Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Miten säädän eri piirien lämpötilat?  (Luettu 5456 kertaa)

Poissa untuvikko

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 62
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Miten säädän eri piirien lämpötilat?
« : 25.08.09 - klo:15:25 »
Esitän nyt ehkä vähän hölmöjä kysymyksiä, mutta kun ei ole muutakaan paikkaa mistä kysellä. Yritin etsiä täältä ja muualtakin tietoa, mutten löytänyt. Mulla on taloa siis lämmittämässä carrier 30NQC7 maalämpöpumppu. Ihmettelen tässä nyt vaan sitä, että kun täältä löytyy kolme eri jakotukkia lattialämmitykseen: kosteat tilat/muu talo/autotalli. Niin saako noita jotenkin erikseen säädettyä pumpulta?

Tarkoitan siis sitä, että kun kesällä lattialämmitystä ei tarvita muualla kuin kosteissa tiloissa, niin mitenkä minä sen teen? Saanko pumpulta jotenkin suljettua muun talon ja autotallin lämmityksen, mutta kosteissa tiloissa silti kiertäisi lämmin vesi lattioissa?

Nyt pumpussa on kesätoiminto päällä. Tarkoittaako se, ettei koko systeemissä nyt lämmitetä lattioita ollenkaan vai mitä?
Pumppuna Carrier 30NQE7XP

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Miten säädän eri piirien lämpötilat?
« Vastaus #1 : 25.08.09 - klo:19:07 »
Lainaus
Mulla on taloa siis lämmittämässä carrier 30NQC7 maalämpöpumppu. Ihmettelen tässä nyt vaan sitä, että kun täältä löytyy kolme eri jakotukkia lattialämmitykseen: kosteat tilat/muu talo/autotalli. Niin saako noita jotenkin erikseen säädettyä pumpulta?

Tarkoitan siis sitä, että kun kesällä lattialämmitystä ei tarvita muualla kuin kosteissa tiloissa, niin mitenkä minä sen teen? Saanko pumpulta jotenkin suljettua muun talon ja autotallin lämmityksen, mutta kosteissa tiloissa silti kiertäisi lämmin vesi lattioissa?

Nyt pumpussa on kesätoiminto päällä. Tarkoittaako se, ettei koko systeemissä nyt lämmitetä lattioita ollenkaan vai mitä?

Mulla C9 ja juuri "projektoituna" (ostin avaimet käteen, joten lähinnä vain päällepäsmäsin.

Muutama selvennys auttaisi auttamaan:
 - Onlo sulla lattialämpö (betoni vai kevyt) vai patteritalo / onko puskurivaraajaa (ks. manuaalin sivu 56 / "C12")?
 - Onko sinulla asennettu vain yksi piiri? Jos et muuten tiedä (näet koneen päällä olevasta kytkennästä, katso näkyykö sinulla valikossa 3.4 "Lämpötilan lukeminen Shunttik. esit. GT4" tai
Lainaus
1.4 Lämpökäyrän kytkentäerotus 5º
1.5 Shunt öka/minska 4
1.6 Shuntin hienosäätö 0º
1.7 Shunttikäyrän asetus 0º
1.8 Shunttikäyrä neutraalialue 3º
1.9 Shunttikäyrä maks. GT4:llä 60º
.

Kesätoiminto tarkoittaa, että MLP:n lämmitys poispäältä (ja P1 pois päältä eli LL-kierto pois päältä, vain LKV tuotto päällä), tason voit saatää parametrissa
Lainaus
1.14 "Kesäkytkennän asetus" (oletus 18º)

Jos ei puskurivaraajaa/betonilaattaa, markätila-kesäkäyttö saattaa olla kyseenalaista (liian pieni lämpökapasiteetti / sitä kuulluisaa pätkäkäyntiä  ;) )

MLP ei säädä sun tukkeja, vaan se on tehtävä erikseen (tai laitettava taloon lisää älyä  8-) .

Lopputulema (oletus LL, 1-piiri, haluat edelleen käyttää kesä-lämmitystä
 - Säädä 1.14 riittävän ylös
 - Sulje autotallin ja muun tilan tukit (ja merkkaa sitä ennen venttiilien asennot ylös, jotta saat samaan asentoon syksyllä  ;) )
 - Avaa märkätilat täysin auki  (ja merkkaa sitä ennen venttiilien asennot ylös, jotta saat samaan asentoon syksyllä  ;) )
 - Tarkasta, että "lämmityspiirin minimivirtaus voidaan taata", köyttöohje sivu 56
    helppo tapa: Tarkasta, mikä on meno ja paluu-anturien arvot (kum MLP käy)
        Jos GT8:n ja GT9:n lämpöero yli 13 C, MLP trippaa (tätä ei tapahdu, jos Lämpöpumpun on kytketty ohituksella varustettuun lämmitysjärjestelmään (sivu 56). MLP:ssä liian pieni virtaus => avaa joku venttiili lisää (jos ei ohitusta).
Lainaus
Lämpötilan lukeminen
Paluu LJ GT1

Lämpötilan lukeminen
Lämpöjohto Ulos GT8

Lämpötilan lukeminen
LJ paluu GT9

 - Kellota käyntiaika / sykli (tästä ollaan sen verrran herkkänä tällä foorumilla, että parempi, että itse olen  :-X
 - Joissain taloissa kannattaa pudottaa P1-pumpun (LL-piiri) pumpun asentoa pienimmälle (koska vain osa piiristä köytössä) - tämä varsinki, jos ohituspiiri asennettu

Toivottavasti auttoi...

