Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Keruupiiri vuotaa ??!!  (Luettu 11642 kertaa)

Poissa grizzly

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Geopro GS 75, maaputkea 400m, Talo 175m2
Keruupiiri vuotaa ??!!
« : 21.07.10 - klo:15:50 »
Hei Hei Hei !!

Maalämmön keruupiiri (vaaka) on alkanut ilmeisesti vuotamaan.
Oon joutunut lisäämään nestettä pari kertaa nyt kevään ja kesän aikana (n 1-2 litraa / kk).

Minulla on siniraita putkistoa maassa 400m ja siinä on 200 metrin kohdalla liitos (muistaakseni messinki). Onneksi olen laittanut mitat liitoskohdan löytämiseksi ylös..

Millä ihmeellä tuon vuotokohdan saa selville etukäteen ettei tarvisi turhaan kaivella ja MILLÄ SAAN LIITOKSEN PITÄMÄÄN ?  Talo on just 5v. vanha joten ei viitsisi kaivella 5 v. välein.

ANTAKAA NEUVOJA JOTKA OLETTE ASIAN KANSSA TOUHUNNEET ENEMMÄN ETTÄ MITEN MINUN KANNATTAISI TOIMIA.

Kiitos jo etukäteen !

Grizzly
Grizzly

Raid

• Vieras
Re: Keruupiiri vuotaa ??!!
« Vastaus #1 : 21.07.10 - klo:22:45 »
Seuraile vielä kulutusta, itselläni kului 5 vuotta ja jouduin aina silloin tällöin lisäilemään.  Lämpölaajeneminen putkistossa tekee myös lisää tilaa näin keväisin ja litkua tarvitaan lisä.Taas talvella saattaa tulla ylimääräiset pois kun maa jäähtyy 2-3 asteen paikkeille.  Jos on vuoto niin liuoksen haju ehkä voi haistaa tyynellä ilmalla vuotokohdassa. Tuo 2-3 litraa on niin pieni määärä että sillä ei vielä mitään vuotokohtaa löydy.

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #2 : 22.07.10 - klo:06:25 »
Jos keruupiiri on asennettu ja ilmattu hyvin niin nestettä ei tarvitse lisäillä. Minulla n. 400m keruupiiri savimaassa johon ei ole tarvinnut kertaakaan lisäillä nestettä käyttöönoton jälkeen, järjestelmä otettu käyttöön 2002.

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #3 : 22.07.10 - klo:16:58 »
Meillä yrittelin keruupiiriin saada pientä ylipainetta pumpun asennuksen jälkeen.
Meni jotenkin silleen että talviaikaan paine pysyi jossain 0,5bar tienoilla mutta keväällä kun ilmat lämpeni niin paineet laski nollaan.
Jonkun vuoden yrittelin keruupiiriä paineistaa mutta eipä tullut kummemmaksi.
Annoin  sitten keruupiirin olla paineettomana kun toimi normaalisti niinkin.
Muistaakseni toissavuonna kokeilin taas paineistusta ja nyt on parivuotta paine säilynyt.
Ehkä siellä keruupiirissä tai maakerroksissa tapahtuu jonkinlaista mekaanista lämpölaajenemista tms liikettä varsinkin alkuvuosina.
« Viimeksi muokattu: 22.07.10 - klo:16:59 kirjoittanut mattiolavi »
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa sam68

• Konkari
« Vastaus #4 : 22.07.10 - klo:17:16 »
Lainaus
Hei Hei Hei !!

Maalämmön keruupiiri (vaaka) on alkanut ilmeisesti vuotamaan.
Oon joutunut lisäämään nestettä pari kertaa nyt kevään ja kesän aikana (n 1-2 litraa / kk).

Minulla on siniraita putkistoa maassa 400m ja siinä on 200 metrin kohdalla liitos (muistaakseni messinki). Onneksi olen laittanut mitat liitoskohdan löytämiseksi ylös..

Millä ihmeellä tuon vuotokohdan saa selville etukäteen ettei tarvisi turhaan kaivella ja MILLÄ SAAN LIITOKSEN PITÄMÄÄN ?  Talo on just 5v. vanha joten ei viitsisi kaivella 5 v. välein.

ANTAKAA NEUVOJA JOTKA OLETTE ASIAN KANSSA TOUHUNNEET ENEMMÄN ETTÄ MITEN MINUN KANNATTAISI TOIMIA.

Kiitos jo etukäteen !

