Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Moottorisäädin 3-tieventtiiliin  (Luettu 7061 kertaa)

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 674
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Moottorisäädin 3-tieventtiiliin
« : 15.11.06 - klo:11:08 »
Foorumilla on muutamaan otteesen viitattu Belimon shunttiohjaimeen.  Belimoa voi  ohjata suoraan Cariieriltä/IVT:n pumpun keskusyksiköltä.  Belimon ohjain  on Sveitsiläistä tekniikkaa ja sillä on 5 vuoden takuu.

Oma tarve on automatisoitu säätömoottori hanatuotteen kuvassa olevan 3-tieventtiilin (sekoitusventtiili)  päälle
http://www.hanatuote.com/tmixdscs.html  
 
Sopiva Belimon (saneeraus) säädin löytyi näin:
http://www.belimo.fi/renovate.php?manu=Termomix

Asennukseen tarvitsee MS-NRE Sovittimen:
http://www.belimo.fi/products.php?series=ZNV
(löytyy sovittimet monien  muidenkin valmistajien sekotusventtiileihin)

Belimo NR 230-3 W    140s  10NM
- vääntää 10NM voimalla säätöventtiiliä
- vie aikaa 140s säätää säädön laidasta laitaan säätömoottorilla http://www.belimo.fi/products.php?model=NR230-3-W
http://www.belimo.fi/pdf/NR-asennus.pdf

Tai nopeammalla säädöllä NR 230C - 3 W    70s  5NM
http://www.belimo.fi/products.php?model=NRC230-3-W

Carrier - IVT Sähkökytkentää käsitelty:
http://www.saunalahti.fi/~kaivo/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=idCarrier;action=display;num=1158491129;start=0#3
« Viimeksi muokattu: 17.11.06 - klo:15:35 kirjoittanut Tommy200 »

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 674
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: Moottorisäädin 3-tieventtiiliin
« Vastaus #1 : 15.11.06 - klo:17:01 »
Yllä oleva hitaampi BELIMO säädin ja sovitussarja maksaa noin 177eur  + 13eur. Säätömukavuudelle tulee hintaa vanha toimintatonni.  Nopeampi säädin maksaa noin 15 eur vähemmän.

IVT/Carrier keskusyksikköltä tehtävää ohjausta varten tarvitaan lisäksi shunttipiirin lähtölämpötilasensori GT4   (joko tehtaan sensori tai itse tehty vastaava ).    Husdatan dataloggeri näyttää myös shunttipiirin GT4-sensorin lämmöt.

Sensori reagoi hitaasti ja säädin reagoi hitaasti.  Hyvä yhdistelmä ?
« Viimeksi muokattu: 08.12.06 - klo:07:15 kirjoittanut Tommy200 »

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 674
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: Moottorisäädin 3-tieventtiiliin
« Vastaus #2 : 07.12.06 - klo:22:03 »
Belimon 3 = Y2 = valkoinen = SV1:n closed
Belimon 2 = Y1 = ruskea     = SV1:n open
Belimon 1 = N  = sininen     = SV1:n N


(ensin shuntin sensorin kuittaus käyttöönotetuksi)
Carrier IVT pumpun shuntin lämpökäyräsäätö valikoissa 1.5 - 1.9:

1.5  shunttikäyrä  lisää/vähennä
       - korokäyrän kulmakerroin  ulkolämpötilan mukaan

1.6 shunttikäyrän hienosäätö
       - lämpökäyrän nostaminen joka paikasta saman verran

1.7 shunttikäyrän asetus
      5C välein käyrä halutuihin astelukuihin

1.8 shunttikäyrän neutraalialue  (0C - 9C)
       - manuaalissa ei lue mitään...

      - olisiko tavoitelämmön vapaa +- alue, jolla säätö ei vielä ala ?

1.9 shunttikäyrän maksimi GT4 :lla  (30C - 70C )
     - ei manuaalissa, mutta arvattavissa


EDIT:
Nopeampi 70s säädin olisi ehkä parempi.   Dataloggeri paljastaa hitaahkon säädön (hidas sensori? ja hidas säädin), mutta lämpötilan keskiarvo käyntisyklin aikana suunnilleen kohdallaan ja lattian pintalämmöstä vaihtelua ei huomaa.

EDIT: ongelmana hidas sensori.   Nopeampi säädin ei auta. Valikossa 1.8 on se raja, jonka jälkeen tavoitelämmön ylä tai alapuolella säätö ylityksen/alituksen korjaamiseksi alkaa. Thdasasetus 3C. Ajan nyt parametriarvolla 0,3C. Pitäisi vaihtaa lämpötila-anturiksi auton nopea imuilmalämmön anturi.  Toimiihan se näinkin.
« Viimeksi muokattu: 10.12.06 - klo:17:04 kirjoittanut Tommy200 »

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 674
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: Moottorisäädin 3-tieventtiiliin
« Vastaus #3 : 10.12.06 - klo:17:12 »
Kun pumppu lämmittää LV varaajaa, niin rego ohjaa lattipiirin shuntin ohituskierron aikana kiinni.  Dataloggerin käyrässä näkyy piikki alaspäin tällöin  GT4-sensorilta LV-lämmityksen aikana.

---->  IV-koneen jälkilämmityksen vesipatteripiirin syöttö alkaisi viilentyä tuossa lattiapiirissä jonka lämpötulo katkaistaan LV tuotannon aikana, kun shuntti menee kiinni. Lattiapiirissä on kuitenkin sen verran lämpöä varautuneena, että ei aiheuta jännitystä, mutta en silti sulkisi shunttia, kuten rego nyt ohjelmallisesti tekee.  

Muuten systeemi toimii kohtuu kivasti, mutta vasta vajaa viikko testailtu.

EDIT 14.2.2007
Shunttimoottori sinänsä on hyvä, mutta kun ohjaukselle ei ole opetettu tietyn asteluvun asentopaikkaa, niin säätö on jatkuvaa sahalaitaa ja sahalaidan keskiarvokohta on säädetyn tavoitelämmön kohdalla.   Säätäminen on vaativaa siksi, että pumppu syöttää lämpöä eritavalla hystereesin nousevalla ja laskevalla käyrällä.
« Viimeksi muokattu: 14.02.07 - klo:16:51 kirjoittanut Tommy200 »