Tällä hetkellä talon ja autotallin lattialämmitykset ovat samassa piirissä. Kummassakaan rakennuksessa ei ole huonetermostaatteja ja menoveden lämpötilan hienosäätö hoidetaan olohuoneessa olevalla huoneanturilla. Varaajaa tai ylimääräistä kiertovesipumppua lämmityspiireissä ei ole.
Autotallin matalampi sisälämpötila on hoidettu virtauksia kuristamalla. Autotallissa on yhteensä neljä lattialämmityspiiriä. Pumppu on Nibe1217, joka ei pysty ohjaamaan kahta lämmityspiiriä.
Virtaukset ovat autotallissa aika pienet, kun sisälämpötila on noin 10C. Rakennusaikana nosto-oven edessä oleva piiri jäätyi, mutta onneksi vaurioita ei syntynyt. Tämän vuoksi hirvittää putkien uudelleen jäätyminen ja haluaisin saada putkiin kovemman virtauksen sisälämpötilan nousematta eli menoveden lämpötilaa pitäisi tiputtaa.
Sain käsiini käytetyn kiertovesipumpun, oumanin ja siihen kuuluvan shuntin. Olen alannut suunnittelemaan, jos tuon asentaisi autotallin lattialämmityspiiriin. Eli pumppua ohjattaisiin talon tarpeiden mukaan ja menovesi menisi sellaisenaan taloon, mutta ouman tiputtaisi menoveden lämpötilaa autotalliin sopivaksi. Virtauksia ei tarvitsisi tällöin juurikaan kuristaa. Tuohonhan riittäisi myös käsisäätöinen shuntti, jolla tiputettaisiin menoveden lämpötilaa noin 50%. Mutta kun tommonen ouman löytyy, kai se kannattaisi hyödyntää tässä projektissa.
Toisinaan joudun nostamaan hetkellisesti (muutamaksi päiväksi) autotallin lämpötilaa, mikä on aika hankalaa käsisäätöisillä piireillä; tai siis ainakin lämpötilan palauttaminen. Tähänkin olisi oumanista ja autotallissa olevasti huoneanturista apua.
Pohdiskelin muutamia asioita, joihin tarvitsisin neuvoa.
1. Mitenkä kytkentä tehdään niin, ettei synny ongelmia käyttöveden tekemisen aikana? Tällöinhän mlp:n oma kiertovesipumppu sirtää vettä kaksoisvaipan läpi. Periaatteessa autotallin kiertovesipumppu alkaisi pyörittämään talonkin lämmityspiirissä vettä väärin päin. Onko tästä erityistä hattaa? Periaateessahan tuo olisi hyvä toiminnallisuus LTOn vesipatteria ajatellen.
2. Kun pakkanen kiristyy, nykyisessäkin järjestelmässä pakkaa sisälämpötila notkahtaa hetkellisesti. Tässä uudessa kytkennässä tilanne pahenisi ennestään, koska autotallin sisälämmönkin tippuessa, shuntti avautuisi enenmmän ja se "varastaisi" enemmän lämpöä talolta. Eli tallin lämpötila varmaankin tasaantuisi, mutta talon lämpötila korjaantuisi hitaammin. Tätä voisi yrittää korjata lisäämällä viivettä autotallin lämmönsäätöön.
3. Olen miettinyt sellaistakin hassua ajatusta, että autotallin menovesi otettaisin talon paluusta. Tämä sen vuoksi, ettei käytettäisi liian lämmintä menovettä shuttaukseen ja saataisiin mlp:lle isompi meno-paluu -erotus. Parantaisiko tämä hyötysuhdetta?
4. Onko jotain parempaa keinoa autotallin lämmönsäätöön?