Grizzly

Epäilen mutterin halkeamista keruupiiristä. Ei se liitin siellä pellossa vuoda tuossa ajassa jos liitos on tehty huolella/tukiholkeilla. Yleensäkkään tuossa muoviputkessa ei kannata käyttää kuin hitsattavia osia ja niillä tuo korjaus jos korjattavaa on.
Kun tuo halkeama kasvaa alkaa viikonloppujuoma haista reippaammin eli sinne pumpun luo vaan nuuhkimaan  8-)
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa grizzly

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #5 : 24.07.10 - klo:20:37 »
Pumpulla ei viinakset haiskahda. minun mielestä se 50% seos ei haise muutenkaan kovinpaljoa kun olen sitä lisäillyt.
Epäilen että se pellossa oleva liitoskohta siellä vuotaa (mutteri halki..). Mutta tietääppä se varmaksi ja että paheneeko tilanne taas ensimaaliskuussa kun maa on umpijäässä ja korjaus / paikan kaivaminen auki on tosihankalaa. Niin että avaisikohan kohdan nyt sulanmaan aikaan ja uusis liitoksen. Aikaisemmat 3 talvea on mennyt ilman että mitään lisäyksiä olisi tarvinnut tehdä joten jotakin siellä on tapahtunut..  
Niin mikähän liitostapa ja millä liittimillä olisi varmin tapa uusimiseen että kestäisi seuraavat 50v ??
Grizzly

Poissa grizzly

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #6 : 26.07.10 - klo:21:24 »
Niin mikähän liitostapa ja millä liittimillä olisi varmin tapa uusimiseen että kestäisi seuraavat 50v ??  

Olis hyvä saada varmaa tietoa, että sais kerralla nyt asian kuntoon. Jotenkin ei nuo liikkeiden kaikki "ammattilaiset" enään vakuuta"..  :-/
Grizzly

justus01

• Vieras
« Vastaus #7 : 28.07.10 - klo:08:21 »
Ihan näin vinkkinä uuden maapiirin asennusta suunnitteleville, että ainakin Meltex:n siniraitaa saa rautakaupan kautta tilattua (suoraan tehtaalta) sen mittaisi rullina kuin haluaa. Ei tarvitse tehdä liitoksia peltoon.

Poissa grizzly

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #8 : 28.07.10 - klo:23:24 »
Lainaus
Ihan näin vinkkinä uuden maapiirin asennusta suunnitteleville, että ainakin Meltex:n siniraitaa saa rautakaupan kautta tilattua (suoraan tehtaalta) sen mittaisi rullina kuin haluaa. Ei tarvitse tehdä liitoksia peltoon.

Juu. Meillä vedettiin putket kertakaivuulla leveällä kauhalla. Molemmille reunoille purettiin kahelta kelalta siniraitaa ja lopussa tehtiin liitos. Jos molempia putkia ei ois vedetty samaa vauhtia kaivun kanssa olis maat vyöryny välillä. Nyt en kuitenkaan tekisi samaa hommaa vaan kaivattaisin mieluummin vaikka kapeammalla kauhalla ja vetäisin yhtä pitkää putkea ristiinrastiin ilman liitoksia.  

MUTTA PERUS KYSYMYKSEENI KAIPAISIN FOORUMILTA TIETOA.
Millä putkiliitoksilla (materiaalit / mallit / tuotemerkit) kannattaisi tehdä mahdollinen uusintaliitos maakiertoputkeen joka on siniraitaa.
Grizzly

Poissa sam68

• Konkari
« Vastaus #9 : 29.07.10 - klo:06:57 »
Muovihitsauslaitteilla saat 100%:n varman liitoksen kun se tehdään huolella. Muuten jää kysymysmerkkejä ilmaan..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

justus01

• Vieras
« Vastaus #10 : 03.08.10 - klo:09:04 »
Lainaus
Lainaus

Juu. Meillä vedettiin putket kertakaivuulla leveällä kauhalla. Molemmille reunoille purettiin kahelta kelalta siniraitaa ja lopussa tehtiin liitos. Jos molempia putkia ei ois vedetty samaa vauhtia kaivun kanssa olis maat vyöryny välillä. Nyt en kuitenkaan tekisi samaa hommaa vaan kaivattaisin mieluummin vaikka kapeammalla kauhalla ja vetäisin yhtä pitkää putkea ristiinrastiin ilman liitoksia.  

MUTTA PERUS KYSYMYKSEENI KAIPAISIN FOORUMILTA TIETOA.
Millä putkiliitoksilla (materiaalit / mallit / tuotemerkit) kannattaisi tehdä mahdollinen uusintaliitos maakiertoputkeen joka on siniraitaa.

Meilläkin kaivettiin leveällä kauhalla kanssa, mutta siten että saman lenkin meno kaivannon toisessa reunassa ja paluu toisessa reunassa.
Kummankin putkikelan päät vietiin tekniseen tilaan sisälle ja kytkettiin siellä yhteen.