Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Suorasähkö+2000litran varaaja  (Luettu 3393 kertaa)

Poissa Himpo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • Lämpöässä V-9 203 GT
Suorasähkö+2000litran varaaja
« : 03.03.08 - klo:00:06 »
Elikkäs lämmönlähteenä 2000litran varaaja joka lämpiää yösähköllä ja lattioissa vesikiertoinen putkisto. Neliöitä lämmitettävänä 139m2 ja pohja L-muotoinen. Osalta kohtaa korotettu sisäkatto. Varaava takka. Vettä meillä 4 henkisellä perheellä menee vuodessa n.150m3 ja sähköä pv 8000kwh ja yö 20000kwh. Nyt kun sähkön hinta nousi niin meidän sopimuksella n.2300€ vuosi.

Talo on Kastellin puurunkoinen tiilitalo. Itse olen pohtinut tuota että aika selvää kai on että tuo koko yöenergian määrä on sitä lämmityssähköä vaikka sunnuntaitkin menee yösähköllä. Moni on puhunut noista pienistä kulutuksista maalämmöllä mutta eikös tuo käyttövesi vaikuta myös siihen. ??

Nyt on mitta täysi ja uutta lämmitysmuotoa hakusessa. Maalämpö käynyt mielessä kun tontillakin olisi putkille mukavasti tilaa. Saisiko järjestelmän liitettyä tuohon vanhaan siten että varaaja säilyisi vai tulisko se juuri säästön takia purkaa, koska talomme varmaankin pärjäisi pienemmälläkin varaajalla. Tosin tuo poreamme imaisee mukavasti vettä, mutta se on ollut käytössä vain n. 2 x kk.

Laittakaa komennettia tulemaan, koska nyt minulla on vain myyntiedustajan puheet joiden mukaan tottakai maalämpö + 3 käyttäjän huhupuheet jotka eivät oikein ole olleet lämmön riittävyyden kanssa tyytyväisiä. Niistä en sen tarkemmin tiedä kun en ite asiaa ole kuullut, joten en niistä myöskään perusta. Joten käyttäjät, kertokaa mielipiteenne.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Re: Suorasähkö+2000litran varaaja
« Vastaus #1 : 03.03.08 - klo:09:13 »
Meillä on 115m2 talo ja alkujaan 1,2m3 varaaja yösähköllä+puukattilalla ja vesipatteri keskuslämmitys.Kulutuslukemat oli n 24000kwh/vuosi.Talo on rakennettu-89.Lisättiin maalämpö  -98.Ekowell EPT400 pelkkä maalämpöpumppu liitettiin entiseen varaajaan.Kattila ja sähkövastukset jäi varalle.Maalämpökoneen päälle hommattiin Ekowellin valmistama 150l käyttövesivaraaja ,se lämpenee koneen kuumakaasutulistuksella ja tarvittaessa käyttövesivaraajassa olevalla sähkövastuksella.Vanhan varaajan käyttövesikierukat jäi edelleen käyttöön,on nyt esilämmittiminä uudelle varaajalle.
Sikäli helppo asentaa kun MLP:ltä menee vanhaan varaajaan 4 putkea,muu lämmityssysteemi jäi ihan ennalleen.Voi olla että on jopa parempi kun käytössä on iso varaaja,pumppu käy aina tunnin ja seisomisjaksoon vaikuttaa kulutus.Jos on -25 pakkasta niin pumppu käy tunnin ja seisoo tunnin.Kesä aikaan pumppu käy parikertaa päivässä.Kokonaissähkön kulutus tipahti tasan puoleen,nyt on 10 vuoden aikana mennyt 12000kwh/v.Taloussähköä jotain 6000kwh ja lämmitykseen saman verran.Pumppu on erittäin hiljainen ja on toiminut ongelmitta ,luulen että harvahkot käyntijaksot pidentää kompressorin kestoikää.Että minusta ei vanhaa varaajaa kannata purkaa tms,lisää siihen maalämpökoneen muutamalla putkella,itse MLP kone voi olla eri paikassakin kuin varaaja,meillä on autotallin nurkassa.Tämä Ekowell vie lattiapinta-alaa 60X60 senttia ja kone on metrin korkuinen ja sen päällä on metrin varaaja.Rahallisesti sähköön menee nykyisillä hinnoilla 1200e/v.
En tiedä onko Ekowellin markkinointi kehittynyt kymmenen vuoden takaisesta mutta ainakin silloin piti pumppu ostaa "puoliväkisin".Eivät vastaa tarjouskyselyihin ja soittopyyntöihin,sitkeällä yrittämisellä sain viimein laitteet ostettua.Sillä halusin nimenomaan Ekowellin kun naapurissa oli samanlainen ja oli niin hiljainen käynti ja  kaikinpuolin luotettavan tuntuinen.Maksoi n 50000mk silloin
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m