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Miten säädän eri piirien lämpötilat?
« Vastaus #2 : 25.08.09 - klo:19:19 »
Asennus-, käyttö- ja hoito-ohje Manuaali pff:nä, johon viittasin (IVT ja Carrier täysin sama laite, vain REGO-näyttö eri näköinen)
http://www.matris.composer.fi/images/greenlinehtplus_fi_2.1.pdf

Cntl-F (find) huomattavasti helponpaa kun paperikopiosta  :)

Poissa untuvikko

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 62
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Miten säädän eri piirien lämpötilat?
« Vastaus #3 : 25.08.09 - klo:21:53 »
Lainaus


Muutama selvennys auttaisi auttamaan:
 - Onlo sulla lattialämpö (betoni vai kevyt) vai patteritalo / onko puskurivaraajaa (ks. manuaalin sivu 56 / "C12")?
 - Onko sinulla asennettu vain yksi piiri?

Toivottavasti auttoi...

Lattialämpö ja paksu betonilaatta.
Jos puskurivaraaja nyt tarkoittaa erillistä lämminvesivaraajaa, niin meillä on 350L:n erillinen varaaja siinä pumpun vieressä.
Toi piiri-juttu mun pitää vielä katsoa tarkemmin. En nyt tähän hätään sitä ehtinyt vielä tutkia.

Mutta kiitos, autoit kyllä. Nyt käsitän, etten minä sieltä pumpulta noita piirejä saa säädettyä, vaan pitää ihan käsin sitten väännellä jakotukeilta. Selvensi paljon.  :)

En nyt kylläkään ala heti mitään väännellä, ettei mene kaikki sekaisin, mutta nyt tiedän, mistä pitää lähteä liikkeelle jos aikoo säätöjä tuon asian suhteen tehdä.
Pumppuna Carrier 30NQE7XP

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Miten säädän eri piirien lämpötilat?
« Vastaus #4 : 26.08.09 - klo:05:49 »
Toinenkin asia unohtui  :( (oletan edelleen että vain yksi piiri)

Vaikka laitat kesäasennon rajan ylöspäin, joudut vielä säätämään lämpökäyrää sopivasti (ainakin 20 C arvo). Muuten KPH:ssa kiertää vain lämmittämätön vesi, joka ei ollut sun tarkoitus....

Itse kokeilisin säätöpuolella:
 - lisää muutama aste hienosäätöön
Lainaus
1.2 Hienosäätö lämpök. 0º
- lisää kytkentäerotusta "sopivasti"
Lainaus
1.4 Lämpökäyrän kytkentäerotus 5º

Itse kokeilisin aluksi:
 - 1.2 3 astetta lisää
 - 1.4 3-4 astetta (mutta korkeintaan 2x(hienosäädön muutos) - 2 C  8-) )

Em. muunnos-ajattelu (illan -2 vähennystä näytti toimivan meillä, kun testasin tällä hetkellä talon vastetta eri asetuksilla 15-20 asteen vrk-keskilämmöillä (koko talo)

Ja ei olisi suljettu pois sekään, että korvaat kesäkaudella ulkoanturin vastuspotikalla, ja valehtele MLP:lle että koko-ajan ulkona esin 15 C :D
Lainaus
Anturitaulukko
Taulukossa näkyvät kaikkien anturien
resistanssit eri lämpötiloissa.
Lämpötila (ºC) k[ch937]
15 7.370
20 5.870
25 4.700

Lopuksi: ehkä viisaammat tietää, mitä pumppu tekee yli 20 ast lämmöllä (manuaalin käyrä loppuu siihen). Tai ehkä joku voisi ehdottaa MLP ohjaustavan muutosta (maagiset A B, C... ohjaustavat) huoltajan valikossa. Itse en koskisi, mutta se ei pelaa joka pelkää  ;D

Kun koko prosedurin on käynyt läpi kerran (ja merkannut muutokset ylös), seuraavana kerta / palautus onkin sitten "vain" jakotukkien säätö ja parametrit - ei niin paha kun luulisi :)

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Miten säädän eri piirien lämpötilat?
« Vastaus #5 : 26.08.09 - klo:05:54 »
Lainaus
Lattialämpö ja paksu betonilaatta.
Jos puskurivaraaja nyt tarkoittaa erillistä lämminvesivaraajaa, niin meillä on 350L:n erillinen varaaja siinä pumpun vieressä.

Puskurivaraaja olisi LL-piirissä, mutta koska betonia, tuskin laitettu.

Jos erillisvaraaja, pumppusi malli lienee E7 (C7:ssä integoitu 185l varaaja). Säädöt ja ohjeet edelleen samat (pl. mahdollinen toinen piiri).