Tulin takaisin raportoimaan että en pyytänytkään putkaria takuukäynnille (tai sovittiin kyllä mutta keksin toisen homman putkarille --> oli tarkoitus hoitaa ilmaus toisen homman kanssa).
Parin viikon valohoito näytti auttavan. En siis kertakaikkiaan ymmärrä. Olimme levyttämässä yläkerrassa makuuhuonetta, jonka johdosta olin laittanut kellarista yläkerran nousumenojohdon kiinni. Paluujohdossa oli sulkuventtiili niin jumissa että se jäi auki. Eipä hetkeäkään kun vaimo sanoi että yläkerran patterit lotisevat. Minä ilmaamaan niitä ja kyllä aika reippaasti ilmaa ulos tulikin.
En hoksannut mennä kuuntelemaan pumpun XL1 - UKV putkea kuin vasta myöhemmin. Sieltä oli lotina kokonaan kadonnut. Ei edes 100% kiertovesipumpun nopeudella jolla putki oli tasan lotissut joka kerta.
Mitä kettua sanoi epätietoinen. Auttoiko:
- Valohoito, eli ilmakupla olisi issekseen ryöminyt pois pumppu-UKV putkesta (korkein kohta pannuhuoneessa.)
- Noin puolen patteriverkoston sulkeminen ja sekin vain osittain (vrt. jumissa ollut yläkerran paluuputken sulkuventtiili).
- Kupla lymyilee nyt jossain toisessa kohtaa joka ei aiheuta lotinaa pumppu-UKV putken hujakoilla
?
Jotenkin olen taipuvainen uskomaan että se minun alkuperäinen ilmakupla löytyi kuin löytyikin yläkerrasta, mutta tajunta ei riitä ymmärtämään miten se pääsi pois sieltä pannuhuoneen korkeimmasta putken pätkästä.