Onhan tuo kai ihan mahdollista kun syvä kaivo porataan, että muuttaa pohjaveden kulkua kun puhkoo vesisuonia ja sitä kautta muodostaa uusia yhteyksiä, joiden kautta vesi virtaa helpommin kuin vanhojen.
Mun naapuri rakensi erittäin märälle savitontille ja ongelmana oli enemminkin liika kosteus. Talojen rungot tosin rakennettiin vuoden sisällä toisistaan eli voipi olla, että on suuremmilta osin naapurin salaojituksen ansiota, mutta hänen tonttinsa on kuitenkin todella paljon kuivempi kuin alunperin. Mulla siis 100m kaivo n. 15m tontin rajasta. Lisäksi ainakin kolmella muullakin naapurilla on maalämpö porakaivolla.
Aika mutupohjalta näissä kuitenkin aina mennään. Kerran kun olin GTK:lla käymässä niin kyselin tutkijoilta, että mites tuon kallioon lämmön varastoimisen kanssa (siis pohjavesien virtauksen kannalta) niin olivat kyllä sitä mieltä, että kokeilemalla selviää. Eli aika hankala sitä on suuntaan tai toiseen osoittaa, mistä se kuivuminen johtuu... Voipi olla vaikka ihan normaalia sademäärän/lämpötilan vaihtelua...