 4 3C 2D 0 F5 6 55 0 7C....
4 ensimmäistä tavua on jotakin otsikkotietoa, tavussa 5-6 on ensimmäisen rekisterin numero, tässä tapauksessa rekisteri nr 0 ja sen jälkeen rekisterin sisältö( hex--> dec) 07c--> 124 = pumpun tyyppi F1230/35/40.
Tavussa 10 ja 11 on rekisteri nr 1 sisältö: 1dc --> 476 = lämmin vesi 47.6 C astetta.
Rekisteri nr 2 sisältö on 2d --> 45 = alaraja lämmin vesi, 45 C astetta.
Rekisteri nr.3 sisältö on 35--> 53 = yläraja lämmin vesi , 53 C astetta.
Rekisteri nr.4 sisältö on 3c 2d --> 60 45 = lisä-lämminvesi menu 1.6 : 60 C ( 45 C ).
Viestin loppuosassa ei liene enää lisäinformaatiota.
Viestit eivät tule pumpulta automaattisesti vaan niitä pitää pyytää lähettämällä viesti 06, jolloin pumppu lähettää tiedot seuraavien rekistereiden sisällöstä. Nibessä viimeinen rekisteri on numero 60(hex), joten tämäntyyppisiä viestejä tulee yli 20 jotta saadaan kaikkien rekistereiden sisältö kertaalleen luettua.
Niben dokumentin mukaan tätä koodausta on käytetty ainakin seuraavissa malleissa:
F1120, F1130, F1135, F1140, F1220, F1230, F1235, F1240.
Niben dokumentti löytyy täältä:
http://www.nibe.se/Fastighetsguiden/Bergvarmepumpar/Extern-kommunikation/Modbusprotokoll/