Meillä on alakerrassa laattalattiat muissa huoneissa paitsi makuuhuoneissa (joissa parketti). Lopputulema on sellainen, että makuuhuoneissa on aina miellyttävän lämmin lattia, mutta ulkolämmön ollessa 0-10 astetta laattalattia tuntuu kylmältä. Huoneilma on lämmin laattalattiahuoneissa, mutta kylmempi parkettilattiahuoneissa, joten parketin eristyvyyden huomaa helposti. Olen lisäksi säätänyt kiertoja siten, että parkettihuoneiden venttiilit on täysin auki ja laattalattiahuoneiden venttiilejä on kiristetty (enemmän tai vähemmän) paitsi erkkerin kohdalta. Parkettihuoneet ovat talon nurkissa ja niissä on kaksi ikkunaa kussakin, mutta silti epäilen, että parketti eristää huomattavasti laattaa enemmän.
Laattalattiassa, niiden ollessa kylmiä, matot auttaa asiaan. Muuten olen sitä mieltä, että laattalattia on aivan ehdottoman hyvä valinta vesilattialämmitystaloon, huoleton, lämmin kun pakkasta, ja päästää lämmön tehokkaasti huonetilaan (meillä menee 23-24 asteen pakkasella 30 asteista vettä lattiaan ja parkettihuoneet ovat hieman viileät kun taas laattahuoneissa ilma on riittävän lämmin, tosin takka vaikuttaa lähes kaikkeen laatoitettuun huonetilaan.
Saumat meillä on jo likaantuneet monesta paikasta, mutta eipä tuo kovin paljoa haittaa.
Yläkerta on sitten asia erikseen. Olen joskus sinne miettinyt laatan laittamista, sillä saattaisi saada säästettyä lämmityskustannuksissa. Luultavasti kuitenkin parketti tulee laitettua.