Kompressorin käämien osuuden pystyy sähkärikin sanomaan aika tarkasti.Siellä moottorissa on 3kpl ihan samanlaista käämiä, 1kpl joka vaiheelle.Moottorin käydessä jokaisen käämin ottama virta pitäisi olla suht sama amppeereissa mitattuna ja toi amppeerimäärä pitää olla pienempi tai enintään sama kuin tyyppikilvessä merkitty nimellisvirta ja moottorisuojan säätöruuvilla aseteltu virta-arvo
Moottorisuojakytkin voi myös laukoa aiheettomasti,jos on asennettu din-kiskoon siten että ko suojan molemmin puolin on toinen komponentti ihan kiinni moottorisuojan sivussa.Esim moottorin kontaktori saattaa vanhetessaan alkaa lämpenemään enempi ja jos kontaktori on kiinni moottorisuojassa niin kontaktorin lämpö saattaa laukaista moottorisuojan aiheettomasti.Toi moottorisuoja kun tarkkaan ottaen ei mittaa virtaa suoraan vaan käyntivirran kehittämää lämpöä ja se ei ymmärrä mistä lämpö tulee vaan tekee laukaisun jos lämpö nousee liikaa.Nuo kojeet Din-kiskossa liikkuu sivulle että jos saa vaikka millin raon moottorisuojan molemmin puolin niin lämpö ei johdu viereisistä komponenteista.
Moottorisuojan laukaisumekanismi on myös melko herkkä ja saattaa vioittua ihan itsestään.
Moottorin käämien jäähdytys toimii ns imukaasujäähdytyksellä eli kompressorin läpi menevä kylmäaine ottaa moottorin käämeistäkin lämmöt talteen,muuta jäähdytystä ei noilla hermeettisesti suljetuilla moottoreille ole.
Kylmäainevajausta vahtii alapainepressostaatti ja korkeapainepressostaatti taas vahtii ettei paineet paase liian korkeiksi,nämä on ohjausvirtapiirissä eivätkä vaikuta moottorisuojakytkimeen.
Kokemustakin on kun 10 vuotta sitten sain Ekowellin käyntiin niin alkoi laukomaan moottorisuojaa vartin välein,olivat tehtaalla laittaneet moottorisuojan moottorikontaktoriin kiinni ja tästä siirtyvä lämpö laukoi moottorisuojaa, vika hävivi kun sain pienen ilmavälin moottorisuojan molemmin puolin.
Että pihtiamppeerimittarilla moottorin käydessä mittaamalla näkee aika tarkkaan mika on käämien tilanne,lisäksi on joukko muita juttuja mitkä voi aiheuttaa moottorisuojan laukomisen ja jotka sähkäri voi helposti tarkistaa.
On meinaan sekin vähän noloa jos vaihtaa uuden kompuran ja moottorisuoja laukoo edelleen.
