Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Säätö sisä- tai ulkomittarilla ?  (Luettu 5196 kertaa)

Poissa ivt7-09

• Täysjäsen
  • IVT C7HT+ Kaivo 140m, 215m2, -63 valm. puutalo
Säätö sisä- tai ulkomittarilla ?
« : 12.03.09 - klo:20:39 »
Kuinka paljon ihmisillä on käytössä huoneanturi Lämpöpumpun ohjaamiseen? Vai onko talon ulkoseinään asennettu ulkoanturi se yleisin tapa säätää sisälämpötila oikeaksi? Meikäläisellä on IVT Greenline HT+7. Eräs kaveri, joka kävi tutstumassa laitteistoomme vaan sanoi, että kyllä huoneanturi pitäisi olla!

Poissa Matti

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Säätö sisä- tai ulkomittarilla ?
« Vastaus #1 : 13.03.09 - klo:09:50 »
Minulla on termostaatit joka huoneessa, mutta kun niiden toimilaitteiden asentaminen vähän viivästyi, niin nyt on sitten pari talvea asuttu pelkän ulkoanturin ohjaamana.
Ainoastaan olohuoneessa on keskilattian kierrossa se toimilaite paikoillaan. Se kierto lähtee päälle vähän yli -20 asteen pakkasella.
Eli homma toimii aivan hyvin ilman huonetermostaatteja.
En oikein tiedä pitäiskö ne laitteet laittaa paikoilleen? Mitä siitä hyötys?

Poissa TomiN

• Täysjäsen
  • Geopro SH13+SHAK1002 porskuttamassa
« Vastaus #2 : 13.03.09 - klo:10:06 »
Lainaus
Minulla on termostaatit joka huoneessa, mutta kun niiden toimilaitteiden asentaminen vähän viivästyi, niin nyt on sitten pari talvea asuttu pelkän ulkoanturin ohjaamana.
Ainoastaan olohuoneessa on keskilattian kierrossa se toimilaite paikoillaan. Se kierto lähtee päälle vähän yli -20 asteen pakkasella.
Eli homma toimii aivan hyvin ilman huonetermostaatteja.
En oikein tiedä pitäiskö ne laitteet laittaa paikoilleen? Mitä siitä hyötys?

Lattialämmityksen ja maalämpöpumpun termostaatit ovat eri asia. Ainakin Oumaniin saa huonetermostaatin, jonka perusteella sitten säädetään mm. kiertoveden lämpötilaa. Itse olen tuota ajatellut myös, että kannattaisiko hankkia. Hintahan ei ole este, maksanee pari kymppiä muistaakseni.

Lattialämmityksen termostaatit säätävät vain sitä, kiertääkö vesi piirissä vai ei.

Poissa Matti

• Täysjäsen
« Vastaus #3 : 13.03.09 - klo:10:22 »
Aivan. Lukaisin huolimattomasti.

Poissa Larux

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #4 : 13.03.09 - klo:12:28 »
Lainaus

Lattialämmityksen ja maalämpöpumpun termostaatit ovat eri asia. Ainakin Oumaniin saa huonetermostaatin, jonka perusteella sitten säädetään mm. kiertoveden lämpötilaa. Itse olen tuota ajatellut myös, että kannattaisiko hankkia. Hintahan ei ole este, maksanee pari kymppiä muistaakseni.

Ja jos oikein tiukkaa rahan kanssa tekee, voi tuollaisen huonetermarin tinailla ihan itsekin pilkkahintaisista hilppeistä. Ei niiden koteloiden sisällä oikeasti ole _*mitään*_

Poissa nvg

• Täysjäsen
« Vastaus #5 : 13.03.09 - klo:12:32 »
Jos talon käyttö on samanlaista päivästä toiseen, eikä talo ole erityisen tuulisella paikalla tai erityisen herkkä tuulelle, riittää pelkkä ulkoanturilla ajaminen hyvin.

Termostaateilla ja sisäanturilla voi lisätä järjestelmän reagointia poikkeustilanteisiin, ja ensimmäisillä myös pitää yksittäisiä huoneita kylmempänä. Saman voi toki tehdä myös kuristamalla yksittäisten huoneiden kiertoa, kuten itse teen.

Jos käyttää pelkkää ulkoanturia, ei järjestelmä ala värähtelemään, koska säätö on "feed-forward", eli ei sisällä varsinaista sensoroitua takaisinkytkentää (epäsuorasti toki kiertoveden paluulämpötilassa). Tällä päästään myös parhaaseen energiatalouteen, kun kiertoon työnnetään vain juuri sen verran energiaa, kuin tarve on.

Ei siinä värähtelyssä sinänsä mitään vaarallista ole, mutta jos esim. huonelämpötila seilaa muutaman tunnin syklillä muutaman asteen eestaas, ei se välttämättä mukavaakaan ole, varsinkin jos sattuu väärään vaiheeseen (esim. nukkumaanmennessä kuuma makuuhuone, aamulla herätessä kylmä).

Jos talossa on noita tuuliherkkyyksiä, voi olla viisasta laittaa sisäkompensointi tai käyttää huonekohtaisia termostaatteja. Esimerkiksi niin että ulkoanturilla talo viritetään ensin 1...2 astetta yli halutun sisälämpötilaan, ja sitten termostaateilla leikataan tuo ylimääräinen pois -> on sitten varaa jos tuuli jäähdyttää taloa tai ovia on pidetty normaalia enemmän auki.

nvg
TWS 12 ja 600m pintaletkua.
Tupakointi on kalliimpaa kuin talon lämmittäminen maalämmöllä. Mieti sitä.

Poissa TomiN

• Täysjäsen
  • Geopro SH13+SHAK1002 porskuttamassa
« Vastaus #6 : 13.03.09 - klo:13:05 »
Lainaus
Lainaus

Ja jos oikein tiukkaa rahan kanssa tekee, voi tuollaisen huonetermarin tinailla ihan itsekin pilkkahintaisista hilppeistä. Ei niiden koteloiden sisällä oikeasti ole _*mitään*_

Kai siellä se yksi NTC-vastus on :)

Minkähän kokoinen se on...

Poissa Larux

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #7 : 13.03.09 - klo:14:53 »
Lainaus
Kai siellä se yksi NTC-vastus on :)
Minkähän kokoinen se on...

Joka ei kyllä maksa 20-30 euroa sitten millään. Tästä NTC-vastuksesta on ollut juttua joko lämpöpumput.info-foorumilla tai sitten täällä mlp-foorumilla. Etsivä löytää :-)