Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Porareiän puhdistuksesta ja vesipainehalkaisusta  (Luettu 6978 kertaa)

Poissa Samueli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Lueskelin tässä erästä vanhaa ketjua (http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=3969), jossa muun ohessa pienenä sivuraiteena sivuttiin porareiän puhdistusta.

Mikähän on tämän päivän käsitys asiasta: onko itsestään selvää, että pelkän lämpökaivon porareikä myös puhdistetaan? Kauanko tuommoinen puhdistus mahtaa kestää (jos sellainen tulee tehdä) ja mistä sen tietää, että onko se nyt riittävästi puhdistettu? Ilmeisesti puhdistuksen pitäisi sisältyä jo porauksen metrihintaan?

Entä onko rakentajalla mitään eväitä päätellä itse sitä, että pitääkö reiälle tehdä vesipainehalkaisu vai onko veden tuotto riittävä? Porarien kuvittelisin pyrkivän välttämään vesipainehalkaisua ellei tarve ole täysin ilmeinen, koska sehän lisää työtä ja porarin kustannuksia (jos halkaisu on luvattu tehdä "tarvittaessa" samaan hintaan).

Eli onko jotain tapaa vakuuttua itse siitä, että onko vedentuotto riittävä vai pitääkö ryhtyä vaatimaan vastahakoista poraria ryhtymään lisätoimiin?
« Viimeksi muokattu: 04.11.12 - klo:21:30 kirjoittanut Forum Admin »

Poissa jake358

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • " Elämä on ihmisen parasta aikaa "
Re: Porareiän puhdistuksesta ja vesipainehalkaisusta
« Vastaus #1 : 26.03.09 - klo:20:09 »
Käsitteellä porakaivon puhdistus saatetaan tarkoittaa kahta eri asiaa, kaivon karkeaa puhdistusta kaikesta irtonaisesta porausjätteestä ja puhdistuspumppauksesta jolla pumpataan aluksi "likainen" vesi pois ennen varsinaisen porakaivopumpun asennusta. Tämä on mutua koska itse seurasin vierestä kun omalle tontille porattiin sekä vesi- että lämpökaivo 2008 keväällä.

Karkea puhdistus ei kauaa kestä tai se oikeastaan riippuu kaivon tuotosta. Jos tuotto on runsas toimenpide on varsin nopea ja toisinpäin. Käytännössä kaivoon annetaan tulla vettä jonkun aikaa ja sitten lasketaan pora lähes pohjaan ja paineet päälle ja sieltä se moska tulee "itsestään" pois. Tätä tehtiin ainakin omalla kohdalla niin monta kertaa kuin vesi kirkastui. Tästä vaiheesta saatetaan tinkiä jos ei ole itse paikalla. Itse seisoin vieressä ja saattaa olla että sillä oli vaikusta. Varsinainen vesikaivon puhdistuspumppaus tehtiin seuraavana päivänä kun porasivat lämpökaivoa. Samalla mitattiin tuotto. Puhdistuspumppausta tehtiin reilu viisi tuntia. Vesi oli aivan kirkasta jo 30 min pumppauksen jälkeen. Tähän varmaan vaikutti varmasti edellisenä päivänä tehty karkea puhdistus.

Lämpökaivon kohdalla tehtiin vain karkea puhdistus koska vettä ei ole tarkoitus pumpata ja tuottoa ei tarvitse mitat muutenkaan koska kaivo täyttyi kuusi metriä  vajaksi koko reiästä.

Mielestäni tuollaiset puhdistukset pitää sisältyä hintaan. Riittävä puhdistus on varmaan tyyliin silmämääräinen tarkkailu onko vesi kirkasta/sameaa. Tuotosta, oma porari antoi tuottotakuun 1000l/vrk, ja pumppauksessa todettiin että tuotto oli 1500l/h eli valtava. Metrihinta muistaakseni 30€/m ja reiän loppuhalkaisija 135 mm.

Ko yritys kertoi "faktan" että eivät poraa yli 70 m syvää vesiporakaivoa. Jos vettä ei tule tehdään paineaukaisu ja jos sekään ei auta niin sitten tehdään uusi reikä. Kerroin vain että naapuriin tehtiin 109 m syvä kaivo ilman aukaisua, totesivat vain että naapuria huijattiin. Halpa metrihinta kompensoidaan syvällä reiällä. Laskeskelin että vaikka meille olisi tarvinnut tehdä paineaukaisu 70m kohdalla hinta olisi ollut halvempi kuin naapurilla joka metsästi halvinta mahdollista.

Thermia Diplomat Optimum 8 kW 158m aktiivista