Tämä ääni tulee jostain syystä aina "yllätyksenä"
Suurin syy siihen on kun moni myyjä valehtelee vertaamalla pumppua jääkaappiin...
Kyllä siinä pitäisi maalaisjärjenkin sanoa että ihan eri äänenmäärässä pyöritään kun jääkaapin kompurassa on noin 500 watin moottori ja pumpun kompurassa noin 5 kilowatin moottori... eihän äänet voi mitenkään olla samaa luokkaa.
Asiaa ei auta se että pumppu asennetaan makuuhuoneen seinän taakse tai vastaavaan paikkaan. (arkkitehtien pitäisi pikkuisen ajatella mitä piirtää)
Asentaja voi lisätä pumpun ääntä monella tavalla (eli huonolla asennuksella)
Muutama perusohje joiden mukaan olen itse pumppuja asentanut:
Pumppu aina vatupassin kanssa suoraan ja jokaiselle jalalle yhtä paljon painoa.
(jos ennen valua on tiedossa että taloon tulee lämpöpumppu niin sille valetaan peti joka on irti muusta lattiavalusta ja tilaan johon se sijoitetaan laitetaan tuplat kipsilevyt)
pumpusta lähtevät putket ei saa olla jännityksessä vaan liittimien on pysyttävä paikallaan vaikka kiristysmutteri avataan
Kytkentäputkissa käytän aina joustavaa liitosputkea, samanlaista kuin pesukoneen kytkentäletku mutta DN25 kokoisena (jos sellaista ei ole niin esim. upolet tai vastaava muoviputki on välttävä)
Seinään tulevat ensimmäiset kannakkeet kumilla varustettuja
ps.
Myyjä (laitetoimittaja) on aina ensisijaisesti vastuussa myymästään tuotteesta, jos myyjä on antanut väärää tietoa pumpun äänistä niin ensisijaisesti hän sen asian myös korjaa, eipä tehtaalta asian korjaamista mielestäni kovin paljoa voi vaatia... sen vuoksi itse en myy yhtään pumppua (enkä paljon muitakaan koneita), asennan vaan